• Alicia 72

Träning under graviditeten

Jag startar härmed en tråd om träning och graviditet! Något det verkar finnas väldigt lite information om?!

Jag är van att träna 4 ggr/veckan - 2 kondition (löpning) och 2 PUMP-pass. Är nu i vecka 7 (6+4) och det har de senaste veckorna gått såååå segt att springa. Normalt springer jag 12-13 km och håller alltså på i ca 70 minuter. Nu kroknar jag totalt efter ca 40 (visst värmen kan väl också göra sitt...). Hittar överhuvudtaget aldrig den där härliga löpkänslan längre, allt känns bara tungt och jobbigt.
    Är det syresättningen som redan för några veckor sedan sänktes??

Ni andra som haft för vana att träna redan innan ni blev gravida, hur upplever ni träningen under graviditeten? Fortsätter ni att träna på samma sätt som innan? Känner ni igen er i min beskrivining om hur tungt det går? Och går det över eller blir det bara värre...

En annan sak jag undrar över är hur mycket och tungt man kan träna? De artiklar jag hittar verkar handla om träning senare i graviditeten. Men så här i början? Är det bara att köra på eller ska man redan nu anpassa träningen efter den blivande magen?
    I den lilla information jag hittat står det att man kan träna som vanligt men ta i måttligt. Vad är det då? Får man knappt bli andfådd eller vad?

Nä, om någon sitter inne med lite information/erfarenhet om detta ämne (eller om ni bara känner igen er) får ni hemskt gärna skriva en rad i denna tråd!

• Svar på tråden Träning under graviditeten
  • AJW

Her vill jag vara med !!!

Jag träner ca. 4 gånga i vecken - bara löpning...

Tidligere sprang jag mellem 8-18 km. Nu i vecke 14 är det 2x7 km. + 2x10 km. varje vecke
    Har tränet regelbunden i snart 1 år och gennomförte min första halv marathon i juni när jag var i vecke 8.

Klart att det är tufft att träne, men jag tycker inte att det är graviditeten der gör det tufft - nope för mig är det varmen.. pruust...
    Derför träner jag på morgenen innan man och barn vaknar och innan vi skal till jobbet - det käns underbart att ha´ massor med tid, samt lung och ro när jag kommar hem igen och dom fortfarende sovar..

Jag har börja få mage och det är klart att nu känns det viktigt att försöke hitte en korrekt löpform - altså så jag inte får ont i ryggen och bäcken - annars kan jag bara säge, att jag planerere att springa så lång tid min kropp acceptere det - det är verkligen viktigt för mig att röra på mig och märka att jag inte bara sittar på kontoret eller i soffan

Kul att du startede denne tråd - har oxå sökt efter information om motion, men inte hittet nåt "dokumenteret" - ibland tänker man om man är den enda som vill vara Fit 4 Fight till förlossningen

Ha´ det bra och hör av dig

• Alicia 72

Åhh kul med en tjej med samma inställning till träning under graviditeten! Jag vill också verkligen hålla igång så mycket och länge som det bara är möjligt! Tror man har igen det både under graviditet samt under och efter förlossningen!

Morgonträning har jag helt fått lägga av med! Det går i 35-40 minuter sen hyperventilerar jag och benen bär mig knappt längre känns det som. Kvällarna får jag inte riktigt samma utmattning men det går tungt!
    Då hoppas jag på att det är värmen som orsakar det tunga och inte den nedsatta syresättningen som vad jag förstår inte kommer tillbaka förrän efter förlossningen...

Duktigt av dig att springa en halvmara!! Själv siktar jag, trots blytunga ben, fortfarande på att midnattsloppet i augusti. Det SKA gå (och inte i snigelfart, jag vill även ha en bra tid ).

Springer du 7 resp 10 km och sedan vilar ett tag innan du tar nästa varv? Det kanske är en bra idé om man fortfarande vill ha långdistansen men inte riktigt orkar lika mycket som förut!

• Moajan

Det här är en bra artikel om det positiva att träna under graviditeten
    www.naraforaldrar.se/gravidtraning.htm.

Jag tränar också regelbundet, ca 3-4 ggr i veckan. Leder jympa på Friskis&Svettis, styrketränar och löptränar. Löpningen har det tyvärr inte blivit så mycket av eftersom jag har varit skadad under hela hösten och delar av våren. Har försökt sätta igång lite under våren men det har inte blivit så regelbundet. Nu när jag försökt börja igen så har det börjat smärta i rygg och svanskota. Jag längtar så efter att hitta flytet i löpningen igen.
    Jympa gör jag fortfarande men magen börjar ta emot lite nu när jag gör ryggövningar liggande på magen.

Fortsätt spring så länge du vill och inte kroppen protesterar. En avlägsen bekant till mig sprang sin sista runda dagen innan förlossningen. Visst var det nog lite tungt men är man tränad kan man fortsätta så länge inte kroppen säger emot.

Moa, vecka 18

• Alicia 72

Moajan: Kul att höra om de där undermänniskorna som springer marathon (nästan i alla fall..) dagen innan BF!! De blir liksom ens förebilder när det känns tungt redan i vecka 7.

När du skriver "så länge inte kroppen protesterar", det är precis det jag undrar över vad det betyder. Är det ONT i rygg, knä, höft eller dyl som är att protestera eller är det min upplevelse av hyperventilering och darriga ben??

