Inlägg från: Smülschen |Visa alla inlägg
  • Smülschen

Delade bukmuskler??

Hej!
    Letade efter en tråd om detta och fann den här... Upptäckte precis att mina bukmuskler är delade. Har inte varit extremt vältränad tidigare och har inte ansträngt mina bukmuskler speciellt hårt under graviditeten. Har tvärt om vilat den senaste månaden pga prematura sammandragningar. Varför delar sig bukmusklerna på en sån som mej? Man får ju verkligen hoppas att man kan åtgärda detta efter graviditeten. Blä, nu börjar allt komma med strior och åderbråck och dylikt. Det suger. Man får försöka glömma det tråkiga och tänka på bebis istället...
    Smül, v. 28

• Smülschen

Hej igen!
    Vill bara säga att jag pratat med sjukgymnasterna på KK UMAS om detta. Det är jättevanligt att bukmusklerna delar på sig och de växer med några få undantag ihop igen av sig själva efter 4-6 veckor. (Läste på nån amerikansk sajt att så många som 2 av 3 gravida kvinnor drabbas av detta, men jag vet inte om denna siffra stämmer.) Om man pratar med sjukgymnast kan man få tips om vilka övningar som är bra att göra under graviditeten om man har fått delade bukmuskler. Att de raka bukmusklerna delat på sig påverkar inte hur magen ser ut under graviditeten (magen blir inte större eller så) och påverkar inte heller hur man ser ut efter graviditeten. Det är helt ofarligt och man kan träna bort det med speciella övningar om man vill eller behöver påskynda processen efter förlossningen. Bukmusklerna brukar i de allra flesta fall inte heller dela på sig till mer än två fingerbredder. (Jag trodde t.ex att de skulle fortsätta att sära på sig fortlöpande under graviditeten för att slutligen befinna sig på vardera sida om magen med flera decimeter emellan sig. Så är alltså inte fallet...) Om man skulle få problem som inte är övergående, finns det som sagts ovan hjälp att få för detta. Jag känner mig i alla fall betydligt lugnare nu och tänkte bara dela med mig av denna info ifall det är någon annan som totalt krisat ihop över detta med delade bukmuskler.
    Hoj hoj!
    /S

• Smülschen

linhen,

det är inte det naturliga, men inte heller ovanligt. Förmodligen får många kvinnor det utan att veta om det. Och sedan växer det ihop igen efter förlossningen och man har aldrig vetat att man har haft något sådant som kan diagnostiseras som delade bukmuskler...

Svar på tråden Delade bukmuskler??