• Drömmerdrömmar

    Ni som HAR endometrios, svara på de här frågorna...

    Jag vet att det är olika vart man har ont osv beroende på VAR endon sitter.. jag ska (snart) kolla upp vad det är för fel på mig men jag misstänker endo (jag har försökt bli gravid i 13 månader ca), har krampont i magtarmarna varje dag (oerhört ont vid mens) ibland gör det skitont i livmoder/äggstock... mår illa ofta, får jätte ofta metallsmak/järnsmak alltså blodsmak i munnen...

    Ni som har endo:
    fråga 1: får ni metallsmaken i munnen?
    fråga 2: Var har ni ont? kan man ha ont i hela magen om man har endo?

    Hoppas någon kan ge mig lite glädje och berätta om er som det gått bra för med barn osv..

    Jag misstänker ju att jag har endometrios (NÅGOT fel är det ju eftersom jag har ont)
    men vissa som har endo har ju inte några problem alls att bli gravida.. det beror nog på var cystorna sitter..
    men det kaske är så enkelt bara att jag behöver spola äggledarna för att få fri passage, eller att jag inte har någon ägglossning.. (har inget älsekret)... jag hoppas att det är något sånt enkelt, för sånt kan man ju oftast lösa =)

  • Svar på tråden Ni som HAR endometrios, svara på de här frågorna...
  • Drömmerdrömmar

    peki:
    okej då förstår jag..

    barn är det underbaraste som finns :(:) jag ska klara detta..

  • Hästtjej

    hej! Såg att du fick svar på "klimakterie frågan". Under behandlingen blev jag satt i klimakteriet i 11 månader men nu är jag Normal igen Skrattande Det är så behandlingarna oftast går till.
    Jag vet att några har fått "brännt" bort endohärdar men det kunde man inte göra på mig, jag hade för mycket sa dom!
    Jag håller tummarna för dig o hoppas att du kommer att fixa detta. Du är hjärtligt välkommen in på mitt kryp in om du funderar något!

    Kram

  • Yvonne2

    Hej!

    Jag har endometrios eller hade hur man nu säger (det är ju en kronisk sjukdom). Jag blev opererad för det år 2004 och har sedan ätit p-piller så gott som hela tiden efter det och har inte haft några problem alls mer med endometriosen. Jag fick göra en tarmoperation eftersom min endo satt i hålrummet bakom tjocktarmen och även hade växt in i tarmen. Jag hade lite endo på vänster äggstock också men bara jättelite så enda behandlingen efter operationen blev p-piller.

    Min endometrios verkar anses vara svår endometrios och om jag tänker på smärtan som jag hade och att jag faktiskt fick avlägsna en stor bit av tarmen (som dock inte har inneburit några problem alls för mig) så var den svår. Om jag däremot ser på den nu så känns den inte så svår eftersom jag blev av med mina problem när jag väl gjorde min operation. En annan sak som gör att jag inte direkt kan tycka att den är/var svår är att jag blev väldigt lätt gravid (jag hade ju nästan ingen endo vid eller på de fertila organen). Jag är nu i vecka 22 och har en jättebusig liten pojke i magen!

    Innan jag blev gravid gjorde jag en äggledarspolning för att min doktor ville vara säker på att jag inte skulle drabbas av utomkveds men allt var normalt och äggledarna fungerade som de skulle. Andra gången efter spolningen och avslut av p-piller blev jag gravid.

    Vad jag vill ha sagt är att om du drömmerdrömmar, och alla andra, får behandling för endometrios så behöver det inte vara svårt att bli gravid och man kan bli ganska bra efter behandling.

    Till sist svar på dina frågor: Jag har svårt att säga exakt var jag hade ont men jag tror att det bara var i buken och som mensvärk fast hundra gånger värre. Fastän jag tog starka värktabletter så hade jag väldigt ont och var sängliggande i kanske tre-fyra dagar under mensveckan. Den värsta värken kom dock vid toabesök då det ibland bara kom blod från tarmen. Ganska läskigt att blöda från tarmen kan jag säga men smärtan var värst så klart. Förutom under mensveckan hade jag ingen värk, blödning eller problem med tarmen direkt.

    Jag hade ingen metallsmak i munnen vad jag minns.

    Tyvärr blev detta väldigt långt men för att förstå var jag tvungen att skriva lite runtomkring. Jag har även skrivit fler inlägg under liknande trådar. Drömmerdrömmar och alla andra, lycka till, även om det känns jobbigt nu så kan det bli bra till slut!

  • Drömmerdrömmar

    Yvonne2:
    tack för ditt inlägg!!!! många kramar!!!

  • less

    Vet inte riktigt vad jag ska skriva, är så otroligt nere nu...

    Är hemma från jobbet, har så JÄVLA ont, smärtsitllande lyckas aldrig ta mort stelhetn och smärtan i övriga kroppen och denna huvudvärk!!

    Jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag har lust att operera bort allt där nere, det här är inte värt det!!!!

  • Fastidious

    Less: Vet inte vad jag ska säga, mer än att jag förstår dig!! Ta ett varmt bad om du kan och försök slappna av...(jag vet att det är svårt!) Hoppas det ger sig snart!

  • Drömmerdrömmar

    Less: gumman! vi SKA kämpa... vi ska inte ge upp!!! jag lider med dig jag vet hur ont det gör.. ska till läkare den 21 aug och kolla vad det är för fel på mig.. tror endo..=/

  • ComEnt

    Hej hej!!

    Känner igen mig i era berättelser - allt från oförstående läkare (som nästan rakt ut säger att man missbrukar tabletter när man har som ondast) till smärtan och metallsmaken!!

    Metallsmak brukar man kunna få om man har mycket ont, det händer lite nu och då för mig.
    Och ont mest hela tiden har jag.
    Nu har jag i och för sig gått på DD sprutor sedan i December men de verkar ha börjat tappa i effekt nu... I alla fall när det gäller smärtan...

    Lycka till i alla verkstäder!!


    ComEnt, tidigare MB04
Svar på tråden Ni som HAR endometrios, svara på de här frågorna...