• Jesssicaaa

Jag tränade och dansade ca 4ggr i veckan fram tills vecka 27..

• AJW

Alicia72 - Japp det är kul att träna Men jag har det precis tvärt om - om jag skal träne på eftermiddagen eller kvällen stannar mina ben i uppfarten - dom vägra att fölge med..

Hur långt är midnattsloppet ??? Jag skal springe DHL lopp (bara 5 km.)med jobbet d. 28 aug. kommar då att vara i vecke 19 (tror jag nog..) Ser verkligen framimot att springe lopp igen - det är så kul..

Jag ville jättegärna ha´ sprunget en marathon näste vår - men som tur blev jag gravid iställe, så nu får jag nog vänte till våren 2008 - men en marathon kommar jag att springa - för eller sen

Jag springer eks.vis 7 km. måndag och onsdag morgen, sen blir det 10 km. fredag och söndag - vecken efter blir det då 7 km. tisdag och torsdag, 10 km. lördag och kanske en 7 km. runda igen söndag - det beror helt på hur kroppen mår och om familjen tycker det är ok - ibland har man ju annart planeret in..

Men generelt försöker jag att springa ca. 3 till 3½ mil i vecken - känns lagom so far - snart får jag nog drag lite ner på det - det är snart semestertid och der brukar jag att unna mig själv att sova lite längere och sen frukost m. männerne..

Hur känns det med din rygg när du har tränet ?? Ibland blir jag lite stel, så är det bara att lägge sig på badrumgolvat och sträcka ordentlig ut - annars käns det bra..

Hoppas vi kunne hålla kontakten gennom graviditeten - ibland behöver man ju uppmuntring och stöd - vara sig om motion eller babis..

Ha´ det bra och sköt om dig
    - Vi motions mammor....

• Alicia 72

AJW: håller gärna kontakten! Du ligger ju lite för mig i graviditeten så du får rapportera vad som komma skall!

Lustigt det där med att benen helt plötsligt inte vill springa vissa tider på dygnet! Nåja, man får väl anpassa sig efter vad kroppen vill.

Midnattsloppet är en mil. Sprang det förra året och det var det roligaste jag varit med om, blev nästan snopen när jag sprang förbi 9 km-skylten och insåg att det bara var 1 km kvar. Publiken och alla band som spelar verkligen lyfter fram en! Rekommenderas varmt!

Min rygg är stel som en fiolsträng men det var den i och för sig redan innan då jag går på behandling hos naprapat för en stor låsning jag haft mellan skulderbladen. Så nu är de andra musklerna jättearga för att de också har fått korrigera sig och börjat jobba annorlunda... Får se om jag kan fortsätta med naprapatbehandlingen efter sommaren. Vet inte ryggknakningar funkar ihop med graviditet. Får kollar med MVC i augusti när jag ska dit!
    Tycker dessutom att i samband med träning är den som minst stel så jag kan inte påstå att jag blir stel av att springa. Får hoppas att jag slipper bli ÄNNU stelare pga graviditeten lite längre fram.

• Moa73

Hej på er!
    Jag är också jättegärna med och diskuterar detta! Själv är jag gammal handbollsspelare som senaste året tränat ca 4 ggr i veckan. Push, gärna minst en gång i veckan och spinning. Spinningen har funkat jättebra för mig (är nu i v 15). Men visst blir jag flåsig mycket fortare nu! Pratade med BM efter att ha fått smärtor i svanskotan och hon tyckte inte att jag skulle fortsätta springa, åtminstone inte på hårdare underlag. Sen har jag hört att det nu är dags sluta träna de raka magmusklerna. Jag hoppas verkligen att jag ska kunna fortsätta med spinning ett bra tag framöver och de flesta övningar på push-passen. Sen kanske simmning är en bra idé också, men det tycker jag inte är lika kul. Jag ska ta en kontakt med sjukgymnast för att kolla så jag inte gör nåt som inte är bra för de besvär jag haft vid svanskotan bara.
    kram från Moa

• Alicia 72

Hej Moa!
    Jäkligt synd att man ska få motgångar i träningen så tidigt!

Angående magmusklerna så står det utförligt hur man kollar om det är dags att sluta träna de raka magmusklerna artikeln som AJW tipsar om ovan, www.naraforaldrar.se/gravidtraning.htm.
    Eller snarare inte sluta, utan byta typ av magträning. De alternativa övningarna står där även dem.

Jag har nu beställt boken Aktiv Graviditet av Björn Bergman som jag, efter vad jag läst, tror kommer innehålla mycket intressant!

Spinning är det jag tänkt ha som alternativ när kroppen inte tycker om löpningen längre (vet inte om jag kan påstå att den verkar tycka om det nu heller, men det gör i alla fall inte ont ).
    Ryggen tror jag är super-duperviktig att träna så länge man bara kan! Den får ju lite att bära på...

Kul med fler träningsmedlemmar!

• UBJ

Jag instruerade Body Pump fram till v 34 när jag var gravid förra gången; är nu i v 17 och tränar för fullt ännu. Jag hoppas att kroppen kommer vara lika snäll denna gång.

Har inte läst allt som skrivits ovan, men måste påpeka att man visst kan träna de raka bukmusklerna hela graviditeten, men att det inte ger så mycket när magen är för stor!

Svar på tråden Träning under graviditeten