• Lilja85

Stuvade makaroner

Någon som har "recept" på stuvade makaroner?
    Vet att det är superenkelt men jag har totalt glömt bort..
    Makaroner, mjölk..men sen då?

• Svar på tråden Stuvade makaroner
  • Lilja85

Tack för era svar, nu ska det snart ätas GOTT!

• Juniphé

Men bläää vad äckligt! Mjölkkokta makkisar är ju vidrigt Skrikandes

Koka makaronerna som vanligt. Under tiden gör du en stuvning på smör mjöl och mjölk. Salta, peppra och riv i muskotnöt.

MUMMMMMSZ!

Medlemsstart: 2004-05-21 16:04:52
  • Juniphé

och det är ingen "fuskvariant" det är originalet!

Medlemsstart: 2004-05-21 16:04:52
  • Lilja85

Nää det vart SUPER gott och nu är allt slut! Tack för er hjälp.

Muskot hade vi tyvär ingen men det gick bra endå

• Mälaröbo

Har aldrig haft i muskotnöt. Vad blir det för smak?
    Har jag missat nåt?
    Ni andra som inte smaksatt med ordentligt med socker och salt måste prova det!!!

• Trynträ

Svårt att säga hur muskot smakar. Du får helt enkelt prova. Det är verkligen pricken över i:et tycker jag. Det finns mald muskot att köpa så man behöver inte riva själv.

• Trynträ

Jag brukar inte blanda muskot i utan strör det bara uppepå just innan man ska äta.

• Pyan

Min svärmor har kardemumma i sina stuvade makaroner och det är gott! Själv stuvar jag i mjölk och kryddar med salt och peppar.

• Elfva

Koka upp mjölk gissningsvis 5 dl, häll i ca 3 dl makaroner (ideal) och salta lite, se till att röra ofta och låt det sjuda under lock i ca 20 min (gissar, jag brukar laga på känn, du får provsmaka dig fram...). Det blir lite extra gott om du gör det på standardmjölk och tillsätter smör/margarin... och späd med vid behov, lite i taget så det hinner bli så där kladdigt och gott.

Det är gott att ha i lite riven muskot också.

• Elfva

hmmm lite stressad är man ju...
    späd med MJÖLK vid behov, och givetvis handlar det om kanske en msk smör eller så man kan ha i... *StAvA*

• abedissa

det står på paketet med gammeldags idealmakaroner

Svar på tråden Stuvade makaroner