• Malena79

Problem med bio-mamman vi ses här!

Har inte skrivit tidigare, men just nu känns det hopplöst här. Är det någon mer än jag som bara har bonusbarnet bara varannan helg? Vi kan som vanligt inte gå ut den här helgen heller. vi har inte fått med nån jacka och inga regnkläder. Tycker det känns så onödigt att behöva köpa det när hon är här bara varannan helg och ändå har det hemma hos sin mamma. Skulle vi köpa tex gummistövlar till henne skulle hon därefter komma i gummistövlar varenda gång (även vid soligt och varmt väder och även vinter) Då skulle vi få köpa även vanliga skor till henne. Vinterkläder köper vi alltid till henne, eftersom det lätt kan bli blött óch hon då behöver att byta med. Dessutom kommer hon i vinterkläder som hon inte får leka ute i ibland.

I fredags när sambon var och hämtade sin dotter, drog mamman i gång ett bråk igen. Sambon sa att han inte ville disskutera eftersom dottern var där , men hon följde med till bilen och fortsatte gå på. Hoppas att sambon orkar gå till familjerätten snart för jag blir snart tokig på det här. Hade helst velat skriva detta som anonym, men det gick ju inte, Har tagit bort alla bilder på bonusdottern i mitt galleri så hon inte ska få nå't skit för detta

• Malena79

Vi har köpt flera ombyten till henne med vanliga kläder som bara ska stanna här. Har även köpt en jeansjacka och ett par överdragsbyxor tll henne att ha här. Men i morgon ska vi ju lämna henne i skolan och vi kan ju inte lämna henne utan jacka, så nu ser vi väl inte den jackan förrän den är för liten. Förra helgen hon var hos oss var det varmt på fredagen så då kom hon i kjol och tunna strumpbyxor, När det var dags att åka hem visade det sig att hon varken hade strumpor eller byxor med sig. Nu fick vi i alla fall tillbaka byxorna den här gången. Men inga strumpor. Fick oxå tillbaka trosor som hon fick med sig för väldigt länge sedan som nu är för små.

I vintras hade hon jäteliten overall (Stl 128 och hon var 141 cm lång) Min mamma var då och köpte en overall till henne som hon fick med sig hem och sedan kunde använda resten av vintern.

Hon har ibland haft skor som varit alldeles för små. Tyckte de såg små ut så vi gick till skoaffären och mätte. Hennes fot var 1 cm längre än hennes sko. Då var det bara att köpa nya till henne på en gång

Ursäkta mina långa arga inlägg, men måste skriva av mig lite.

Biomamman har dessutom berättat för berättat för bonusdottern att vi är så elaka som tänker gå vidare till familjerätten. Vi går inte dit för att bråka utan för att reda upp problemen och förebygga eventuella bråk i framtiden

• Malena79

Hade hon bott mer hos oss, hade jag gärna köpt mer ytterkläder till henne, men nu är hon ju bara här 14 dagar per månad. Biomamman får ju både underhåll och barnbidrag för henne och har dessutom 2 barn till om kan ärva de kläderna. Känns inte kul att köpa regnkläder och gummistövlar nu när hon kanske bar hinner vara här 4 gånger till innan snön kommer. Det är ju inte ens säkert att det kommer regna då.

Vi har oxå pratat om detta med fsk, men de säger att det inte finns några regler om sånt utan att man ska komma överens om detta. 'Och det är ju lätt. På tisdag ska vi i alla fall till familjerätten så min smabo kan skriva på faderskapspapper för yngste sonen. Hoppas på att vi kan boka en tid då oxå för sambon och biomamman

• Malena79

Här har vi bara fått höra att vi duschar henne för OFTA. Det är inte klokt så mycket de hittar på att gnälla över. Vi väntar på att det ska bli tredje världskriget här. Sambon ska lämna en lapp till bion om att vi vill reda ut allt i familjerätten. Hon kommer bli tokig som vanligt

• Malena79

Helgen började som vanligt med problem. Sambon kommer till fritids för att hämta dottern och får se att det står ledigt på henne. Frågar en i personalen som säger att dottern varit  ledig både torsdag och fredag. Inte mycket annat att göra än att åka hem eftersom det inte är nån hemma hos mamman heller. När han kört ca 2,5 mil ringer dottern och frågar varför vi inte hämtat henne på fritids. Bara att vända tillbaka. Hon har varit där hela tiden, men personalen hade visst inte sett henne.

I vanlig ordning hade hon inga regnkläder och gummistövlar med sig (solen sken ju i morse) Vi åkte direkt och köpte regnkläder och gummistövlar. Trodde jag skulle svimma när jag mätte hennes fötter. 22,1 cm vilket betydde att hon behöver 38 på stövlarna. Skorna hon hade på sig när hon kom var det 35 på. Mätte de inuti och de var 7 mm kortare än hennes fot. Så i morgon måste vi åka till stan och leta efter skor åt henne oxå. Vet att de kommer skita i det hemma hos bion så måste köpa de om hon ska få några. Dessutom vill jag inte att hon ska behöva gå i de skorna mer eftersom de förstör hennes fötter. Jättekul at behöva handla massa kläder och skor veckan före barnbidrag

• Malena79

Vi skickar inte med regnkläderna och gummistövlarna, men skorna vi ska köpa i morgon måste vi ju skicka med eftersom vi lämnar i skolan på måndag. Vill inte att hon ska behöva gå en sekund till i 3 storlekar för små skor. Hon fick låna ett par byxor sist att åka hem i och de kom tillbaka med massa målarfärg på. Trosor som vi skickade hem henne i förra sommaren (hon hade inga med sig) kom tillbaka för någon vecka sedan, så nu är de ju för små. Så jag tänker verkligen inte skicka med mer än nödvändigt

