Träning under graviditeten
Jag startar härmed en tråd om träning och graviditet! Något det verkar finnas väldigt lite information om?!
Jag är van att träna 4 ggr/veckan - 2 kondition (löpning) och 2 PUMP-pass. Är nu i vecka 7 (6+4) och det har de senaste veckorna gått såååå segt att springa. Normalt springer jag 12-13 km och håller alltså på i ca 70 minuter. Nu kroknar jag totalt efter ca 40 (visst värmen kan väl också göra sitt...). Hittar överhuvudtaget aldrig den där härliga löpkänslan längre, allt känns bara tungt och jobbigt.
Är det syresättningen som redan för några veckor sedan sänktes??
Ni andra som haft för vana att träna redan innan ni blev gravida, hur upplever ni träningen under graviditeten? Fortsätter ni att träna på samma sätt som innan? Känner ni igen er i min beskrivining om hur tungt det går? Och går det över eller blir det bara värre...
En annan sak jag undrar över är hur mycket och tungt man kan träna? De artiklar jag hittar verkar handla om träning senare i graviditeten. Men så här i början? Är det bara att köra på eller ska man redan nu anpassa träningen efter den blivande magen?
I den lilla information jag hittat står det att man kan träna som vanligt men ta i måttligt. Vad är det då? Får man knappt bli andfådd eller vad?
Nä, om någon sitter inne med lite information/erfarenhet om detta ämne (eller om ni bara känner igen er) får ni hemskt gärna skriva en rad i denna tråd!