• daysi80

Får mensen efter samlag!?

Nu är det minst femte gången det händer!!!
    Jag har PCO, och har inte regelbunden mens och troligtvis inte ägglossning heller.
    Mensen är helt oregelbunden och kan variera från 28 dagar till 50 dagar, den hoppar lite hur som helst.

När jag går och väntar på att mensen ska komma, och jag & sambon har sex så brukar den hoppa igång omedelbart efter att vi är "klara" och fortsätter på som vanligt, blöder i sig 5-6 dagar som den brukar.

Efter att det hände första gången har jag sagt till sambon när jag väntat på mensen "nä, nu kn*llar vi väl igång den, då, haha". Och så sätter vi igång och mycket riktigt - den kommer igång då!
    Det är ju knappast ett sammanträffande när det hänt så många gånger?

I vanliga fall blöder jag inte efter samlag, det är bara när jag går och väntar på att mensen ska komma som det händer!

Någon som har något svar på vad det kan vara eller har ni råkat ut för detta själva? Kan det vara så att man retar livmodern så den stöter ut slemhinnan (som då ändå ska ut vid det laget)?

• Svar på tråden Får mensen efter samlag!?
  • Isabellee

Min menscykel är regelbunden men har varit med om samma. Brukar ssjälv säga så till sambon när man är trött på att vänta på att den ska "sätta igång". Man går ju omkring med sin mensvärl, så då kan den likabra komma. Så visst direkt efter sex har min också kommit.

• Kullan från Dalom

*asg*
    Vad är det ni säger??
    Jag är likadan..
    Nu äter jag iof p-piller ch varje gång under "uppehållet" och vi har haft sex så kommer den morgonen efter..
    Har nu slutat med pillren och har haft sex (veckan efter p-pillermensen) och fick ännu en blödning..
    Men det tolkade jag att nått krux med hormonerna efter pillren...

Maken brukar tom säga: Jaha nu får du väl mens i morgon då... =)

• daysi80

Fast när jag åt ppiller så kom den ju alltid på samma klockslag var fjärde fredag, oavsett sex eller inte.´

Nu, med tanke på oregelbundenheten undrar man ju om mensen överhuvudtaget tänkt komma de närmsta dagarna om vi inte nuppat?

Hmmm, kom på en sak - om vi alltid nuppar på 28:e dagen i cykeln så kommer jag kanske få regelbunden mens *snilleblixt*!!!
    Kanske värt att testa för er alla PCO:are och alla andra med oregelbunden mens!
    Eller så är det mest mig det är fel på....?

Fler som har erfarenhet?

• Josephine

Sex fungerar för mig också, mensen kommer ett par timmar efter. Det är ju någonting i spemierna som kan sätta igång en förlossning (färdknäppen), så varför inte mensen?

• Dollars matte

Nåja, jag funkar inte så. Jag har cykler på ca 40-över 75 dagar, inte tusan kommer den igång hur mycket vi än "ligger på".

Tillfällighet...kanske. Kanske är du bara lite mer "sugen" när du har mens på gång?
    Men annars låter ju Josephines förklaring logisk, så varför inte?

• daysi80

Ja, Josephines teori kan nog stämma - fast inte avseende spermierna, för vi kör alltid avbrutna samlag...
    Men själva stötandet på livmodern borde kanske kunna sätta igång det? Det känns inte som om det skulle kunna vara en tillfällighet eftersom det hänt så många gånger! Möjligen att jag skulle känna mig mer sugen, då...men denna gången var det sambons initiativ (men jag var ju inte sen att haka på direkt, hehe).

Ska ta upp detta med gyn när jag ska dit den 15 aug.

• Tovsippan

Jag har i och för sig en relativt regelbunden mens, men med några dagars försjutning ibland. Har då också upplevt precis det TS beskriver att se

• daysi80

Tur det finns fler!
    Verkar inte vara sådär jättevanligt ändå....ffa inte om man har en helt oregelbunden mens.... Kroppen är konstig ibland...

Svar på tråden Får mensen efter samlag!?