• Themis

Varning för denna produkt!

Bra och kul att det är fler kvinnor som börjat läsa på vad det är i olika "skönhets"-produkter! Här finns lite mer lättillgänglig och sökbar information på svenska:

www.shenet.se/

Jag vill ännu en gång citera min docent i organisk kemi: "Om vanligt folk visste vad det är i schampoo skulle de vägra använda det".

Jag som är aningens kemikunnig och allergiker skulle aldrig använda någon produkt i mitt hår varje dag, och definitivt inte en massa av dem som finns i handeln. Men sorry, frisörerna bara snackar, de som kränger produkter där vet oftast inte ett skit om varken kemi eller hår om man skrapar lite på ytan, är min erfarenhet. Så jag vill varna för allt dösnack i hela skönhetsbranschen.

Man KAN inte ta upp näring genom håret. Hår är död vävnad och bildas av hårsäckar. Om du äter vettigt så dina hårsäckar mår bra och har god cirkulation (=rör på fläsket) så att de får mycket näring då får du självklart finare hår än nån som förgiftar sin kropp, lever osunt och sätter en massa kemiskt skit i håret jämt som kan ge eksem och kronisk inflammation i hårbotten hos dem som är känsliga för det. Men så har en del lite taskkiga anlag också, eller kanske en jobbig hormonbalans som ställer till det.

Ska man gå tillbaka till basics och försöka ta bort så mycket skräp som möjligt så varför inte testa apotekets lågriskserie Våg? Visst, oparfymerat är lite trist, men din hårbotten kommer troligen att tacka dig...

För vackert hår se till att få i dig: ägg (biotin, cystein, metionin), mjölk (kalcium), vegetabiliska oljor (E-vitamin, A-vitamin), bröd/bönor/grönsaker (B-vitamin), kött/fullkornsprodukter/nötter (zink, järn).

Äter du dem så blir din kropp även bättre på att ta upp det kisel ur kosten som behövs för att bilda starka naglar och glansigt hår. Ditt hår avslöjar kroppens allmänna hälsotillstånd enligt en del kulturers läkare...

• Themis

..läs på min länk ovan så får ni veta allt det där...mineralolja finns som uppslagsord...

Svar på tråden Varning för denna produkt!