• Becka21

Mozzarella ost?

Jag o sambon har tänkt att göra hemmalagad pizza idag o då brukar vi använda mozzarella ost.Nu är det jättelänge sen vi gjorde pizza,vi har inte gjort det sen innan jag blev gravid o nu blir jag lite orolig om man kan ha mozzarella ost på...det smälter ju i ugnen...
    Är det farligt då eller?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Mozzarella ost?
  • Smilie

Så läge den bubblar så är det INGEN fara
    Mumsa på du

• Mowa

Mozzarella är oftast pastöriserad, så den kan du äta rå! Titta på förpackningen!

• Legally Blonde

Precis som ovanstaende har skrivit star det pa livsmedelsverkets hemsida:

www.slv.se

Kram/LB

• Ilithyia

Klipper direkt ur livsmedelsverkets hemsida:

Vid tillverkningen av Mozarella och Ricottaost upphettas mjölken normalt tillräckligt mycket för att eventuell listeria ska avdödas. Om osten därefter hanteras hygieniskt och förvaras kallt bör risken vara liten ur listeriasynpunkt. Då viss risk för återsmittning av osten vid anläggningen dock inte kan uteslutas kan den som vill vara extra försiktig begränsa sin användning av dessa (och andra "osäkra") ostar till matlagning med upphettning till bubblande hett.

• Ilithyia

Jag äter båda fetaost och mozzarella. Och halloumi, mums!

Hur noga är ni med att få nötkött genomstekt? Jag har ingen policy där än...

/I.

• Legally Blonde

Jag ar jattenoga med att fa allt kott genomstekt. Ar nog extra noga for att vi bor i Kina och kottet kanske inte alltid haller samma kvalitet som hemma i Sverige.

• Becka21

Jag har fått en brochyr från min BM o där står det att man ska undvika att äta mozzarellaost rå!!
    Så det var därför som jag frågade.

• Ilithyia

På livsmedelsverkets hemsida står det att risken är störst med gris- och fårkött. Man ska även vara försiktigare med färs än helt kött. Men en härlig biff som är röd inuti? Jag vill helst inte avstå...

• Ilithyia

Förlåt Becka 21, jag ändrade visst kurs på tråden. Jag har nog fått samma broschyr som du, men jag litar även på informationen från livsmedelsverket. Risken med "rå" mozzarella är väldigt liten.

I.

• Lilla K

Ja, och har man den på pizza som sen gräddas i ugn så är det ju inte rå längre! Ingen fara, ät du pizza!

• Becka21

Ja,det ska jag göra oxå..hihi
    Tack för alla svar!

Svar på tråden Mozzarella ost?