• Alfons22

Nån mer som haft vinterbröllop?

Vi ska gifta oss i vinter o nu har jag lite funderingar kring ett vinterbröllop...
    Vilken tid på dagen hade ni vigseln (tänkte eftersom det blir fort mörkt på vintern)? Vad hade ni för klädsel (t.ex. päls, skor ute)? Hur hade ni dukat (vintertema)?
    Ge mig gärna alla tips o råd ni har!

• Svar på tråden Nån mer som haft vinterbröllop?
  • Signatur

Vi gifte oss i början av januari. Vi hade vigseln kl 15 för vi ville att det skulle ha hunnit mörkna. Vi hade maschaller överallt och kyrkan var julottepyntad (dvs levande ljus överallt). Vi hade tur och det var ganska mycket snö ute.

Dukningen hade ett par vänner till oss gjort. Den gick i vitt, blått och silver. De hade gjort en del bordsprydnade i kristall också och brudbågen var gjord av bl a kristall. (svårt att förklara). Så var det en del typ rottinggrenar inblandat(det låter helt psyko när jag försöker förklara).

Vad gäller kläderna hade jag köpt en jacka i vit fuskpäls och fuskmocca på en vanlig butik (den var figursydd och halvlång). