• QiTaS

Få bort röklukt...?

Vet inte om jag e under rätt kategori men iaf....

Vi har för några månader sedan flyttat in i en ny lgh å hon som bodde innan har rökat innomhus å vi har fått bort lukten överallt utom i vår stora garderob
    Har försökt med ättika och doft grej (en sån där i glas) men doften blir bara mer unken för var dag om går å jag spyr nästan varje gång jag går in där. Å kläderna luktar ju oxå!

Nån som har nåt mer bra tips om hur jag ska få bort den?

• Svar på tråden Få bort röklukt...?
  • firhilwen

Du kan prova ställa in en skål eller ett fat med ättiksprit, det lär ska kunna få bort mycket av röklukten.

• firhilwen

Glöm mitt inlägg, såg att du faktiskt provat med ättika... Men går det att måla om inuti kanske?

• schelena

Vi satte ut koppar med ätticka lite här och var. Men visst sitter det i väggarna. Vi har ju rivit ut nästan hela entreplanet så idag känns ingen röklukt alls. Men det finns ju målarfärg som "stänger in" lukten, den är väl rätt dyr men kanske värt ett försök? Frågai färghandeln. VI tånkte köpa sådan men eftersom vi gjort om så mycket så rev vi ju bort det som satt på väggar och golv har vi också bytt lite här och var. Idag känns ingenting här nere, upp i de rum vi ej påbörjat som bara står stängda kännse det ju än idag men det försvinner nog bara vi börjar riva även där. Hoppas ni får bort den. Lycka till!

• Lika C

som övriga sagt...ättika! I ett rum jag hyrde hos en gammal tant luktade det vidrigt! Va där nån vecka innan jag skulle flytta in och satte ättik-glas lite hrä och där... och det blev beboeligt!

Ättika är skumt. På jobbet lägger vi ättik-blandning på bensåren också...=0)

• QiTaS

Tack för alla svar!

Får prova med mer ättika helt enkelt annars får vi väl måla om, känns lite trist bara för att vi bor i en hyresrätt

Lika C; Håller med om att ättika e skumt, de i sig luktar ju oxå vidrigt

• Madicken

Tänk på att du måste måla om med en speciell färg som tar bort röklukt.
    Lycka till1

• Awsome
    QiTaS skrev 2006-07-24 09:38:13 följande:
    Tack för alla svar! Får prova med mer ättika helt enkelt annars får vi väl måla om, känns lite trist bara för att vi bor i en hyresrätt Lika C; Håller med om att ättika e skumt, de i sig luktar ju oxå vidrigt
    Men då borde värden målat om... konstigt. Ni har rätt att för den hyran ni betalar, bo i en beboelig lägenhet. Obs att det ska vara speciell färg, annars "sipprar" tjära och nikotin igenom.
  • QiTaS

Hyresvärden bekostar ingenting här, kallas för VLU och allt man vill göra med lgh:en läggs på hyran. Så då kan vi lika gärna ta av våra egna pengar med en gång istället för att få högre hyra.

• Awsome

Det är samma hos mig. Men om någon förstört dvs rökt, så är det den förre hyregästen som borde stå för kostnaden. En vägg var helt sönderborrad i min lägenhet och den fixades till utan kostnad för mig. Däremot bad jag om nya golv, och det lades på hyran. Jag målade om själv, eftersom lägenheten var i så pass bra skick, att det inte var värt en hyreshöjning. Köpte billig färg på Biltema för några hundralappar.

• simonsmamma

Vi har precis flyttat in ett ett hus där det rökts inne i 35 år. Taket i vardagsrummet och väggarna var aldelles gulfläckiga. Vi gjorde 2 röksaneringar via Anticimex, tvättade av alla ytor med målarsoda och målade med akrylfärg som stänger inne resterna. Annars kommer nikotinet igenom den nya färgen.

Om du inte lyckats få bort lukten än så sitter det nog i tapeterna m.m. och en röksanering kan bli nödvändig.

Det är inte billigt men effektivt! Röksaneringen kostade 6000:- x 2 och färgen kostade 700:- för 10 l.

Lycka till!

• Awsome

Om ni pratar med Hyresgästföreningen så är jag säker på att de säger samma sak som jag. Värden är skyldig att sanera och ta bort sånt som räknas som sanitär olägenhet. Ex skadedjur, brandlukt, röklukt. Det går inte in under "underhåll" som man kan ta som tillval och som läggs på hyran, om man inte gör det själv.

• Johannafischer

køp salmiakk (vet inte om det finns i svergie) men jag tror det =) det ær typ som klorin. det tvættade jag vårt tak med. men sen målade vi det med.
    lycka till

Svar på tråden Få bort röklukt...?