• Lindizzz

Bad av nyfödd

En jättelöjlig fråga kanske men hur badar ni era nyfödda? Vet att man inte ska bada dem förrän navelstumpen ramlat av men efter det....Vad bör jag köpa? Använder ni bara babyolja i vattnet eller har ni någon tvål? Shampo? Använder ni tvättbalja eller är det onödigt? Tacksam för lite tips om hur ni gör!!

• Svar på tråden Bad av nyfödd
  • Crazy Baby

Vi badade vår lilla tjej i diskhon! Vi hade köpt en badbalja, men det blev så meckit att använda den på golvet! Vi hade badolja i vattnet och schampoo från Apoteket! Har varit tvungna att använda schmpoo sen dottern föddes pga mycket hår!

• Air73

Åh, jag vill oxå veta. Har BF 22 september och funderar mer och mer på dessa praktiska bitar. När det gäller navelstumpen, när ramlar den av och hur badar man barnet innan dess? Och som sagt, hur gör man efter navelstumpen ramlat av?

Lindizzz: Förlåt att jag inkräktar på din tråd..

• Tindrande

vi har också badat i diskhon i början.
    Vi använder endast olja i vattnet, men mina barn har haft väldigt lite hår också

• Mar ia

Badbalja och med badolja så badade vi våran. Dom säger att så små barn inte behöver bada mer än en gång i veckan.

Jag älskar min lilla Teo
  • Tequilaa

vi har så badat johanna innan navelstumpen ramlat av.. vi gjorde de första gången på bb..

• Tindrande

Den ramlar av efter ca 1 vecka.
    Innan dess kan du ta en gammal handduk och torka av bebisen runt nacken, under armarna och alla veck.
    Glöm inte bakom öronen, för där samlas det lätt gammal mjölk och kräk
    Barnen är inte i så stort behov av att bada när de är små, har man ett kräkbarn kanske man vill bada iof

Lycka till!

• April Mamma

Vi hade alltid babyolja i vattnet. Sonen hade (har) dock väldigt torr hud så vi badade honom  ca 1g/v när han var bebbe. Vi tvättade hans hår då det var ganska långt, annars så kan man ju bara skölja av huvudet.
    Vi hade tvättbalja i början sedan badkaret.

• Zahcro

Innan navelstumen ramlar av så kan man ta en blöt tvättlapp om bebisen ÄR smutsig. annars så behöver man inte bada bebisar dom är inte smutsigt. förutom bajs/kiss sjärten i kräk munnen

Jag kommer använda balja till denna oxå och ha olja i. har den mkt hår så använder jag barnängens shampoo.

• jojjo113

Man kan absolut bada fast navelstummpen inte rammlat av (annars hade vår tjej inte kunnat bada på 4 veckor) Ingen fara alls, bara man torkar rent ordentligt efteråt..

Olja i vattnet, bada max en till två gånger i veckan. Inget tvål eller schampoo (torka ut huden) 37 grader i vattnet (varken varmare, då bränns de, eller kallare, då fryser dom) Känn med armbågen får rätt temp eller köp termometer om du är osäker..

Svar på tråden Bad av nyfödd