Ja jösses, så många åsikter....
Men vad göra? Det är synd att folk får så tråkiga uppfattningar om raggare. Själva den kategorin innehåller så många olika typer av folk, men det är tråkigt nog (som så många har skrivit här) rötäggen som sticker ut och ger folk dessa fördomar.
Jag vet inte om jag kan kalla mig för raggare då vi har en jänke av bra mycket nyare modell än de som omfattar raggarkulturen, men denna kultur har i många år fascinerat mig. Det var min man som introducerade mig i detta för 6 år sen. I Gbg har denna kultur i princip försvunnit på 20 år och man ser inte många kärror eller cruisingar här i stan, men i Kalmar som maken kommer ifrån, blommar den kulturen. Snacka om att man fick en smärre chock första gången man följde med ut på en tur på stan. Varv efter varv på stan, 4 pers fram o 6 pers där bak i en Cadillac, en 2-liters Bravojuice och en dunk HB. Jag kände mig som en observatör på en främmande planet.
Men ju mer man har bevistat Power Meets i alla former och Wheels&Wings, ju mer uppskattar man det som finns där. Så mycket jobb som är nedlagt på alla dessa fina bilar. Alla dessa entusiaster av alla sorter med ett gemensamt intresse. Jag beundrar folk som brinner för det de gör. Stämningen, gemenskapen, alla tjötar med alla.... Musiken från en svunnen era. Man blir törstig bara man hör 50-talsmusik.
Inom raggarkulturen finns "de som gärna vill men inte når hela vägen fram" och det är dom som märks mest med negativ uppmärksamhet. De som hänger ut genom fönstren i dessa hiskeliga pilsnerpråmar och vrölar. Eller blöjraggarna som tävlar i "störst parksoffa på skuffen vinner". Det är klart att de märks mest och sticker ut mest. Men genomgående är raggarkulturen schysst folk som vill träffas för att visa upp sina kärror och beundra andras kärror. Att det finns dom som ska förstöra för andra går inte att komma ifrån.
Vad som gäller den älskade och hatade skinnvästen så har den en praktisk funktion för mig. Där har jag nycklar och annat, i princip allt som man behöver ha i en handväska, t.ex. Det är skönt att slippa dra runt på en handväska eller ha en långärmad jacka för att ha alla prylar i. Vad den sen representerar kommer i andra hand för mig.
Tänk också som såhär: det vore väl rätt tråkigt om alla SÅG likadana ut och ÄR likadana? Det är lite tjusningen med livet, att det finns så olika saker. Finns det inte allvarligare saker att engagera sig i än att reta upp sig på raggare....?
Man får ta allt med en gnutta humor.