• FridaWerme

vem ska vara gudmor/gudfar??!

Är gravid i 25v och vi har redan börjat diskutera vem som ska vara gudmor eller gudfar..
    min svärmor vill vara gudmor och har nästan räknat med att få vara det.. men jag vet inte riktigt för då är det barnet mer på min sambos sida..

gudmor är väl "inte så viktig" nu förtiden som förr??
    vad innebär det egentligen?? Någon som vet? Kan man både ha gudmor och gudfar?
    Och hur många faddrar får man lov att ha??

• Svar på tråden vem ska vara gudmor/gudfar??!
  • Jessi74

Vi har en gudmor, en kompis till oss. Vi ville inte välja en släkting för det känns som att släkten finns där för vårt barn så självklart ändå. Men en gudmor, en kvinna som vår dotter kan relatera till kändes som ett bra val för oss.

• Skrinda

Vi valde gudföräldrar som vi vet kommer hitta på kul saker med vår dotter när hon blir äldre.

Det har ju absolut ingen juridisk betydelse, bara kul att välja någon/några ur bekantsakpskretsen som får en "egen" relation till barnet. De blir hedrade och smickrade

(skönt att slippa kånka på bebisen på dopet också )

Vi ville heller inte ta någon ur släkten, de har ju sina band till barnet ändå (och så är det svårt att vara rättvis när man ska välja)

• Skrinda

Man får för övrigt ha så många faddrar man vill (tror jag) Kolla på svenska kyrkans hemsida!

• M C Catta

Jag skulle nog inte vilja ha en farmor-mormor som gudmor.. En kompis är roligare, eller kanske ett syskon, men familjen finns ju alltid där ändå.

Varför har hon räknat med det? Räcker det inte att nli farmor?

• Jessi74

Ja en farmor känns ju självklar som farmor, hon behöver ju inte vara gudmor. Gudmor tycker jag ska vara någon som är i förälderns generation.

• Eliin20

Man får väl välja hur många man vill ha, inte tio kanske men har en kompis som har tre gudföräldrar till hennes barn.
    Själv valde vi min syster som gudmor och sambons kusin som gudfar.
    Blir mest rättvist så, för de har man nära kontakt med. Skulle aldrig kunnde välja den ena kompisen framför den andra som skulle få vara gudförälder.

• Carre

Gudföräldrar förväntas stå för barnets andliga uppfostran. Till båda mina barn är min syster och hennes man gudföräldrarna
    Vi är troende så vi följer dopet som det egentligen är.

• FridaWerme

Nej för hon menar på att skulle det hända oss ngt så är det Gudmor som ska ta hand om vårt barn. och att hon har mkt pengar tycker hon väl spelar roll..

Diskuterade med min sambo om en väninna till mig och sa i sin tur det till sin mamma som uttryckte sig med:
    -Vaddå kompis? Det ska ju vara nån som kan ta hand om barnet!!

Som om hon skulle vara bättre än NÅGON annan?? Jag har en bra svärmor annars men just i det här ämnet så vet jag faktsikt inte..

• blå krysset

Vi valde min bror bara. Tänkte på deras framtid och vem som kan vara en bra och rolig stödperson. Skulle ha haft en gudmor också, och det skulle varit en av mannens systrar... Mannen kunde dock inte bestämma sig om vilken, så det blev "bara" en fadder.

• Kaktus33

Vi valde en kompis som gud mor och en morbror som gudfar....mormor/farmor skulle jag aldrig välja.

• Jessi74

För mig innebär inte gudmor att denna ska ta hand om barnet ifall något händer oss föräldrar.

• FridaWerme

vad är Gudmor till för egentligen??

• Skrinda

Som någon skrev: "andlig vägledning" alltså inget bindande ansvar och absolut inte att den/de ska ta över ansvaret om det händer föräldrarna något

• mammatillpojkar

vi har faddrar (det heter ju så nu) och det är min storebror och min storasyster som är det.. det va ett väldigt lätt val för oss med tanke på att vi inte har så mycket kontakt med min sambos familj..

• Emzi

Jag är Gudmor till min brors son.

Men som prästen sa att nu finns inte titlarna Gudmor och Gudfar, utan bara Faddrar. Och det har inte samma betydelse som det hade förr, då faddrar blev förmyndare för barnet om det hände föräldrarna något. Nu är det mer en symbol bara. Men man får ju bestämma helt själva om man ändå vill ha gudmor/gudfar/fadder.

• rafmagn

Gudmodern bar förr barnet till dopet eftersom modern inte fick beträda kyrkan ngra veckor efter sin förlossning. Gudföräldrarna skulle ta hand om barnet om något hände föräldrarna och dessutom se till att barnet uppfostrades i kristen anda.
    Vi valde kompisar till oss, eftersom de då får en speciell relation till barnet, inte en slkting som redan har en relation pga blodsband. Min mans bror blev extremt sårad över att vi inte frågade honom,men vi förklarade för honom att han ju redan är hnnes farbror. Vi hoppas att han förlåter oss så småningom...

• rafmagn

Glömde säga; vi hade 3 faddrar; en gudmor som klädde henne i dopklänningen och bar henne till dopet,en som tog emot dopljuset och en som tog emot dopbeviset.

• Carla82

Jag orkade inte läsa alla svar...hihi...lat i värmen så jag riskerar att upprepa något som någon annan sagt. Men vi ville inte välja en släkting eftersom som någon annan sa, de finns redan där självklart för barnet.Också för att släktingarna börjat "bråka" om rollen. Men för oss var det dessutom viktigt att välja ett par mer eller mindre i vår ålder som sedan kan "följa barnet"...även om man inte längre har något juridiskt ansvar tycker jag att det är något fint...kanske för att jag själv aldrig har haft några gudföräldrar...

Svar på tråden vem ska vara gudmor/gudfar??!