• Malena79

Tror det får bli vanliga gymnastikskor. Hon vill ha puma, men det tål inte ekonomin just nu. Särskilt när vi var tvungna att köpa det andra. Får kolla lite vad de rear för nåt. Inte så långt kvar innan snön kommer så man vill ju helst köpa nåt billigt

• Malena79

Vi kollar nog på COOP och skopunkten först. De ligger nära varandra. Kom på attt jag köpte mina skor där för några veckor sedan för 35:- så man kan ju hoppas att det finns mer skor kvar i den prisklassen. Såg att det var massa rea sist i alla fall. Tack för tipsen om reorna

• Malena79

Hade ju varit jättebra med dina skor annars. Men hon behöver de ju som sagt helst redan i morgon. Själv har jag ju 39 eller 40 annars kanske hon hade kunnat låna av mig. Ska kolla med mina syrror i morgon om de har några skor. Tror de har ungefär de storlekarna. (37 eller 38)

• Malena79

Ja. det vore det nog, men tyvärr skulle jag nog inte orka det. Hennes mamma verkar redan ha förstört henne för mycket.

Hon har väldigt svårt med skolan. Hon läste läsläxan för mig idag på kvällen och jag tyckte det gick ovanligt bra. När jag sa det till henne sa hon att hennes mamma tycker att hon ska läsa snabbare. Det går ju inte. Hon har ju jättesvårt att läsa och behöver ju verkligen tid på sig. Vi frågade hennes mamma för en tid sedan om hon fick nån extrahjälp i dkolan eftersom hon ligger efter. Hennes mamma säger att hon får det men bonusdottern säger att hon inte får det. Det har varit prat sedan i 1:an om att hon ev skulle behöva gå om en klass, men biomamman vägrar. Tycker att det är bättre att hon får gå om nu än att hon ska vänta till hon ligger efter med ännu mer. Tjejen har så oerhört dåligt självförtroende så hon skulle nog må mycket bättre av att gå med lite yngre kompisar så hon fick känna sig lika bra eller kanske tom ännu bättre än de

Tack så mycket för all uppmuntran

• Malena79

1malle: så har min bonus oxå kommit ibland. Dessutom har hon ofta fått syskonens kläder med sig som är 4 år yngre. När de skulle uppträda i kören hade hon med sig sin yngsta systers byxor med sig i typ stl 104 (hon har 140 eller 146 på sina kläder) Som tur vara hade hon haft gymnasik i skolan så hon fick åka i de byxorna eftersom byxorna hon kom i var nedspillda med mat och leriga. Så himla tråkigt när de kommer i fel storlek eller som är trasiga.

Nu har vi varit och köpt nya skor till henne så hon ska slippa gå i för små och trasiga skor. Hittade ett par på rean på Stadium för 99:- Hon ville ju helst ha ett par Puma-skor, men det var alldels för dyrt. Erbjöd henne en Puma-gympapåse om hon ville ha, men hon tackade nej. Vi åkte till H&M efter och köpte en munkjacka som hon velat ha ett tag. Henned mamma skulle nog aldrig köpa en sådan eftersom hon bara verkar handla på reorna. Är det bara billigt så spelar det ingen roll hur det ser ut. Hon är ju i en lite känslig ålder nu och vill ju gärna se ut som de andra. Förstår inte varför de måste snåla så förbannat med hennes kläder, när de verkligen har råd. När nya "värsting"cykeln blev snodd och de inte hade nån försäkring oåkte de raka vägen till sta'n och köpte ny åt henne. Men fina kläder åt barnen verkar inte prioriteras så ofta

• Malena79

Skickade bonusdottern till skolan idag med nya skorna på sig och de gamla för små i en påse i väskan. Nu på kvällen ringde biomamman och skällde på sambon om de nya skorna. För det första var de ju för stora och för det andra fula. Och de gamla var mibnsann inte små. Hon kunde klämma ned ett finger bakom foten i de. Stackars bonusdottern är väl van vid att knipa ihop tårna. Om hon har de gamla skorna nästa gång funderar jag på om man kan anmäla henne för vanvård eller nå't. Bonusdottern som var så stolt över sina nya fina skor

• Malena79

Han talade om att det var mätt och kollat på skoaffär och att de gamla skorna var över en halv centimeter mindre än foten. Har en känsla av att hon går till skolan med de gamla i morgon

• Malena79

Japp. Men jag har lite skadeglädje i alla fall. Bonusdottern talade om att de inte nåt vatten för nåt var sönder (troligen pannan) Den som kom för att laga hade sagt att det var illa. HAHA. Tyvärr är det svårt att ringa skolan eftersom vi bara vet vad hennes fröken heter i förnamn. Ett jättevanligt namn. Men sambon ska hämta henne i skolan på fredag så då lär vi ju märka vilka skor hon har.

• Malena79

Det är bonuspappan som köper kläder till min bonusdotter där hemma. Biomamman vägrar träffa min sambo ensam, så jag tror tyvärr inte det skulle funka att de går och shoppar tillsammanns. Vi försöker just nu få med henne till familjerätten, så vi kan prata ut om alla problem där. Det kanske skulle vara bra om de tog med henne till en skoaffär så de kunde mäta hennes fötter någon gång ibland. För två somrar sedan var det samma sak. Fast då var hennes fot en cm mindre än skon. Så långt hann det inte gå den här gången

• Malena79

Tezz72: Vad skönt. Önskar jag oxå kunde göra det

Svar på tråden Problem med bio-mamman vi ses här!