Inlägg från: Lady Namárië |Visa alla inlägg
  • Lady Namárië

Att lära barn att slå tillbaka – rätt eller fel?

Fel. Här är det nolltolerans på slag och våld (om det inte gäller livet, men det är ju en situation som små barn sällan hamnar i). Bli man slagen av ett annat barn slår man inte tillbaka, man hämtar en vuxen och får hjälp att reda ut situationen.

Personligen tycker jag att en av de bästa gåvor man kan ge sitt barn är förmågan att hantera konflikter verbalt. Att ta till nävarna för att få sin vilja fram är aldrig rätt, och heller ingenting som accepteras av samhället.
    You can't take the sky from me.
  • Lady Namárië
    Smilisen skrev 2006-07-23 10:02:31 följande:
    vi hade ett sånt här problem med min ena lillebror, vi lärde honom att man ALDRIG fick slåss o när han började skolan var allt bra men efter ett tag ville han inte gå till skolan o det visade sig att dom andra barnen slog honom eftersom han aldrig slog tillbaka..... så det är ett jätteproblem.....
    Får man av ren nyfikenhet fråga hur personalen och skolan hanterade det problemet?
  • Lady Namárië

Jag tycker fortfarande inte att två fel gör ett rätt. Visst, i den situationen Bonanza beskriver - när det handlar om att slå tillbaka eller attt bli fullständigt sönderslagen själv, men jag tycker att det är skolans och föräldrarnas ansvar att hejda beteendet innan barn blir rädd för att komma till skolan på grund av systematisk misshandel där.

Jag tänker också mycket på de barn som beter sig som Rokka Jills "monster". Vad får ett sådant barn lära sig hemma, På vilket sätt hanterar man konflikter där? Och vad lär sig det barnet av att en förälder dyker upp och "ger igen"? Jag vet, det är en jättesvår situation och den måste helt klart hanteras. Jag är bara inte så säker på att "den starkes lag" är rätt signaler att förmedla.

• Lady Namárië
    Piaf skrev 2006-07-23 10:57:45 följande:
    När det kommer till "rent självförsvar" så tar vi det i en annan diskussion. Jag blandar alltså inte ihop dom två ämnena. När vi pratar kring att de skulle hända något eller så så lägger jag fram att "är ni rädda" så gör vad ni kan för att komma loss, om det så krävs armbågar och slag. Bara skrik, slå och FLY för livet - så löser vi situationen tillsammans när ni kommit därifrån.
    Absolut! Jag tycker också att det är en helt annan sak.
  • Lady Namárië
    Jan 39 skrev 2006-07-23 11:18:11 följande:
    Tänk dig att du känner för att slå någon i dag.Du ser Mikael. Men slår du honom får du en saftig snyting tillbaka - Usch Nej!Mattis däremot han gråter när man slår honom. Sagt och gjort!Sånt är livet.
    Men det är ju inte acceptabelt för vuxna att gå ut och puckla på någon för att de "känner för det", så varför skall vi lära våra barn att man måste vara beredd på en sådan situation?
  • Lady Namárië

Men IS, kan det inte gå hand i hand då? Jag vet att det låter lite utopiskt, men jag gillar synsättet att "alla barn är allas barn", dvs att vi vuxna har ett gemensamt ansvar för att agera förebilder och skapa en trygg miljö för alla barn, inte bara våra egna. Men då är jag kanske lite färgad av att jag jobbar inom skolan, också.

Visst kan jag förstå känslan av att kämpa som en tiger för sitt eget barns skull, men jag tycker inte att det behöver utesluta att man i ord och handling lär barnet att alla vär värda samma respekt. Det handlar ju om att föra en dialog med barnet om människors olika förutsättningar, inte om att enkelt slå fast att "Kalle får slå dig, för hans pappa dricker sprit och blir våldsam på helgerna."

Samitidgt vet jag själv hur det är att sitta i den mobbades situation och uppleva att ingen riktigt tar ens problem på allvar ("Han är säkert bara avundsjuk för att ni har en så fin bil." ), och jag håller med om att vi måste bli bättre på att hantera den biten också. Men då tycker jag att det finns bättre vägar att gå än att lära offren slå tillbaka.

Jag vill återkomma lite till det där med föräldrar som handbegripligen tar tag i saken på fel sätt. Jag var själv med om det i mellanstadiet, när en familj agerade sedan deras son känt sig utsatt (här var det inte fråga om fysisk mobbning utan om verbarl, men det är förstås lika oacceptabelt). Vi var många som bevittnade händelsen och mådde väldigt dåligt av att se en tanig tioåring som var lite väl rapp i käften skakas som en vante och dunkas in i en stenvägg av en vuxen man på 100+ kilo. Jag tror inte att någon av oss lärde oss något om respekt och tolerans den dagen.

• Lady Namárië

IS--> Ja, jag tror också att vi menar samma sak. Och jag anser också, precis som Piaf skrev, att det är en väldig skillnad på att slå sig ur en situation där man känner sig verkligt hotad och på att med föräldrarnas goda minne klippa till killen som snubblar över en på gymnastiken eller tjejen som råkar stöta till en med skolväskan eftersom de "började".

• Lady Namárië

Det är viktigt att komma ihåg att skolan har blivit bättre på att hantera mobbning. Det är inte bra än, men ärendegången är betydligt mer utvecklad än när vi själva gick i skolan. Däremot tycker jag att du poängterade en viktig sak i inlägg 32, IS. Att lära barnen att de också har ett gemensamt ansvar för att sätta gränser för vad som är ok är en jätteviktig bit.

• Lady Namárië

IS--> Ja, precis som Piaf beskriver. Där jag jobbat har vi också haft förebyggande åtgärder i form av "Livsviktigt"-diskussioner i grupp, en aktiv Friendsgrupp osv. När det väl uppkommer mobbningssituationer finns det en framarbetat åtgärdsplan som skall följas. Det finns ett antimobbningsteam med lärare från olika delar av skolan, kurator etc. och det tas noggrann kontakt med förälkdrarna. Man följer också upp ärendena istället för att bara släppa dem när det är "utagerat".

Sedan kämpar ju vi som alla andra med små resurser och låg personaltäthet, men det är i alla fall en klar förbättring mot vad som gjordes när jag gick i skolan.

Jag brukar ta scenen ur "Hipp, Hipp Hora" som exempel, där en kille tafsat huvudpersonen mellan benen och läraren lite lamt säger:

"Ja, det var ju dumt av X at ta dig på... framstjärten, men du kanske kan se det som en komplimang?"

Där är det rätt tydligt att personen som skrivt scenen bemöttes på ett helt annat sätt av sina lärare för ett par årtionden sedan än vad som sker (eller i alla fall skall ske) idag.

Svar på tråden Att lära barn att slå tillbaka – rätt eller fel?