• Lioness

Vet inte vad jag ska jobba med... !!

Hej halloj!

Om några veckor är jag arbetslös, igen...! Sommarjobbar just nu på en rese/turistbyrå, trivs jättebra, men det finns tyvärr ingen chans till förlängning eller anställning. Min chef har fått bidrag för att kunna anställa mig nu under sommaren.

Söker febrilt efter jobb, men vet inte riktigt vad jag vill göra...

Jag vill gärna ha ett jobb som är ganska fritt, där jag får jobba både i grupp och ensam. Jobbar gärna med dator och telefon. Jag vill ha ett varierande jobb, inte samma sak varje dag..! Jobbar gärna med olika projekt. Tycker det är kul att leta reda på saker, information m.m. Gillar att träffa och prata med människor. Jag är idérik och kreativ, vill gärna använda min konstnärliga sida.

Vilket yrke tror ni skulle passa mig? Och hur gör jag för att jobba som det?

Alla tips är välkomna!

Lioness

• Svar på tråden Vet inte vad jag ska jobba med... !!
  • Lioness

Gjorde ett test och enligt det verkar jag passa till det mesta...

Du är en realist, praktisk i din läggning och med båda fötterna på jorden. Men du är också noggrann och analystisk. Du vill se tydliga resultat av ditt arbete och skulle säkert trivas lika bra som sjöman som i jobbet som kirurg. Vad du väljer har att göra med hur lång tid du är beredd att studera.

Andra yrken där du troligen skulle komma till din rätt är:
    Restaurangchef
    Produktionsledare (reklam)
    IT-tekniker
    Regissör
    Projektledare
    Rörmokare
    Snickare
    Vägarbetare
    Vaktmästare
    Laboratorieassistent
    Kemist
    Bilmekaniker
    Fastighetsskötare
    Verkstadsarbetare
    Dykare
    Fiskare
    Florist
    Frisör
    Tandläkare
    Lokförare
    Pilot
    Elektriker
    Montör

• Lioness

Ett annat test:

Följande yrken skulle kunna passa dig. Tänk på att yrkena är rankade så att de som står högst upp i listan stämmer bäst överens med dina svar.

Grafisk formgivare
    Maskör
    Originalare
    Gardindekoratör
    Tandtekniker

• Laire

Vet inte hur det är för dig, men vad jag märkt bland andra är att man inte direkt har så stora möjligheter att välja jobb, sök det mesta du kan tänka dig jobba med.

Trivs du inte sedan är det bara att söka nytt medan du jobbar, tänk även på att alla jobb är meriter, det är mer meriterande att jobba på McDonalds än att vara arbetslös (=större chans att få ett nytt jobb du söker).

• Lioness

sundsvallstjej - jo det är jag medveten om...! Jag har jobbat med nästan allt mellan a - ö. Vill så gärna hitta ett jobb där jag kan jobba i några år och trivas! Just nu söker jag jobb som receptionist och liknande jobb. Bara så svårt att få jobbet, känns som om man ska vara 25 år och ha 17 års erfarenhet...! *suck*

Lioness

• Emsi06

Lioness
    Ett jobb som är ganska lätt att få är telemarketing. Kanske inte ditt framtidsyrke men du får prata med folk och arbetstiderna brukar vara varierande - och under tiden kan du leta efter något som passar dig bättre. Telemarketing kan vara en bra erfarenhet om du söker dig vidare.

Lycka till!!

• ExAnimo

Gå in på arbetsförmedlingens hemsida och gör en intresse test.

Det är en massa frågor som sedan räknar ut vad för typ av yrken du skulle kunna passa för.

Om du även söker utbildning kan du gå vidare och kolla in varje yrke. vad det är för utbildningstid, lön, arbetstillgång alternativt hur stor arbetslöshet i respektive yrke.

Lycka till

Hoppas att du genom denna sida ska finna ngt som passar just dig.

Kram

OldMama

• Laire

Är det inte det TS gjord? (se inlägg två och tre)

• Lioness

Emsi06 - nja, har jobbat med det tidigare, men självklart är alla erfarenhete bra!

Oldmama - detta svaret fick jag från Ams test, ganska dåligt test, för "riktade" frågor.

Yrkesförslag inom området
    Prepressoperatör
    Filmklippare/redigerare
    Konstnär
    Pressfotograf
    Filmfotograf
    Illustratör
    Fotograf
    Art director
    Originalare
    Konsthantverkare

Yrkesförslag från andra områden
    Maskör
    Inredningsarkitekt
    Webbdesigner
    Ljussättare och ljustekniker inom scen och media
    Modist
    Guldsmed och silversmed
    Industridesigner
    Scenograf
    Konservator
    Tapetserare

Svar på tråden Vet inte vad jag ska jobba med... !!