• Anonym (orolig)

Alkholist....vart går gränsen?

Hej!
    Jag och min sambo har ett jätte bra förhållande, men min sambo har nu börjat dricka så otroligt mycket.
    Senaste året så har han druckit 1-2st 6-pack folköl per dag....
    På fester (räcker med att 1person hälsar på hos oss för att han skall tycka att det är värsta festen...)så super han sig jätte full varje gång. Han vet att jag inte alls tycker om att han dricker sig så full då han 4 av 10ggr blir väldigt dryg och otrevlig när han är så full.
    Varje gång han dricker så går jag som på nålar. Kan tillägga att jag inte litar på någon som är full, det har jag aldrig gjort men jag vet inte varför. Han vet om allt detta och när vi pratar om detta så får han dåligt samvete och lovar guld och gröna skogar...

Ett till problem med hans "nya livsstil" är att alla pengar bara försvinner på ÖL!!! Vi måste köpa en ny bilbarnsstol till vår dotter som är 6månader, för hon har vuxit ur den vi har nu. Då har vi ett problem- det finns INGA pengar....
    Jag har inte klippt håret på 9månader, för det har vi inte råd med.
    Med öl kan han visst köpa massor utav =(
    Detta tär mycket på mig, men jag älskar trots allt honom och har ju faktiskt ett barn med denna man.
    Vill verkligen inte lämna honom, men som sagt vet inte vad jag ska göra. Tro mig, vi har pratat pratat och pratat om detta, men inget kommit fram till för på något sätt så finns det jämt öl hemma?!

Snälla tips och råd tack...

• Svar på tråden Alkholist....vart går gränsen?
  • Lajsa76

Din man har problem!
    Och det vet du också, annars så skulle du aldrig skrivit här.
    Hans konsumtion sker på bekostnad av sin familj tex, ett stort problem och en av alla singaler på att han har ett missbruks problem.
    Han värderar ju alkoholen mer än eran dotter tex.
    Och att han sedan får personlighetsförändringar som är skrämmande för dig och ej tar det på allvar är yttligare ett stort problem.
    Det enda du kan göra är att välja hur du vill leva och till vilket pris.
    Sen att du nu har ett barn med denna man är INTE en vidare bra ursäkt till att stanna.
    Tänk på vad erat barn får istället, en pappa som är frånvarande pga att han är ständigt påverkad.
    Det du också kan göra är att vända dig till Alanon för anhöriga och vänner till alkoholister.
    Där kan du nog finna mycket stöd och kan säkert finna någon som kan stötta dig i din situation.

• moontrip

Alkoholism har inget med mängden alkohol att göra.
    Snarare ifall du får negativa konsekvsnser av ditt drickande eller inte. Och det låter det ju som han får. Han skrämmer dig, hans ekonomi fungerar inte osv.
    Det är också ett starkt varningstecken om man ofta blir personlighetsförändrad när man dricker. Det låter väldigt mycket som att han har problem med alkohol tycker jag.

Som anhörig till en alkoholist kan du gå på anhörigmöten om du vill. Där får du träffa andra i liknande situationer och utbyta tankar. Det heter al-anon och finns över hela Sverige.
    Din man kan söka sig till behandling eller aa-gemenskapen om han har en vilja att sluta dricka.

• Anonym (samma här)

jag haddesamma problem och jag hatade när han drack,, för jag viste alltid hur det slutade,, och det va jätte jobbigt,, så till slut fick han välja,, låter kanske hårt men jag hadde inte orkat att ha det så,, hoppas att det ordnar sig för dig och många kramar

• moontrip

Vill också påpeka att ingen i al-anon kommer råda dig till någonting. Ingen kommer säga att du bör göra på det ena eller andra sättet, t.ex lämna din man eller så. Det gör man inte där.
    Det finns fler vägar än att bara gå. Det går att börja med att förändra sitt eget beteende och börja ställa krav.
    Ett krav skulle t.ex kunna vara att pappan är nykter när han umgås med barnet. Vill han vara packad får han vara det på annat håll. Då blir det tydligare för honom själv hur stor tid han väljer att dricka och vad han faktiskt missar av det.

• Anonym

Han har ett alkoholproblem. Beroende OCH missbruk. Kriterierna för beroende och missbruk finns här; www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

Mer omfattande informaion (främst avsedd för sjukvård) finns här ; www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

Sök hjälp på en gång. Han uppvisar tecken på beroende (dricker dagligen) och missbruk (förstår inte att det är ett problem, "motiverar" sitt drickande med olika bisarra anledningar, struntar i ekonomin).

Du kan inte tala honom tillrätta här, inte heller kan han "skärpa sig". Ni behöver professionell hjälp snabbt.

håller alla tummar för er.
    *kramar*

• Fru H

Som svar på din rubrik så går gränsen när ens vardagliga liv och relationer blir påverkade på ett negativt sätt, så ja, helt uppenbart har din sambo alkoholproblem.

Några råd har jag inte att ge dig, annat än att "läsa på" om alkoholism, försöka ligga steget före på något sätt, för att lättare veta hur du ska hantera just din och er situation.

Lycka till!

Ingen bebis idag = ännu större chans att h*n kommer i morgon
Svar på tråden Alkholist....vart går gränsen?