• Lindizzz

Bad av nyfödd

En jättelöjlig fråga kanske men hur badar ni era nyfödda? Vet att man inte ska bada dem förrän navelstumpen ramlat av men efter det....Vad bör jag köpa? Använder ni bara babyolja i vattnet eller har ni någon tvål? Shampo? Använder ni tvättbalja eller är det onödigt? Tacksam för lite tips om hur ni gör!!

• Svar på tråden Bad av nyfödd
  • kossanlinah

Dom visade oss på BB hur man ska bada dem och ta hand om naveln, bad ca en gång i veckan med lite olja i vattnet. När naveln ramlar av varierar väldigt mycket, på våran kille tog det nästan tre veckor och då väntade vi en extra vecka med bad så att det skulle få hinna läka ihop mer enligt råd från BVC.

• zika

Vi badade Anja på BB. Hon har badat fastän inte naveln trillat bort. ingen på BB eller BVC sa att man inte kunde det. Däremot är det så att de itne behöver bada så ofta

• helenagbg

Vi har oxå badat våran son innan navel rammlade av. Vi badar inte för att han e smuttsig utan för att det är en rofylld stund och man kan verkligen se honom njuta.

Vi har ingen olja i vattnet men vi smörjer in honom med olja på våt hud efter badet. Jag tycker inte om när han blir oljig i håret.

Adrians navel rammlade av ca 2 veckor efter förlossningen.

• Lindizzz

Tusen tack för alla svar, nu känner jag mig lite klokare!!! Verkar som det där med navelstumpen varierar beroende på vilken bm man pratar med....

Air73: gör absolut inget - var ju jättebra så får jag också veta!

• Eve80

jag badade min son innan navelsträngen rammlade av har aldrig hört talas om att man inte ska det.

• Trikarn

Vi låg på &9an i en vecka, nog badade de Korall där trots att navelstumpen inte ramlat av! De visade hur manskulle hålla, hur man tvättade naveln etc etc... Så nog kan man bada innan navelstumpen ramlat av..Koralls stump tog en 4v innan den ramlade av...

• tresmågrisarna

Inget av mina barn ha rbadat förrän de varit 1-2 veckor gamla. De rekomendationerna fick vi på BB. Vi smörjde in barnen med fosterfettet och torkade av det mesta kladdiga. Sedan har vi badat barnen i handfatet under gansak lång tid, badbaljan fick stå oanvänd för det var så meckigt med den...

• mimi13

Man får alltid olika rekommendationer på olika BB och vad som ligger i tiden. Jag har barn som är födda 94, 97 och 05 och det är alltid något som ändrat sig under tidens gång. Bada med navel bada inte med navel, tvätta navel tvätta inte. Har alltid haft badolja i vattnet. Bad en gång i vecka, torkat rent varje kväll med blöt tvättlapp i ansiktet runt hals.

• anna 1983

har inte orkat läsa allas svar men i stället för badbalja som ju tar upp sååå mycket plats kan jag rekomendera en "stol" i plast som man sätter i badkaret/duschen, finns på babyproffsen som är sååå bra...slipper man vara orolig att tappa osv...

• Tjohalia

Vi fick då inte höra nåt om att navelstumpen måste ha trillat av, dom sa på bb att vi skulle säga till när vi ville ha hjälp att bada henne så skulle dom visa lite hur man gjorde (första barnet för oss). Tror hon var 3 eller 4 dagar när hon badades första gången och då på bb, då var navelstumpen kvar och vi hade en usk:a som hjälpte oss.

När vi kom hem så använde vi badbaljan som fanns under skötbordet (man lyfter av ett lock oxå finns baljan där under, bra arbetshöjd, det finns även speciella ställningar till badbaljor så dom kommer i rätt höjd), vi använde lite olja i vattnet och en babytvål och ett baby schampo (hon hade ganska mycket hår), det är inte så jättenödvändigt men kändes kul att använda och hon doftade alldeles ljuvligt efteråt (väldigt milt parfymerat) och var mjuk som sammet det är verkligen underbart att få bada dom små, men det räcker med ca 1 gång i veckan, i övrigt kan man tvätta av dom med en tvättlapp.

Badtermometer är onödigt, jag köpte en ändå för att dom är så billiga (ca 40 kr) och jag ville göra rätt i början. Men man känner ju vad som är lagom. Dom säger att det ska vara 37 grader i vattnet men många bebisar kan tycka att det inte är så kul att bada i sånt vatten, prova att ha snäppet varmare, kring 38 grader kanske, då blir det varmt och skönt, om bebisen inte tycker om att bada. Våran dotter har alltis haft varmare än kroppstemperatur för att trivas i vattnet, och 38 grader är ju ingen värme som bränns.

Gravid igen
  • Ekorrfamiljen

Jag har bara olivolja i badet till min son. De badoljor man köper innehåller ju ofta mineraloljor eller alkoholer och citronsyra m.m. Inte bra för bebishud!

**Ekorren med Tin -95, Troll -96 och Vendel -06**
Svar på tråden Bad av nyfödd