Problem med bio-mamman vi ses här!
Tack för en bra trådstart. Synd bara att det ens ska behöva finnas en sån här tråd, eller hur???
Själv önskar jag lite råd och tips när det gäller umgänge och när biomamman har "huvudansvar" för barnet. I min killes fall har dom gemensam vårdand, men eftersom han ligger borta och arbetar på veckorna så har hon kunnat styra och ställa som hon velat. Även om mamman har huvudansvaret så kan väl inte det innebära att hon kan göra vad hon vill? Hur tar vi reda på hans rättigheter? Dom har kopplat in familjerätten tidigare, men då har mamman vägrat komma till samtal. Som det är nu är det hennes humör och goda vilja som styr umgänget, i mina ögon. Pappan tar ju tacksamt emot den extra tid han kan få. De bestämmer t ex vad som ska gälla för semestern, men detta kan ändras hux flux om hennes planer ändrar sig. Får det vara så? Vad kan vi göra?
I övrigt, efter att ha läst många inlägg här på FL, så tjänar vi bonusmammor inte så mycket på att "hata" biomammorna. Sjunk inte till hennes nivå. Beter hon sig som ett svin, besvara det genom att vara den mogna och vuxna. Även om det är svårt, försök att tillsammans med pappan vara starka och agera utifrån det som ni tycker är bäst för barnet/barnen. En biomamma är en människa som vi, tro det eller ej...
Att hon gör det hon gör, beror oftast på saker som inte har med oss att göra.
Stor kram till alla bonusmammor därute, kämpa på!!!