Inlägg från: Tigger is a she |Visa alla inlägg
  • Tigger is a she

Ett apelsin? Ett choklad?

En apelsin, en chokladBIT (absolut inte bara en choklad ) Jag är från Göteborg, ungefär.

emmish: Som markera skrev så heter det EN kortlek. Testa att säga ordet i bestämd form så hör du nog - kortleken eller kortleket...

• Tigger is a she

Jag tycker det är roligt att ni använder ordet choklad bara som det är. Man kan ju säga "Godiset är gjort av choklad", men jag har aldrig hört att man använder det när man benämner en sak, som "Kan jag få en choklad?". En choklad... vaddå?

Visst säger jag "Ge mig chokladen!" men annars använder jag alltid choklad sammansatt med något annat ord, som "Kan jag få en chokladbit?" eller "Langa hit chokladkakan!".

Och nu har jag skrivit choklad så många gånger i mitt inlägg att jag tycker det ser felstavat ut!

• Tigger is a she

Carisma95:

"Men smaken är som.... choklad..?" Som i och för sig är väldigt gott, förutsatt att det är Mmmmjölkchoklad av ett stort märke som menas...

• Tigger is a she

Lalalong:

"Jag säger att jag vill ha ett choklad! Skulle jag översätta det till resten av sveriges språk skulle det bli att jag ville ha en chokladkaka."

Så om du sa "Ge mig ett choklad!" och jag kom med en liten futtig chokladruta, skulle du bli sur och kalla mig snåljåp?

• Tigger is a she

Peztis: "ETT nöt går och betar på åkern, dvs ett nötkreatur" ... eller flackar omkring i samhället och säger dumma saker.

• Tigger is a she

Lalalong: Å andra sidan, hade du bett om ett choklad så hade du inte fått något. Inte ens den futtigaste lilla rutan. För jag hade ätit upp allt!!! Mohahaha

Svar på tråden Ett apelsin? Ett choklad?