Ett apelsin? Ett choklad?
En apelsin
Ett choklad
SKÅNING!
En apelsin
Ett choklad
SKÅNING!
Men om jag säger chokladbit blir det ju såklart EN
Läs ordet choklad många gånger så blir ni tokiga i huvudet!!!!
Jag säger ett kexchoklad. Liksom att jag säger ett kex. Inte säger ni en kex?
Kexet = ett kex
Kexen = många kex (eller i alla fall minst två)
Kexchkladkakan, liksom jag säger kakan. Inte kakat.
Men hur har ni det nu med apelsinchokladet då?
Som bekant är svenska grammatiken en riktig luring. I vissa fall är båda riktigt. Ett annat exempel är tvål. Hur benämner ni det? Tvålen? Tvålet? En tvål? Ett tvål? Hur som helst så är båda riktigt enligt grammatiklära.
Fast flera och många saknar den benämningen liksom. Så heter det ju alltid.
Jag ville bara visa på att det blir en förändring i antal ifall man benämner kex fel.
Apelsinchoklad?
Ett paraply
Giftgrodan!
Jag ville fortfarande bara visa på att om man benämmer issa ord fel får de en annan betydelse.
Och det är just med tanke på vad du skrev som jag vill veta vad ni har att säga om apelsinchoklad!!!!
Carisma95:
Jag vill ha ett choklad! Tur har jag för vi har faktiskt två stycken chokladkakor ner i skafferiet. Inte kexchokladkakor. Och det är inte heller något apelsinchoklad, utan en helt vanlig ganska menlös choklad från Willys. Men gott skulle det bli att smaska i sig chokladet om jag bara orkade resa på mig!
Ett kexchoklad låter alldeles som det ska!
*Glufs, smask, glufs, glufs*
Alla som säger chokladet ska få smaka.
Kom att tänka på nötchoklad och då funderade jag på ifall det heter en eller ett nöt?
Det är som att uppfostra barn: Hot och mutor är underskattat emellanåt! Här kommer chokladet!
Carisma95!
Ja, eftersom det är väldigt varmt och chokladET faktiskt är ganska kletigt så får du väl ha lite du med då!