Inlägg från: lia76 |Visa alla inlägg
  • lia76

Noskoppel

Jag har nosgrimma på min vovve....
    Men det är inte bara att sätta på å sen ut å gå...
    man måste börja lite smått inomhus så de först får vänja sej att ha det på sej...
    Sen kan man börja gå lite inomhus med koppel...
    När vovven börjat lugna sej lite så kan man börja vara ute...

Min vovve var helt emot den i början.
    Hon hoppade upp i luften med framtassarna och försökte få av sej grimman med hjälp av dem.

Nu fungerar det jätte bra...
    Visserligen så har hon vant sej så passa mycket av nosgrimman så hon har börjat dra igen, men inte alls lika mycket som innan...
    Brukar variera så jag har inte nosgrimman på varje gång vi är ute

Ska ha barn i september så jag är helnöjd med detta koppel...
    Plus att det är kämpigt på vintrarna när det är halt ute... då MÅSTE jag ha nosgrimman på.

Kram Lia, BF 15 september 2006
  • lia76

Alltså noskoppel är inte till för hundar som är aggresiva eller bits (vilket många tror att det är).
    Utan det är till för att få hunden att gå fint i koppel.

Sam56: Som svar på ditt inlägg så MÅSTE jag använd ahjälpmedel för att få min hund att gå fint i koppel.
    Jag har gått kurser med henne, jag har tränat henne flera timmar i veckan...
    Varje gång jag går ut med henne så tränar jag...
    Men till ingen nytta!

De på brukshundsklubben har sagt att hon är en sådan självständig hund och ett sådant psyke som gör att hon inte tar åt sej att lära sej gå bra i koppel.
    Vissa hundar är så!
    Och tyvärr så är min vovve så.
    Jag har haft henne sedan hon var 3mån och nu är hon 6år.
    Min förra hund tog jätte lätt åt sej när jag tränade henne.
    Hon gick alltid lös när jag var ute med henne. Samt att hon gick kanon bra i koppel.
    Så det är inte min träning som det är fel på.
    Det är bara så att min vovve helt enkelt inte vill gå fint i koppel.
    Och lös går INTE för då sticker hon och kommer inte tillbaka

• lia76

Min vovve har haft noskoppel på sej i kanske 1½ år.
    Och hon är så van vid det nu, så hon drar ändå (mindre än förrut iallafalla Glad)
    Tycker hon borde har förstått det där med att gå fint i koppel när vi tränat henne med denna nosgrimma så lång tid.
    Men så fort jag sätter på henne ett vanligt koppel, sele, stryp, halvstryp, nylon ja vad jag nu har... så drar hon lika mycket som hon gjorde från början!!

• lia76

vofflan: Jo
    Mycket drag, vakt och jakt pga av hennes raser...
    schäfer/jämthund/norrbottenspets.

Så "drag" hund har jag
    Å hon ska få dra min bäbis i en liten skrinda sen när bäbsien är född hihi

• lia76

Jag använder inte noskoppel för att jag är lat eller har dålig ledarskap.
    Av alla de hundar jag haft så är det 2 stycken som inte velat lära sej gå bra i koppel oavsett vad jag försökt lära dem...

Och då använder jag olika metoder ... men inget har hjälpt och hon är 6 år nu..
    Men visst kan det vara så att jag tränar fel...

Men hur kommer det sej då att när jag använt samma metoder till de hundar jag haft (och de har lärt sej gått bra i koppel) som jag gör på denna och denna hund inte vill gå bra i koppel?

Och det är inte så att jag använder nosgrimma varje gång jag är ute med henne...
    Så kom med tips som jag INTE har försökt ännu  

• lia76
    Que Sera Sera:
    Håller med dej om det...
    Olika för olika hundar...
    Men sen är det juh så mycket med min vovve att hon drar mest när hon vill uträtta sina behov...
    Och sen när vi ska till bilen (för hon älskar att åka bil och jag kan inte gå så fort nu när jag är gravid så då drar hon extra mycket för att komma fram snabbare)
    Även när vi ska gå till hennes favoritskog så drar hon... men itne så mycket när vi kommit fram...

Och jag kan inte gå tillsammans med min sambo för då tycker hon det är extra roligt när vi är fler som är ute och går med henne!

Annars så går hon rätt så bra i kopplet...
    Det är juh inte så att hon drar så pass mycket så jag blir alldels slut i kroppen.
    Men tycker dte är jobbigt för henne.
    Speciellt när jag har stryp ... då drar å dra å drar hon så det slits bort hår runt halsen...
    Men sele går oxå bra att använda på henne så det brukar jag använda ibland
  • lia76

Jag använder en sådan här lina på 8 meter så hon kan springa iväg för att uträtta sina behov... men hon brukar sitta i närheten av mej ändå hihi

Vanligt läderkoppel har jag på henne när vi tränar och sele, ibland stryp men inte ofta... då drar hon sönder pälsen..
    Men just på mornarna och sånt när hon ska uträtta behoven så har jag långlina.

Och jag håller med om att nosgrimman bara ska vara en tillfällig lösning... Och att man samtidigt ska lära hunden att gå fint när de har den.
    Men det har inte hjälpt på min.
    Hon går bra när hon har nosgrimman och jag berömmer henne jätte mycket... men så fort jag sätter på ett vanligt koppel så är det som bortblåst!

Min har vant sej så mycket med grimman så hon drar även med den.. inte lika mycket... men tillräckligt så att kopplet aldrig är slakt.

• lia76

Que Sera Sera: ja det kan juh ha sin påverkan oxå ja...
    Får se hur det går

Ska juh snart få en bäbis oxå så jag tycker det är skönt med nosgrimman just nu så hon går bra i kopplet.
    Har inte så mycket ork till att träna nu med konstant värk i kroppen (inte av vovven då utan av bäbisen )

Men man kanske ska ta å lägga långlinan på hyllan och bara använda den när hon ska ut och "springa av sej" eftersom jag inte kan ha henne lös heller.

Har även testat ett sådant här hoppel som man trär under armarna på vovven... Men det gillar varken jag eller vovven...
    Och ingen verkan har det heller.

Och stryp fungerar om man drar upp det lite så det mer hamnar strax under hakan... då känns dte otrevligt...
    Men som vanligt så halkar det ner och sätter sej längre ner så de kan dra utan att de "stryps" hur mycket de än drar.

Men som sagt... sele går oxå bra på henne
    Plus att det inte skaver eller något på henne... som tex runt nosen eller runt halsen...
    Men starka muskler får hon på bringan och frambenen

Behövs iofs när hon ska få dra skrinda på sommaren och pulka på vintern.

Men jag måste juh säga det oxå att hon drar mycket mindre nu än vad hon har gjort... så visst har träningen hjälpt som jag har med henne...
    Men inte till 100%
    Men det är väl oftast så med blandraser... de har olika viljor som slår igenom

Svar på tråden Noskoppel