• Apif la deuxième

"Fina ögon" - en komplimang man gr när det inte finns annat att kommentera?

Jag reagerar ofta på att folk ibland ger komplimanger om andras ögon. "vackra ögon" eller liknande.. Vad är ett fult öga då? Öga som öga tycker jag.

Jag tar iallafall illa upp när jag får "komplimangen" -du har så fina ögon!
    Finns det inget annat fint hos mig att kommentera då? Det känns som att det där är nåt man säger bara för att ha nåt positivt att säga, för vem har INTE fina ögon då? (förutom carola)
    Vad skiljer ett fint öga från ett fult öga?

• Svar på tråden "Fina ögon" - en komplimang man gr när det inte finns annat att kommentera?
  • Glittrig penna

Som alltid ligger det i betraktarens öga. Många finner nog ögon vackra, du vet själens spegel och allt det där. Dom som inte finner rumpor attraktiva känner kanske som du inför komplimanger för den?

Just ögon är ju något som alltid använts i poesi, romantik och annat smörigt man kan finna på

• nattuggla

Jag säger ofta att folk har vackra ögon..OM dom har det. Kan ju hända att alla har fina ögon...men alla har inte vackra ögon. Varför jag kommenterar ögonen är för att det är faktiskt det jag ser först. Det är ju på ögonen det syns om nån e uppriktigt glad, ledsen osv. det speglar människan helt enkelt. Du sak absolut ta åt dig, det är ju en jättekomplimang.

• Sanna73

Jag tycker det är en fin komplimang. Finns ju massor av fula ögon. Sedan vad man tycker är fint eller fult, tja, det skiftar väl.

Konstigaste komplimangen jag fått är nog "vackra händer". En man på ett cafe kom fram och sa det och gick sedan igen. Kändes väldigt udda, men jag var glad resten av den dagen

• Smajla
    Glittrig penna skrev 2006-07-25 22:47:03 följande:
    Som alltid ligger det i betraktarens öga. Många finner nog ögon vackra, du vet själens spegel och allt det där. Dom som inte finner rumpor attraktiva känner kanske som du inför komplimanger för den?Just ögon är ju något som alltid använts i poesi, romantik och annat smörigt man kan finna på
    Kunde inte säga det bättre själv! Flört
    //Smajla
  • Apif la deuxième

Ja men vad är då ett vackert öga jämfört med ett fult öga? För kollar man på bara ögonen, visst är de alltid vackra? Jag tycker ögon är fina hur ful människan de sitter på än är, så att få höra "du har fina ögon" säger ju ingenting om vad personen tycker om mitt utseende. Jag vet ju redan att mina ögon är fina.

• lövet2

Personligen tittar jag alltid först på ögonen. Vackra ögon kompenserar för mig allt möjligt annat. Han/hon må ha risigt hår och ful hy, men är ögonen vackra, så tycker jag att personen är vacker ....

• Apif la deuxième

Jaha men hur ser ett fult öga ut då, om det nu finns fula ögon?

• Themis

Fula ögon är t ex grispliriga tättsittande vattblå rödsprängda ögon med sovkråkor i ögonvrårna och ljusa ögonfransar. Tror att ni alla har sett vad jag menar nån gång...

• doriah

Trist attityd, tycker jag...nån ger en komlimang och man reagerar med "vaddå, finns det inget annat som är bra?". Shit, vad jobbigt att gå runt och vara arg när nån säger nåt snällt.

Fia ღ Elsa
Svar på tråden "Fina ögon" - en komplimang man gr när det inte finns annat att kommentera?