UltimaThule, rasistisk musik?
Vad säger ni, är det rasistisk musik eller kan man lyssna utan att för den delen stötta rasismen eller vara rasist?
(Hade varit kul med en omröstning )
Vad säger ni, är det rasistisk musik eller kan man lyssna utan att för den delen stötta rasismen eller vara rasist?
(Hade varit kul med en omröstning )
nej det är ingen rasist musik... de sjunger bara hur mkt de älskar sitt land.....
Nej texterna är inte rasistiska men om gruppen Ultima Thule är det vet jag inte.
Nja...nu var det ett tag sen jag hörde dom men jag tolkade det som rasistiskt förut. Patriotism behöver man inte smeta i nyllet på folk liksom..
Fast var det inte deras trummis som slutade för några år sedan för att han tyckte att bandet var rasistiskt? (Vet inte, har bara för mig att jag hört det någonstans.)
Hmmm... Sjunga om att man älskar Sverige tycker jag är helt okej. Att sen lägga ut sig för rasister bara för att det råkar vara de som köper skivor är kanske en helt annan frågställning. Men de låtar som jag hört är ju "bara" nationalistiska.
Själva texterna är väl inte rasistiska, men du stöttar ju dom genom att köpa deras skivor och dom i sin tur är väl rasister?
Fast jag undrar om det finns nån riktig affär som öht säljer deras plattor.
Alla i bandet är inte rasister, men vissa har väl åsikter som lutar däråt. Men sen är ju själva bandet inte rasister och för inga rasistiska åsikter som band. Och det är väl kanske DET som frågan gäller?
JAg anser att dom är rasistiska då vissa av deras bandmedlemmar producerar vit makt musik!
Hittade detta på Wikipedia:
Ultima Thule är en svensk musikgrupp inom genren vikingarock, med studio och hemort i Nyköping i Sverige. "Thule" hade sin storhetstid i början på 1990-talet då Bert Karlsson skrev kontrakt med gruppen. Bandet fick stort utrymme i media och hade flera låtar på hitlistorna.
Det florerade dock många skandal- och rasistrykten kring bandet, vilket många betraktade som orättvist. Ultima Thule blev till slut avskedade ifrån Bert Karlssons skivbolag och försvann mer eller mindre ned i underground-rörelsen igen. Bandet har flitigt fortsatt att producera album. Endast ett fåtal skivbutiker säljer dock bandets skivor.
Ultima Thules texter har ofta fornnordiska eller patriotiska teman, vilket är en av orsakerna till att bandet har klassats som rasistiskt i svensk press. En annan orsak är att bandet i mitten av 1980-talet tog emot ett mindre bidrag från organisationen Bevara Sverige Svenskt (BSS) för att kunna spela in en skiva. Ultima Thule tar dock avstånd ifrån nazism och rasism, menar att de endast är svenska patrioter som sjunger om sin historia och sina fosterlandskänslor.
Den 18 augusti 2001 höll Ultima Thule sin festival "Sensommarblot" på en raggargård utanför deras hemstad Nyköping. Mellan 500-900 personer letade sig dit från Sverige, Norge, Finland och Tyskland och slog upp sina tält utanför gården. Upprepade gånger under spelningen gjorde individer i publiken Hitlerhälsning, trots att bandet bad dem sluta. Till slut avbröt Ultima Thule konserten och meddelade att de inte ville spela för nazister eller några former av extremister, men att det är svårt att stoppa folk ifrån att besöka konserterna.
Håller med Johan.