• Hexx

Vad är tjusningen med att åka raggarbil???

Lägger tråden under "nöje." Inte för att jag begriper vad som är så kul, men någon kanske kan förklara för mig?

Vad är det som är så himla kul med att sitta i baksätet på en bil och dricka öl och gapa och skrika som fjortisar?

Jag får en känsla av att raggare anser sig vara kanon coola när de cruisar runt och för oväsen.
    Det enda jag reagerar på när jag ser raggare är att de är dåligt klädda och drar slutsatsen att bilen kostar så mycket att de inte har råd med ngt annat, samt att folk bli väldigt irriterade på detta buller.

Jag skulle vilja veta vad det är som är så kul? Ni är ju så många som kör jenkare att det måste vara ngt jag missat...

• Svar på tråden Vad är tjusningen med att åka raggarbil???
  • Mika86

De Hex
    men hur många ha nya bilar tror du?
    Det fanns från 88a o uppåt o många ha äldre bilar än så.
    Kan man tanka etanol i en ny bil, nej, de går skit om de håller men en gammal bil går på det, vi kör på 50% etanol o 50% bensin, det blir billigare, man tänker ju ekonomiskt då

• Muckarn

Känslan av att vråla igång en gammal v8 är i stort sätt oslagbar om man gillar motorer det som är runt i raggar kulturen är väldigt uppblandat, De flesta är med för gemenskapen och bilarna.
    Är själv inte raggare men känner många och åker lite då och då på powermeets och utställningar. Det finns få subkulturer som har så många trevlia och sociala människor som i raggarkulturen!

• imp

tycker alla ska tänka på vad de skriver o respektera varandras åsikter på en normal diskutions nivå. // mizan

nybliven valpmatte
  • DrakUlla

Hm,jag har en valiant och lyssnar INTE på Medusa... Rolig tråd i alla fall,alla tjaffsar med alla. Skrattade gott när jag läste alla inlägg. Det är ju så antingen älskar man V8 mullret eller så gör man det inte. Nu har ju jag en 6:a i vallen då och det är ju tråkigt!!! Desutom är den strandad just nu... Sen är det nog skillnad på vart man bor och hur kulturen är där. Bor ju i en håla som det i princip inte finns nåt annat än bilar och rockabilly. Men för bara några år sen så var det väldigt dåligt då det liksom hoppade över en generation på nåt vis men nu börjar det bli full fart igen. Alla har ju olika intressen. Jag förstår tex inte tjusningen med opera,det är oljud för mej...

• MeanJean

Ja jösses, så många åsikter....
    Men vad göra? Det är synd att folk får så tråkiga uppfattningar om raggare. Själva den kategorin innehåller så många olika typer av folk, men det är tråkigt nog (som så många har skrivit här) rötäggen som sticker ut och ger folk dessa fördomar.

Jag vet inte om jag kan kalla mig för raggare då vi har en jänke av bra mycket nyare modell än de som omfattar raggarkulturen, men denna kultur har i många år fascinerat mig. Det var min man som introducerade mig i detta för 6 år sen. I Gbg har denna kultur i princip försvunnit på 20 år och man ser inte många kärror eller cruisingar här i stan, men i Kalmar som maken kommer ifrån, blommar den kulturen. Snacka om att man fick en smärre chock första gången man följde med ut på en tur på stan. Varv efter varv på stan, 4 pers fram o 6 pers där bak i en Cadillac, en 2-liters Bravojuice och en dunk HB. Jag kände mig som en observatör på en främmande planet.

Men ju mer man har bevistat Power Meets i alla former och Wheels&Wings, ju mer uppskattar man det som finns där. Så mycket jobb som är nedlagt på alla dessa fina bilar. Alla dessa entusiaster av alla sorter med ett gemensamt intresse. Jag beundrar folk som brinner för det de gör. Stämningen, gemenskapen, alla tjötar med alla.... Musiken från en svunnen era. Man blir törstig bara man hör 50-talsmusik.

Inom raggarkulturen finns "de som gärna vill men inte når hela vägen fram" och det är dom som märks mest med negativ uppmärksamhet. De som hänger ut genom fönstren i dessa hiskeliga pilsnerpråmar och vrölar. Eller blöjraggarna som tävlar i "störst parksoffa på skuffen vinner". Det är klart att de märks mest och sticker ut mest. Men genomgående är raggarkulturen schysst folk som vill träffas för att visa upp sina kärror och beundra andras kärror. Att det finns dom som ska förstöra för andra går inte att komma ifrån.

Vad som gäller den älskade och hatade skinnvästen så har den en praktisk funktion för mig. Där har jag nycklar och annat, i princip allt som man behöver ha i en handväska, t.ex. Det är skönt att slippa dra runt på en handväska eller ha en långärmad jacka för att ha alla prylar i. Vad den sen representerar kommer i andra hand för mig.

Tänk också som såhär: det vore väl rätt tråkigt om alla SÅG likadana ut och ÄR likadana? Det är lite tjusningen med livet, att det finns så olika saker. Finns det inte allvarligare saker att engagera sig i än att reta upp sig på raggare....? Man får ta allt med en gnutta humor.

• abedissa

det är skillnad på raggare och raggare. ( Långhåriga och i och för sig korthåriga drägg som uppför sig illa är inget för mig) Men känslan att åka i en cab från femtitalet eller äldre är obeskrivlig! Jag har växt upp med den här kulturen och har olja, skit och rock i blodet. Mitt första kassettband som jag köpte när jag var 6 år var inte någon barnkassett inte utan det var med Boppers
    Frisyrerna är iallafall mer välordnade än dagens frisyrer som gör att karlarna ser ut som om de har kammat håret med en fläskbit!  Oj nu kanske det blir anmälan för hets mot folkgrupp??

