Inlägg från: Lisano |Visa alla inlägg
  • Lisano

ni som jobbar hemifrån!

Frilansar också som journalist, det är riktigt roligt, även om en slöis som jag ibland gör för mycket "annat" när jag egentligen borde jobba..

• Lisano

Xyra: Jag skriver för VeckoRevyn (är filmredaktör med eget uppslag i varje nummer + lite andra artiklar typ musik) och för Gringo (bilaga i Metro + magasinet Gringo Grande). Sen har jag haft/har olika redaktörsuppdrag för Stockholms filmfestival. Har varit igång typ ett år, men först senaste halvåret rullar det på så jag klarar mig. Det är verkligen krångligt med allt administrativt runt eget företagande- å andra sidan himla kul när man märker hur mycket nytt man lär sig! Vilka skriver du för?

Gulligaanna: Jag har en fil.kand. i Medie- och kommunikationsvetenskap (från JMK/SU) med inriktning information i text och bild samt journalistik, så jag har läst 20 p journalistik men inte hela journalistutbildningen. Det är klart du kan skriva utan att vara utbildad, men jag tror det är lättare att "komma in" om du har en examen. Men är du grym på att skriva så ser ju tidningarna det och vill ha dig ändå. För att få jobb tar du kontakt med tidningarna, presenterar dig själv och överöser de med smart skriva artikelförslag. En bra grej med att gå journalistutbildning är att du får kontakter (främst genom praktiken) som du kan utnyttja om du vill börja frilansa sedan. (Jag har aldrig haft någon praktik och saknar det...)

• Lisano

Xyra: Vad roligt att du också skriver för VR! Då har säkert "sett varann" i tidningen kanske?

Svar på tråden ni som jobbar hemifrån!