• Jozze

Drömmar under graviditeten...

Något jag har lagt märke till under graviditeten är hur mycket man drömmer, och kommer i håg från drömmar man har haft. Jag har drömt väldigt mycket mardrömmar, och jag drömmer ofta om barn. Är det normalt? Man sover oroligt som det är när mna måste på toaletten hela tiden. Är det någon som har varit med om samma sak?
    /Josefin

• Svar på tråden Drömmar under graviditeten...
  • freja

Jag drömmer också väldigt mycket. Mest är det mardrömmar . Jag springer på toa 5-6 ggr varje natt så man är väl lite knepig i dvalan mellan toabesöken =)

• Knytets mamma

Drömmar och Mardrömmar är vanligt under graviditet.
    Och det är ju inte konstigt att drömma om barn, det kommande barnet, förlossning osv osv.. Du bearbetar dina tankar, oro och längtan

• Monica H

Här är en till som drömmer och kommer ihåg. Det brukar jag inte göra annars.
    Sen säger sambon att jag pratar mycket i sömnen, det har han aldrig sagt förut.
    Man kanske inte sover riktigt lika djupt eftersom man får gå upp på toa hela tiden....

• Jossan

jag drömmer mesta dels mardrömmar tyvärr har jag så levande drömmar att det tar ett tag innan jag anser att det är en dröm

kram J

• nenababe

Hej!
    En till som drömmer...
    Drömmer om vårt ofödda barn, hur jag klär på det och så.. mysigt =)
    Men mesta dels är det mardrömmar... att bebisen är död.. Oj... innan man verkligen har vaknat till och förstått att det "bara" var en dröm... långa sekunder =(
    Kramar!
    Det är nog helt normalt!
    ~ Helena o Hjärtat!

• blmamma

drömmer gör jag med, häromnatten var det om att jag glömt att amma bebisen och det gått flera dagar, usch.. det är väl tankarna om mammarollen, man vill vara en bra mamma, glömma att ge bebisen mat tror jag inte jag gör...

• petrusjka

Å jag börjar irritera mig på mina lååååånga ihoptråcklade drömsagor...inte så mycket om barnet & den framtiden dock... Kanske är det för att vi vaknar så ofta och ska på toa som vi kommer ihåg drömmarna bättre nu? För det är ju de drömmar man blir väckt ur som man minns. Inatt drömde jag nog en dröm hela tiden, den kändes outhärdligt lång, och jag fattar inte alls vad den ville säga mig...

Någon som drömt något riktigt roligt?

• Snara79

Drömmer JA! Har aldrig drömt o kunnat minnas drömmen så mkt som nu, varje natt. fast rätt kul!!

• Sapiens

Helt normalt! Förra gången fick jag plötsligt också tillbaka massa minnen från min egen barndom, sådant jag glömt för längesen, vardagliga saker..

• JMME

Drömmer också massor nu. I natt drömde jag att jag skulle föda och åkte in till BB. Väl där kom jag på att jag inte ens hade gått hälften av graviditeten och fick panik. Låter kanske inte så farligt men det var ruskigt obehagligt och jag var lättad när jag vaknade och insåg att det bara var en dröm.

• DaCiss

Jag tror orsaken för att man minns sina drömmar så väl är just det att man sover lite lättare än normalt och vaknar flera gånger under natten. Sömn kan indelas i olika djup. Den djupaste sömnen man kommer till efter några timmars sömn är en sömn man inte drömmer något i. Man sover alltså bara och rätt så tungt. Rem-sömn är sömnen där man ser drömmar. Den sömnen brukar man komma till efter bara nån timmes sömn. Vissa personer når aldrig den djupaste sömnen och ser drömmar på så vis varje natt. Men kommer man till djupaste sömnen och får sova ut tills man vaknar brukar det vara lite svårare och komma ihåg vad man har drömt på vägen till och från den djupa sömnen.
    Då gravida kvinnor ofta vaknar med några timmars mellanrum för toabesök eller av andra orsaker sover rätt lätt ligger dom ofta i rem-sömnen och drömmer rätt mycket under en och samma natt.

Jag kan ta mig själv som ett exempel på detta. Jag har själv många gånger då jag inte varit gravid ställt min klocka att ringa mitt under natten, nån timme par timmar innan jag egentligen behöver stiga upp. Sådana nätter har varit precis som dom jag har nu, jag drömmer massvis och kommer ihåg drömmarna. Sådana nätter som man har fått sova hela natten igenom kommer jag sällan ihåg någon dröm alls.
    Men kul är det att få drömma. Det ser jag som något positivt som kommer ur dessa hopplösa nätter med massa toabesök och annat negativt!

• DaCiss

Och vilka drömmar jag drömmer? Det kan vara allt möjligt från himmel och jord. Senast inatt var jag en vampyrhärskare, manlig dessutom. Jag kunde flyga och bli osynlig, jag härskade över nattens djur och tog livet av en brud. En annan brud försökte jag lära flyga. Sen mitt i allt, troligtvis efter ett toabesök hamnade jag i en ny dröm där min lillasyster var gravid i 4:de veckan. Vi bodde allihop ute i ett stråhus mitt på något vatten. Med i huset fanns även en gammal katt som är död för länge sedan.
    Andra drömmar jag kan ha kan ha kan vara allt från aliens, jag kan ha övernaturliga krafter, jag kan vara en hemsk mördare eller själv bli mördad alltså nån mardröm till att jag kan sitta och titta på tv-något helt alldagligt alltså! Inte så ofta jag drömt något om något barn. Tror det hänt 3 gånger under graviditeten. Är i vecka 32 nu.

• BellaBulldog

Jag drömde mycket redan innan jag blev gravid, gick i sömnen och pratade osv. Nu har jag inte varit uppe och gått i sömnen något iaf (inte vad jag vet). Men jag drömmer ännu mer nu och det är som ni säger många toabesök under en natt. Men jag dricker mer än vanligt också. Måste ha ett stort glas vatten bredvid sängen, och det har jag aldrig behövt förut.

• Zmulan

Samma här - drömmer massor konstigt - skulle kunna göra ett filmmanus av mina drömmar - dom flesta är så långa att det blir en hel story

• Knytets mamma

I vanliga livet är jag sprut- och stickrädd. Detta har nu börjat att komma i mina drömmar av någon anledning, så pass till den milda grad att jag faktiskt ärligt kan känna mig mer rädd inför tanken att ta stick i fingret och liknande än tidigare.
    En aning jobbigt, med tanke på den stundande glukosbelastningen....

• DaCiss

Usch dom är inte roliga Knytets mamma! Var senast förra veckan på en sådan Men skönt då dom är över. Jag vet inte, jag har inget emot större stick som blodprov men de där små i fingret är obehagliga.
    Men än så länge håller dom sig ur drömmarna mina! Lycka till på belastningen!

Kommer inte ihåg vad jag drömde inatt faktiskt. Dom är så knasiga och osammanhängande mina drömmar av alla toabesök. Jag kan aldrig fortsätta på samma dröm efter det att jag varit på toa utan sen börjar en ny igen.. Man blir helt snurrig!

• Delfin

Hej
    jag har läst att man drömmer mer under sin graviditet som man kommer ihåg. Det är hjärnans sätt att bearbeta den stora förändringen.
    DELFIN

Svar på tråden Drömmar under graviditeten...