• klarabellako

Ett normal-stort barnrum?

Hur stora rum har era barn? Vad tycker ni är lagomt? Håller på renovera ett hus och ska göra rumsindelningen nu därför undrar jag.

• Svar på tråden Ett normal-stort barnrum?
  • Sofie1979

Min dotter har ett rum som är ca 10-13 kvm vi bor i hyreslägenhet, rummet är lagom stort för de möbler hon har idag. Men när hon blir äldre så skulle det vara bra med lite större i alla fall.

• abnocto

Vi har nyss flyttat till ett hus och där var övervåningens rum ca 8 kvm. Alldeles för litet så grabben fick två med en öppning emellan. De ska nog inte vara under 10 kvm för att de ska få plats med allt och trivas men givetvis handlar det om vad man har plats för. (Grabben är nu 12 år och hade 9 kvm i tidigare hus och det var trångt)

• mammatotoo

Stora killen har ca 15 kvm och lillen ca 12. Härligt med lite rymd i rummen!

• MalinMalin

Våra barnrum är 19 resp 14 kvm och jag tycker de är lite för stora nu kanske men blir nog perfekt sen när de vill häcka på rummet med kompisar hela tiden. Svårt att få det riktigt mysigt och ombonat i ett så stort rum som 19 kvm, 14 kvm är nog mer lagom då. Stora dotterns förra rum var på 7 kvm, det var mysigt tyckte jag. När jag var liten hade jag stort rum men min mamma har sagt att jag ofta satte mig i klädkammaren och lekte istället

• klarabellako

Vi tänkta göra ca 12 kvadrat. Är det för litet då?

• Sofie1979

Tycker inte att 12 kvm låter lite, beror ju helt på hur rummet är planerat. Mitt sovrum är ca 14-15 kvm och det kanske blir lite stort som barnrum.

Lycka till!

• MalinMalin

Jag tror 12 kvm blir jättebra. Men hur gör du när du gör indelningen, har du inte ett visst antal kvm till sovrum som du ska dela upp eller du utgår från sovrummen så får resten bli kök, hall och vardagsrum? För om du tex har en ovanvåning till sovrum så kan du ju dela upp ytan på så många sovrum ni behöver. Låter ju hur enkelt som helst såhär i teorin..

• klarabellako

MalinMalin
    Det är en enplanare och vi ska göra antingen två stora rum (16kvm el mer) eller tre där det minsta blir på ca 12kvm. Vet inte riktigt vad som blir bäst. Tänkte att 12 kvm kanske blir för litet men ett stort fyrkantigt kanske man inte har så stor nytta av?

• imorgon är en annan dag

Tänkte hjälpa till och puffa då jag också är nyfiken... Vi är på väg att köpa ett hus och försöker också bestämma oss för om vi skall dela upp vardagsrummet+matsalsrummet till två rum a 16kvm till de två barnen (och vi sover i sovrummet i souterängvåningen) eller att vi gör 3 st sovrum som är ca 10-11 kvm uppe och vi på så sätt kan få vårt "hemma-bio-rum" i källaren....

• The Man

12 kvm låter bra.

I vår hus har vi inget rum som är mindre än 12 kvm men i mitt förra hus fick barnen dela på ett rum på 7 kvm (fast de bodde bara hos mig ca 1-2 nätter i veckan).

Skulle jag bygga ett hus där jag kunde bestämma storleken själv på rummen skulle jag aldrig göra ett rum som var mindre än 10 kvm, där går liksom gränsen för mig.

• klarabellako

Det jag funderar på är ju om man gör stora rum som är ganska fyrkantiga så blir det ju mycket golvyta i mitten som sällan blir använt. Stora rum går ju inte göra så mysiga heller.

• klarabellako

Någon mer som vill berätta vad ni tycker?

• Jojo77

Vi har små rum till våra barn. Jag har inte mätt dem men gissar på ca 9 kvm. De är lite för små tycker jag men det går bra, man får komma på smarta lösningar för förvaring. Jag tycker 12 låter jättebra.

• MammaSara80

Beror ju på om de är fyrkantiga eller avlånga.
    Vår lilla dotters rum är 10kvm fyrkantigt
    Stora dotterns rum är på 12kvm och det är avlångt och känns mindre...

• rajtantajtan

Min Lill-Snusa har ungefär 10 kvm & jag tror det snart kommer bli för trångt då hon är så bortskämd & har så mycket fina leksaker...

Jag röstar helt klart för 2 större rum! Herregud, ett rum blir väl sällan för stort, har aldrig hört talas om det problemet, ja kanske i kungens slott i så fall...

Men glöm bara inte att göra ett lyxigt gästrum till syrran din...

• musli

Vår dotter bor just nu i en kammare som är kanske 5 - 6 kvm. Så småningom ska vi bygga ut huset och då får hon ett rum som är kanske 9 kvm, större kommer hon aldrig att få!

//semester-morsan...
  • mammatotoo

Jag röstar på 3 rum om minsta rummet blir 12 kvm. det är ju ett ganska normalstort sovrum!

• MalinMalin
    klarabellako skrev 2006-07-28 22:32:20 följande:
    MalinMalinDet är en enplanare och vi ska göra antingen två stora rum (16kvm el mer) eller tre där det minsta blir på ca 12kvm. Vet inte riktigt vad som blir bäst. Tänkte att 12 kvm kanske blir för litet men ett stort fyrkantigt kanske man inte har så stor nytta av?
    Ok! Jag hade lätt valt tre mindre rum. Ett extra rum är ju alltid bra att ha, som kontor, gästrum eller ojdåärinteppiller100%säkra-barnrum 
  • rajtantajtan

TS! Glöm inte att uppdatera oss om hur det artar sig, gärna med bilder!

Svar på tråden Ett normal-stort barnrum?