Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Snorpdotter

Delade bukmuskler??

Är det nån som vet nåt om delade bukmuskler??

Mina bukmuskler separerar sig i mitten och börjar glida åt varsin sida åt midjans vardera håll om ni förstår vad jag menar. Vet nån om det är normalt?
    Det känns ju som om de måste göra det för att lämna plats åt magen men sen har jag hört att man kan bli diagnostiserad med delad bukmuskulatur och då låter det ju inte som ett normaltillstånd utan snarare tvärtom.

Bör jag uppsöka läkare? Hur beter sig era bukmuskler?

Ett test: Böjer man ryggen bakåt drar normalt hela magen ihop sig och blir plattare (så brukade jag vara). Nu blir den platt på sidorna på mig men i mitten buktar det ut för där finns inte längre nåt som håller in den.

Nån som vet?

• Svar på tråden Delade bukmuskler??
  • linus

Jag har så oxå och det var bm på föräldragruppen som utan att jag frågat förklarade arr det blir så.

• fsa

Jag tror inte att det är "onormalt". Men det kanske inte är så bra heller. Jag vet att man ibland avråds från att träna magen, eftersom det kan leda till delade magmuskler. Tag upp det med din BM. Och återkom gärna jag är också nyfiken på hur det ligger till.

• Skittles 77

Samma här, ser läskigt ut men ofarligt enligt min bm...Det växer ihop igen efter barnet ärr fött. Då är det också viktigt att träna upp magmusklerna igen (inte för tidigt såklart)...Men undvik situps under gravididteten när magmuskeln delat sig!

• Ankan77

Jag har oxå hört att det blir så, har det likadant själv
    Det är helt normalt att bukmusklerna måste dela sig för att lämna plats åt bebben. Hade nog varit värre om de delat på sig utan att man är gravid.

Kram

• Snorpdotter

Tack för era svar!

Ja, jag har också läst att man inte ska träna magen om man har blivit diagnostiserad med delad bukmuskulatur. Men jag undrar liksom om den delning jag har är annorlunda mot den som man blir diagnostiserad med, dvs om detta är normalt eller onormalt. Klurigt...
    Men det bästa är väl såklart att ta upp det med BM som fsa säger...

Nån mer med erfarenheter att dela med sig av?

• Snorpdotter

Oc så hade jag redan fått två svar till :)

• Peztis

Har för mig att min svägerska har så, precis som hennes mamma och syster. Men vad jag förstod så har det inte försvunnit efter graviditeten.

• Utter72

Jag har likadant och min barnmorska sa att det är helt normalt, dvs att magmuskulaturen är uppbyggd på det sättet (2 "delar"). Så det är inget att oroa sig för. Det ser bara lite roligt ut, blir som en grop i mitten .

• happy2

Buk muskelaturen e tvådelad, och lägger sig till rätta efter förlossningen men det tar lite tid, man kan träna upp magmusklerna efteråt så går det lite fortare, men inte för tidigt efter, tror att man kan börja lite försiktigt efter ca 6 veckor

• TantG

har delade magmuskler jag med... ser JÄTTEskoj ut...

• Themis

Det är inte alls ovanligt eller onormalt med delade muskler.

Läs i min presentation under "delade magmuskler", där finns även en länk till en idrottskvinnas övningar för gravida och hur man tränar upp delade muskler efter förlossningen.

• Sprattel

Min systers magmuskler delade sig mycket i samband med graviditet. Hon var väldigt vältränad och hade mycket magmuskler innan hon blev gravid, varför läkarna menade att de gick isär och orsakade "bråck" pga att de inte kunde töja sig tillräckligt mycket.

Det var tydligen inte farligt för varken barnet eller henne just då, men eftersom hon inte kunde "självläka" och det inte funkade med träning, fick hon operera in en typ av "nät" som drog ihop musklerna Efter det har det inte varit något problem vad jag vet. Men det finns i alla fal hjälp att få om det inte fixar sig på naturlig väg.

