• sariat

Mellannamn, varför?!?

En sak som jag har gått och funderat på är.. varför har man mellannamn? Har man släktnamn som man vill föra vidare så förstår jag ju men om man inte har det. Är det inte bara onödigt att ha en massa extranamn som man inte använder? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-25 10:04:49:
    Jag menar andranamn!! Så de har inget med efternamnet att göra.

• Svar på tråden Mellannamn, varför?!?
  • Mizuki

Mellannamn är ju den ena förälderns efternamn och det är väl inte så konstigt om även den föräldern som fått "ge upp" sitt efternamn vill visa sin samhörighet med barnet?

• Santisen

mellannamnet är ju tillför att man ska kunna ha båda sina föräldrars efternamn.

• Kristin24

nej man behöver inte ha andra namn...men jag tycker det är fint med släktnamn...men som du skriver, har man inget släktnamn man vill använda så kan man ju strunta i andranamn...det är ju inget tvång

• Isola C

Mellannamnet brukar ju användas. Kanske inte alltid, men ofta.

• Isola C

Är det förresten mellannamn eller andranamn som frågan handlar om?

• Mizuki

Jag hette tidigare C. Bergman Dahlkvist. Där är Bergman ett mellannamn (min mammas efternamn) och Dahlkvist ett efternamn.

• Isola C

Mellannamn och andranman är ju helt olika saker. Mellannamn är ett efternamn och andranamn ett förnamn.

• Mizuki

Du pratar om flera förnamn alltså?
    Det har man väl för att man vill. Min dotter har tre förnamn och vi använder alla tre. Jag använder också båda mina förnamn.
    Känns lite tympat med bara ett, man är väl lite mer komplex än så? Ett namn är ju en del av ens personlighet.

• Isola C

Jag tyckte det var lite onödigt med flera namn, så min son har bara ett förnamn, mellannamn, och efternamn då. Inget andranamn.

Själv har jag tre.

• sariat

Min farmor har bara en förnamn. Hon har alltid tyckt att det var så himla bra. Jag ett andranamn som jag ALDRIG har använt.

• luvliness

I var familj e det "tradition", flickor far  3 fornamn o pojkar 2...

It's Only A Moment In Time....
  • Santisen

Jag ser det som att det är en möjlighet att föra släktnamn vidare och/eller ge föräldern en chans att välja flera förnamn som man tycker om.

alla mina barn har 2 förnamn.

• Mizuki

Blä, vad jag skriver. Ingorera mitt förra inlägg, jag busade med dottern och tittade på tv samtidigt som jag skrev det.

Våran dotter har tre förnamn, Milla Yumi Saga. Hon har det för att hon är en komplicerad varelse med många sidor och namnen beskriver ganska tydligt vem hon är (i våra ögon iaf).
    Jag har två förnamn och jag använder båda två, växlar mellan dem när jag vill att folk ska se och behandla mig på olika sätt.
    Nästa barn kommer också få _minst_ tre förnamn, av samma anledningar som dottern har det.

Svar på tråden Mellannamn, varför?!?