• MariaViktor

När ska man börja sätta gränser?

Min dotter är 10 månader. Ända från början har man märkt att hon är envis och har en stark personlighet. Som mamma och pappa då

I alla fall. Nu sista månaden har hon förädrats mycket. Hon förstår mycket mer och busar en massa och gör allt hon inte får. som barn gör. Problemet är att hon lyssnar ALDRIG på mig!! Jag kan säga nej tusen gånger, jag tar bort henne från faran, försöker se så arg ut som jag bara kan men hon bara skrattar och struntar i vad jag säger. Samma sak när jag ska natta henne. Det tar en hel evighet och hon bara tramsar och tillslut gråter hon hysteriskt en halvtimme och sen somnar hon. När pappa säger till henne lyssnar hon direkt! När pappa försöker natta henne lägger hon sig fint på sidan, stoppar tummen i munnen och somnar direkt!!!!!

När ska man börja sätta gränser och hur gör jag? Hur ska jag få henne att lyssna på mig och att det blir lättare vid nattning? Inga 5 min metoder och sånt!!!

Känns som om man bara tjatar och tjatar dagarna i ända

• Svar på tråden När ska man börja sätta gränser?
  • Doriath

Är hon bara tio månder är jag förvånad över att hon lyssnar på någon. De begriper inte så värst mycket vid den där åldern. Att hålla på och fya är meningslöst. Handling och konsekvens går inte in i den där åldern. Det är bara att plocka undan och hålla koll.
    Kul att ni har en pigg och framåt tjej! Ibland duger bara mamma och ibland duger bara pappa.

• pssst

Jag tror på att gränser sätter man alltid, men kraven ser nog olika ut. Är hon tio månader kan gränser handla om att inte leka med eluttag, inte slåss eller bitas och så vidare.

När de börjat gå kan det handla om att försöka lära dem att hantera sin vrede, att sova i egen säng, att inte springa ut bland bilar mm.

Alla har nog egna gränser och värderingar för varje ålder. Jag ser att min son finner trygghet i gränserna och han testar för att veta om vi bryr oss. Ibland är det bara som om han vill få bekräftat att han tex fortfarande inte får leka med videon, när vi sagt nej så går han vidare och leker, eller så vill han att vi leker med honom, då får vi göra det en stund. Jag tror inte barn far illa av gränser, men det är min högst personliga åsikt.

• pssst

Maria Viktor: Att barn lyssnar mer på en förälder än en annan är nog vanligt. Vår lillkille verkar gå igång på att höra sin pappa säga nej, då blir han full i f*n och ännu busigare. För mig räcker det är säga nej en gång. Barn vet ofta väldigt tidigt var gränsen går och min kille vet att hans pappa har mer tålamod och gnäller mer.

Du kan alltid prova att överraska henne, om hon struntar i vad du säger så kan du låta pappan träda in i ditt ställe, de brukar bli så ställda att de gör som den andre säger direkt. Detta brukar även funka på min kille när han får vredesutbrott och vägrar lyssna. Funkar säkert även när hon trosar pappa att du går in och avbyter.

• MariaViktor

nej jag tycker oxå det verkar lite tidigt att sätta gränser men man får ju höra det överallt hur viktigt det är att sätta gränser från början. Jag tror att barn mår bra av gränser och man får det själv mycket lättare som förälder när barnen lyssnar på en!

Det märks väldigt tydligt att hon trotsar. Hon är väl medveten om vad nej betyder. Men mig lyssnar hon tyvärr inte på!

Ja det lär väl bara bli värre och värre antar jag, detta är väl semester mot vad som komma skall

• SaramedM

Alltså en 10 månaders trotsar inte! Jösses, det låter på dig som om du verkligen tror att hon gör det för att testa gränser?

• pssst

SaramedM: barn är olika, jag förstår inte hur du kan döma någon utan att känna henne. Hon kan kalla det trots även om hon menar något annat. Lite mer takt ock finkänlighet efterlyses!

Dessuton skriver TS under barns utveckling, vill hon ha en lektion i näraföräldrarskap så skulle hon frågat under AP-tråden.

• pssst

TS: ska bara tillägga att min son är 17 månader nu. Vet inte om det är trots, men testar gränser gör han ibland och kan bli rasande om man inte säger nej när han är inställd på att det ska vara nej. Har testat även det.

• Tonx

TS; En tiomånadersbaby vet inte vad trots är.
    Dom är upptäckare! Dom utforskar världen och bör få göra det i den utsträckning det går. Istället för att vara negativ och fya dagar i ända så _plocka bort_ förbjudna saker.
    _Avled_ när barnet rör saker som inte går att ta bort, tex eluttag.
    _Uppmuntra_ barnets upptäckarglädje. Om barnet tex river ut alla böckerna ut bokhyllan, spring då inte dit och fya, ta undan barnet och banna, sätt dig istället tillsammans med barnet och visa hur man behandlar böckerna, bläddra i dem, vägled barnet med din hand hur man "tar fint" på dem, ställ tillbaka dem i hyllan _tillsammans_ med barnet och ta sen med barnet nånannanstans och få det intresserat av nånting annat! :)

psst; Du skulle också behöva ett mått takt och finkänslighet verkar det som.

"Dessuton skriver TS under barns utveckling, vill hon ha en lektion i näraföräldrarskap så skulle hon frågat under AP-tråden."

Väldigt otrevlig ton i den kommentaren.

• LovleyMamma

Om dt nu inte är trots, vad är dt? För inte är dt enbart upptäckarglädje.
    Tror att dt finns olika sorters trots. Låter som ni tar för givet att det är samma trots som kommer i 3-4 års åldern.
    Ts barn kanske trotsar, vad vet ni om dt?

Jag vet i alla fall att min tio månaders son, "strular och sätter imot".
    Får han inte som han vill så är allt bara fel. Kalla dt trots eller vad ni vill. Jag vet hur MITT barn funkar och alla barn funkar olika.

Tack för mig.

• mammatillpojkar

min son är 11 månader och han är precis som din dotter väldigt envis och busar en himla massa, han går enbart där han inte får vara, bland cd-skivor, kontaktutag m.m.. vi säger nej 3 miljoner gånger om dan (minst) men han lyssnar ändå inte.. men jag tänker inte ge upp.. utan ett nej är ett nej.. (iallafall här hemma) tror att man måste vara väldigt envis och till slut så lyssnar dom (hoppas jag iallafall)

Svar på tråden När ska man börja sätta gränser?