• bettyboopan

Tradera:hur gör ni? (nybörjarfrågor)

Har precis börjat sälja på tradera och tänkte höra med er som är mer erfarna i "gamet" hur ni brukar göra..

* Vad skickar ni sakerna i? Framförallt om det är större än att det fåt plats i ett kuvert..

* Väger ni på posten eller hemma? Tänker mig att det blir rätt mycket smidigare att ordna det hemma..(men då måste jag såklart inhandla en våg..)

* Vad händer om posten slarvar bort paketet? Ni som hamnat i den situationen, hur har ni då hanterat det?

* om jag vill sälja exempelvis något glas eller porslin, vad tusan är då det bästa sättet att frakta det? *hmm*

Tack på förhand!!!

• Svar på tråden Tradera:hur gör ni? (nybörjarfrågor)
  • CrazyOne

* Vad skickar ni sakerna i? Framförallt om det är större än att det fåt plats i ett kuvert..

Allt.. Tidningspapper, bubbelplast, kartonger...

* Väger ni på posten eller hemma? Tänker mig att det blir rätt mycket smidigare att ordna det hemma..(men då måste jag såklart inhandla en våg..)

Väger hemma. Köpte en digitalvåg för 150 kr på ICA MAXI

* Vad händer om posten slarvar bort paketet? Ni som hamnat i den situationen, hur har ni då hanterat det?

Aldrig hamnat i den situationen.
    Men jag skriver själv på mina auktioner att jag ej tar ansvar för Postens hantering.

* om jag vill sälja exempelvis något glas eller porslin, vad tusan är då det bästa sättet att frakta det? *hmm*

Säljer du större glas och det väger över 2 kg. Ta bussgods.
    Dom fraktar bra och billigare än Posten.
    Annars så är det en kartong och en MASSA bubbelplast som gäller.

• Lillflickan
     Vad skickar ni sakerna i? Allt som går att snurra runt det jag ska skicka
    Säljer oftast bara babykläder, skickar då i vadderat kuvert som jag får gratis. Tar inte ut extra avgift varken för kuverten eller soppåsarna. 

Väger ni på posten eller hemma? Hemma, fick en matvåg i födelsedagspresent som går som tradera våg numera.

Vad händer om posten slarvar bort paketet? Ni som hamnat i den situationen, hur har ni då hanterat det? Har aldrig hänt mig, men skulle det hända och jag var hyfsat säker på att posten verkligen slarvat bort paketet skulle jag försöka ordna på bästa sätt så varken jag eller köparen förlorade så mycket pengar.

Om jag vill sälja exempelvis något glas eller porslin, vad tusan är då det bästa sättet att frakta det? Är det tungt skulle jag nog skicka med bussgods.
    ♥ Mamma till Adden, Gullan, Max & Embla ♥
  • abnocto

* Vad skickar ni sakerna i?
    Spar vadderade kuvert och kartonger jag själv får så jag har ett litet lager hemma och tar inget betalt för det.

* Väger ni på posten eller hemma?
    Väger allt innan och talar om vad det kommer att kosta i annonsen så man vet innan man bjuder. Skulle jag ha räknat fel står jag själv för det extra portot (tar av vinsten jag får)

Jag har avvaktat i ca två-tre veckor och säger köparen att det inte kommit plus att mailkontakten varit bra så skickar jag en ny likadan om jag har. Annars så slipper köparen betala om jag inte har fler.

Förpackar så mycket jag kan i skrymmande brev och förpackar väl. Har det varit riktigt stora saker har det blivit bussgods

• Mint

Jag sålde en del cd-skivor tidigare och då har jag tagit en pappskiva på vardera sida, tejpat ihop och sedan slagit in detta paket i tidningspapper. Jag tycker det är lite löjligt att ta extra betalt för kuvert faktiskt när man oftast kan tillverka en bra förpackning själv. Jag vill dessutom förpacka så litet och lätt som möjligt för att inte behöva ta ut mer portopengar än absolut nödvändigt (det är ju smart att undvika att det blir skrymmande brev, om det går).
    När jag sålde skivorna hade jag ingen våg men jag räknade med att de vägde 100 gram styck och frankerade därefter. Breven har jag postat i brevlåda för att undvika koll - jag tror min överslagsberäkning på portokostnaden kan ha medfört att jag underfrankerade ibland :o
    Alla paket jag skickat har kommit fram och jag har inte hört om att de skulle ha gått sönder i hanteringen eller så.

• Poena

Jag sparar allt material som jag själv får då jag beställer saker på internet, kartonger, bubbelpåsar m.m. Det är väldigt användbart. Sedan har jag även en rulle med brunt omslagspapper, kläder kan man tex slå in i en påse och sedan slå in med brunt papper. Jag tar inget betalt för emballage.

Har en våg hemma som tar upp till 3 kg

Jag ger alltid den som köper valet, att frakta vanligt eller rekommenderat. Om de väljer vanligt (billigaste fraktsättet) så informerar jag om att de tar risken ifall Posten slarvar bort något. Men jag har aldrig varit med om att det hänt.. Jag skulle nog lösa det så att jag ändå skulle överföra hälften av vad de betalade till mig, så man delar på förlusten. Jag skriver inte ut det, så att ingen ska utnyttja det.

Väl förpackat i en kartong.Posten är ju inte direkt försiktiga med paketen så bussgods är kanske bättre? Jag har skickat parfym, som kommit fram som det ska. Däremot smink, ex ögonskuggor har hänt att de kommit fram "spräckta" trots att jag haft mkt bubbelplast om.. man undrar ju vad de gör med paketen..

- Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
Svar på tråden Tradera:hur gör ni? (nybörjarfrågor)