• DrakUlla

Abedissa: Du ä la för goooo!!! Akta dej för Kurre nu när du säger så! Vår sista riktiga "fläskraggare" vi har här!!!

• The Man

Har ingen "riktig" raggarbil ännu (står på önskelistan dock) men åker nyare amerikansk cab med "mullrande" V6:a till vardags, året runt. Och musiken.....inget fel på Eddie Meduza!!!! Men det går bra att köra allt från klassiskt till hårdrock i CD-spelaren , jag har testat opch det var inga problem. Brylcreme är bortkastat på mig då håret föll av skallen redan för 20 år sedan!

• abedissa

de som jag sa kammade håret med en fläskbit är de s.k. bratsen - inte raggarna, de har illafall en kam efter fläsket...

• coolkitty

Ja jisses, säger jag. Är ny här, kom in för en timme sen. Jag har läst tråden från början till nu och jag måste säga att det varit mkt fram och tillbaka om "blöjraggare och riktiga raggare". Håller med dom som är införstådda med att det är detsamma som mindre slipade och mer slipade MÄNNISKOR.
    Och jag måste säga att det funnits en viss nedlåtande ton på vissa genom denna tråden, vad dom än säger, och det tycker jag är mindre smickrande för dem. Och jag kan tycka lite synd om dem att de orkar bry sig. Undrar vad raggarnas musik och vrål har orsakat? Har det blivit något bestående men efter detta, har det påverkat någons liv så att det inte blivit detsamma igen? Pratar vi bara om "irriterande vilkasomhelst människor" här, det verkar faktiskt som det. Bara det att trådstartaren undrade om raggare och ville igentligen bara få medhåll om hennes fördommar.

Min åsikt och mitt första inlägg!

• Nessa78

Det ända ja säger är.. hur orkar ni?

• Mamman till två

orkade inte läsa hela tråden utan svarar endast ts...

Här har ni en "ickeskrikande" 22-årig tjej (som i tonåren övervägande lyssnade på synth & ebm "ot")...
    som faktiskt förstår tjusningen med att glida runt i en jenkare..

..varför inte njuta av en underbar solig dag med goa vänner glidandes runt i en vacker cadillac med otrolig känska av lyx..

www.familjeliv.se/krypin/anna_h84/gallery/php1izmgw.jpg

..vinden fångar håret, alla är glada, man lyssnar på musik, tar en tur ner till stranden, grillar, dricker någon öl, skrattar, pratar..

..& vaknar dagen efter med solkysst ansikte & tänker på gårdagen som en härlig sommardag tillbringad med vänner...

För många är detta en kultur, & som säkert de flesta är medvetna om finns det en grupp i alla kulturer som utmärker sig negativt..
    ..slå på nyheterna på tv4,.. & inte kan väl en själ anse att allt vidrigt som visas orsakas av alla i en kultur??...

• Petronella77

Har inte läst igenom alla inlägg, det för många
    Men för mig är den en stor tjusning i det, växte upp på 70-80 talet, mina föräldrar hade en "raggarbil" vi åkte och cruisa i den på olika tillställningar. Men sen var mina föräldrar tvungna att sälja bilen och vi alla i familjen grät en skvätt. Jag ska definitivt köpa mig en raggarbil när jag får råd, finns det något mysigare än att glida runt i en gammal tjusig bil som brummar på sitt speciella sätt som bara raggarbilar kan göra. Men jag ska också då tillägga att alla som åker raggarbilar inte sitter och dricker öl och är drägg. Men å andra sidan tycker jag inte man märker mer av raggare än av andra fulla människor på stan.

Och jag har då aldrig mött någon som stört sig på bilarna buller, utan mest när någon raggarbil åker förbi så tittar många nog av förtjusning. Jag gör då det och många andra, sen finns det givetvis andra som inte gillar det, men alla är vi olika ochlåt det så förbli.

*blivande raggare*

• Ramla

Säger som några sagt här tidigare, att det är skillnad på raggare och "raggare"......Äger själv en jätte fin gammal amerikanare....Kallar det en fin "glidarbil". Det är en härlig känsla att köra den bilen och nercabbat när det är fint väder. Min bil används inte för som många kallar "suparbil". Jag har kört bl.a bröllopspar i den......Jätte fint!

• gosgos

varför bryr du dig överhuvudtaget....
    Om man vill vara raggare så är man det o du får vara som du e (trådstartaren). Får jag fråga...är du lika kritisk mot andra som har ett lite "udda utseenden" o stil tex hipphoppare m.m
    Att du bara orkar...

• mamma 21

Blir bara irreterad på denna tråd.. låt folk få vara raggare om du vill! Själv är jag raggare o även min man o vi struntar i vad andra tycker. Det fins inget bättre än en kväll på stan o ligga o glida med sin fina bil. Som sagt, har du imot andra oxå??? Tex. punkare, hårdrockare eller är det bara oss raggare??

• teddy

Sätt dig själv en sommardag men dina goa vänner i en härlig raggarbil. Lite trevlig musik. :)
    så ska du se att dina åsikter ändras.
    Och det som gör det messt trevliga med raggare. E faktiskt gemenskapen... Självklart finns det drägg som e raggare oxå. som hos alla andra folkgrupper.
    Men umgås man med raggare så ställer dem upp till hundra procent på en. O det e väldigt väldigt sällan bråk.
    det e min åsikt. tack för mig.

Svar på tråden Vad är tjusningen med att åka raggarbil???