Inlägg från: KickanAnnika |Visa alla inlägg
  • KickanAnnika
    Peztis skrev 2006-07-22 08:34:37 följande:
    Men ni som säger ETT choklad, vad säger ni i bestämd form?Chokladen eller chokladet?
    *Funderar*
    "Jag vill ha chokladet"       "Jag vill ha chokladen"
    Det kan vara vilket som, men oftast blir det nog chokladet. Mjölkchoklad blir däremot mjölkchokladen. Men det skulle funka att säga chokladmjölket i mina öron också. Men det går inte att säga chokladmjölket

Men man ska säga apelsinchoklad - hur säger ni då?

Här blir det:
    ett apelsinchoklad
    apelsinchokladet
    Och så blev jag suuuugen!
  • KickanAnnika

Jag säger ett kexchoklad. Liksom att jag säger ett kex. Inte säger ni en kex?
    Kexet = ett kex
    Kexen = många kex (eller i alla fall minst två)
    Kexchkladkakan, liksom jag säger kakan. Inte kakat.

Men hur har ni det nu med apelsinchokladet då?

• KickanAnnika

Som bekant är svenska grammatiken en riktig luring. I vissa fall är båda riktigt. Ett annat exempel är tvål. Hur benämner ni det? Tvålen? Tvålet? En tvål? Ett tvål? Hur som helst så är båda riktigt enligt grammatiklära.

• KickanAnnika

Fast flera och många saknar den benämningen liksom. Så heter det ju alltid.
    Jag ville bara visa på att det blir en förändring i antal ifall man benämner kex fel.

Snacka om att det är svårt att vara invandrare här!
  • KickanAnnika

Giftgrodan!
    Jag ville fortfarande bara visa på att om man benämmer issa ord fel får de en annan betydelse.
    Och det är just med tanke på vad du skrev som jag vill veta vad ni har att säga om apelsinchoklad!!!!

• KickanAnnika

Carisma95:
    Jag vill ha ett choklad! Tur har jag för vi har faktiskt två stycken chokladkakor ner i skafferiet. Inte kexchokladkakor. Och det är inte heller något apelsinchoklad, utan en helt vanlig ganska menlös choklad från Willys. Men gott skulle det bli att smaska i sig chokladet om jag bara orkade resa på mig!

SKÅNE!
  • KickanAnnika

*Glufs, smask, glufs, glufs*

Alla som säger chokladet ska få smaka.

Kom att tänka på nötchoklad och då funderade jag på ifall det heter en eller ett nöt?

• KickanAnnika

Det är som att uppfostra barn: Hot och mutor är underskattat emellanåt! Här kommer chokladet!

• KickanAnnika

Carisma95!
    Ja, eftersom det är väldigt varmt och chokladET faktiskt är ganska kletigt så får du väl ha lite du med då!

• KickanAnnika
    Carisma95 skrev 2006-07-22 13:58:47 följande:
    Tigger:Självklart! INGEN annan choklad duger...
    Och ändå skulle du roffa åt dig av min billiga Willys-choklad innan. *Fnys*
    Just nu sitter jag och smakar på den andra chokladkakan.

Tigger is a she:
    Jag kan ju svara för mig och JA, jag skulle tycka att du var en snåljåp! Hit med chokladet för bövelen!
  • KickanAnnika
    Tigger is a she skrev 2006-07-23 09:14:35 följande:
    Peztis: "ETT nöt går och betar på åkern, dvs ett nötkreatur" ... eller flackar omkring i samhället och säger dumma saker.
    Ja, det var det sistnämnda nötet jag tänkte på
Svar på tråden Ett apelsin? Ett choklad?