/Sprattel

• Snorpdotter

Hej!

Tänkte uppdatera tråden med vad min barnmorska sa till mig idag.

Det är inte normalt, men det händer. Ibland går magmusklerna tillbaka av sig själva efter förlossningen men inte alltid. Man kan få medicinska problem (bråck) men det verkar inte vara så vanligt. Det vanligaste verkar istället vara att magen för alltid (om man inte åtgärdar det) blir rundare än vad den var innan (fast det blir den kanske ofta ändå...). Antar att den inte hålls in på samma sätt. Tycker man det är ett stort skönhetsfel kan man åtgärda det.

Det finns inget man kan göra under graviditeten, utan man avvaktar och ser hur magmuskeln utvecklas efteråt.

Tack för era inlägg!

• Smülschen

Hej!
    Letade efter en tråd om detta och fann den här... Upptäckte precis att mina bukmuskler är delade. Har inte varit extremt vältränad tidigare och har inte ansträngt mina bukmuskler speciellt hårt under graviditeten. Har tvärt om vilat den senaste månaden pga prematura sammandragningar. Varför delar sig bukmusklerna på en sån som mej? Man får ju verkligen hoppas att man kan åtgärda detta efter graviditeten. Blä, nu börjar allt komma med strior och åderbråck och dylikt. Det suger. Man får försöka glömma det tråkiga och tänka på bebis istället...
    Smül, v. 28

• Smülschen

Hej igen!
    Vill bara säga att jag pratat med sjukgymnasterna på KK UMAS om detta. Det är jättevanligt att bukmusklerna delar på sig och de växer med några få undantag ihop igen av sig själva efter 4-6 veckor. (Läste på nån amerikansk sajt att så många som 2 av 3 gravida kvinnor drabbas av detta, men jag vet inte om denna siffra stämmer.) Om man pratar med sjukgymnast kan man få tips om vilka övningar som är bra att göra under graviditeten om man har fått delade bukmuskler. Att de raka bukmusklerna delat på sig påverkar inte hur magen ser ut under graviditeten (magen blir inte större eller så) och påverkar inte heller hur man ser ut efter graviditeten. Det är helt ofarligt och man kan träna bort det med speciella övningar om man vill eller behöver påskynda processen efter förlossningen. Bukmusklerna brukar i de allra flesta fall inte heller dela på sig till mer än två fingerbredder. (Jag trodde t.ex att de skulle fortsätta att sära på sig fortlöpande under graviditeten för att slutligen befinna sig på vardera sida om magen med flera decimeter emellan sig. Så är alltså inte fallet...) Om man skulle få problem som inte är övergående, finns det som sagts ovan hjälp att få för detta. Jag känner mig i alla fall betydligt lugnare nu och tänkte bara dela med mig av denna info ifall det är någon annan som totalt krisat ihop över detta med delade bukmuskler.
    Hoj hoj!
    /S

• linhen

Är väl det som är tanken ska hända när man är gravid?

• Smülschen

linhen,

det är inte det naturliga, men inte heller ovanligt. Förmodligen får många kvinnor det utan att veta om det. Och sedan växer det ihop igen efter förlossningen och man har aldrig vetat att man har haft något sådant som kan diagnostiseras som delade bukmuskler...

• Andromacke

Tack för infon i denna tråd!

Är i v 30 och kom nyligen på att mina bukmuskler måste ha delat på sig. Det är exakt 2 fingerbredder mellan dem, man ser det tydligast vid naveln. De ser faktiskt ut som en baby-rumpa uppifrån och det stramar något, speciellt när jag går, har trott det varit sammandragningar, men de har aldrig liksom "gått över"...

Området kring naveln är också väldigt ömt.
    Skönt att veta vad det är o att det inte är ovanligt.

Svar på tråden Delade bukmuskler??