• Paincake

Min sambo gillar inte katter...

Hejsan.
    Sitter här på min lediga dag och är superledsen på min sambo.

Jag är en kattmänniska, långt ut i fingerspetsarna. Jag mår bra av katter, blir lugn av att ha en spinnande katt i knät och blir glad när de får sina psykbryt och rusar runt i lägenheten. Har inga problem med att rensa lådan varje kväll eller se till att de har torrfoder i skålarna och friskt vatten tillgängligt.
    Tycker inte det gör så hiskeligt mycket om de sitter på fönsterbrädan eller leker med mina skosnören.

Min sambo är uppvuxen med hund. Han gillar inte katter, tycker det luktar illa om dem och kan inte för allt i världen se det roliga i hopskrynklade mattor ochblomjord på golvet.

Vi flyttade till Linköping i somras eftersom han fick jobb här. Ny i en stad sommartid finns det små möjligheter för mig (som studerar) att skaffa nya kontakter så jag skaffade två små knyten att ha som sällskap och intresse.
    Det gick bra så länge de var små, inte kunde hoppa så högt och allt det där.
    Men nu är de snart fyra månader och har energi långt utanför svanstippen. De river ner blomkrukor, klättrar i gardinerna, leker med datorsladdarna, hoppar upp på bord och bänkar.
    Jag tycker, som sagt, inte det gör så mycket, men sambon kokade över igår. Då rev ena kissen ner hans nya, dyra hörlurar. Dessutom hade jag glömt stänga dörren till sovrummet, så bägge kissarna hade lagt sig i sängen, där de inte får vara.

Nu har han, sambon alltså, inte pratat med mig sedan igårkväll. Stack till jobbet utan att säga hejdå.

Det låter som en skitgrej, men det blir så stort när man aldrig bråkar i vanliga fall.

Vad ska jag göra? Blir så less på det hela...

• Svar på tråden Min sambo gillar inte katter...
  • Tant Green

Sälj dem. Eller byt sambo, men det är kanske ett sämre alternativ

Min sambo gillar katter, men jag är lyckligtvis allergisk så jag slipper ha några hemma

• FancyFace

Förstår at din sambo blev förbbannad.
    Hade jag jag oxå varit

• Arwen2

oj vilken tråkig situation. jag är en stor kattälskare men min sambon är mer hundmänniska så att skaffa husdjur utan att vara överens med den andre i vårt fall hade inte kommit på fråga. Problemet med katter är att de ju är svåra att "fostra", de gör oftast lite som de själva vill. En hund är kanske lättare att fostra till vissa saker. Antingen rider ni ut stormen nu och hoppas att kissarna lugnar ner sig när de kommit ur kattungestadiet eller så får du nog göra dig av med de. Eftersom du tycker om katter är inte lukt och nedvälta blomkrukor något problem för dig men för din sambo som inte är förtjust i katterna blir detta säkert ett jätteproblem som han stör sig på. Försök prata om det och se även från hans synvinkel.

• mita30

Man kan ju inte skaffa djur om den ena inte vill, tycker du är rätt respekt lös mot din sambo faktiskt..

• Paincake

Han protesterade inte särskilt högljutt när jag skaffade katterna, utan alla hans aggressioner gentemot dem har kommit nu senaste veckan.

Förstår att det kan låta som om jag är respektlös mot min sambo, men jag börjar misstänka att det även finns underliggande faktorer som gör att både han och jag reagerar som vi gör.

Vi får prata igenom detta.

Tack alla som kommit med synpunkter, ni har fått mig att inse att jag antagligen har fattat fel beslut från första början.

• HaltaLotta

Hmm......förstår situatoinen, jobbig! Är ibland i samma sits, sambon tycker att allt som MIN hund ställer till med är MITT fel.........*suck*...... HANS hund är det inget fel på.......... Men detta är mest om han är på allmännt dåligt humör, då är ju allt jag gör dåligt typ

Nä, jag har tur som han en hund och kattälskande sambo, för utan våra husdjur (2 hundar o 2 katter) hade jag inte klarat mig. Fast då hade jag nog inte haft denna sambon heller...........

• Zenobia

försök och göra nåt det hela ist. gör miljön husse vänlig då och se till att katterna håller sig där dom är =)

köp klister kuddar och sätt under blomkrukor och annat som är i farosonen så rivs dom inte ner.
    spruta vatten och lyft dom nakskinet när dom gör fel och fräs åt dom..
    sät fast datasladarna in til väggen eller tejpa dom på golvet.

mina katter är uppffostrade så att ja tar dom i nakskinnet när dom gör nåt dumt och dom vet vad nej är och dom lyssnar
    försök och prata emd katterna säg bestämt nej när dom går in i sovrummet och sne lyft ut dom, dom kanske lyssnar sen på nej och vet att där går vi inte in.
    ligger dom i sängen iallafall placera dom där dom får vara.
    klättrar dom mycke bygg klätterpelare som dom får vara på..

det här är bara tips...
    och har karln emot att katterna gör så. så får han hjälpa dig =)

• Paincake

Tack för alla tips, Zenobia.
    Det mesta är i sin ordning, vi (bägge två) slänger ner katterna från bord och bänkar, sputar vatten, fräser och säger nej. Dörren till sovrummet är stängd så länge jag, min slarver, inte glömmer att stänga till ordentligt. Klättermöbler har de.
    Vi får skaffa sladdsamlare så fort som möjligt.
    Men var köper man klisterkuddar?

• Paincake

Men, som sagt, detta får diskuteras med sambo så fort som möjligt. Kommer inte katterna ur trotsåldern snart får vi se vad som händer...

• Zenobia

det finsn i bockaffärer för det emsta dom är små vita fyrkantiga med klister på bägge sidorna. funkar super bra hemma hos mig =)
    dom brukar lugna ner sig sen när dom blivit äldre och blivit kastrerade. dom är i bussartagen nu när dom är små.

du kan ju köpa koppel till dom också och ta ut dom så dom får springa av sig lite =)

• musli

Hade din sambo protesterat första dagen de flyttade in hos er så hade jag förstått honom idag... nu däremot, att komma senare, när katterna varit hos er ett tag, och säga att han inte vill längre, det är inte schysst... ni får försöka komma överens, och katterna kommer att bli lugnare... kansk einte imorgon och kanske inte varje dag, men lugnare blir de! Jag vet, jag har 2 katter och 1 hundvalp... snacka dårhus!!!

• Zenobia

musli

ibland är det ett dårhus man lever i men dom är så härliga. har fyra katter i en etta på 40 kvadrat

Svar på tråden Min sambo gillar inte katter...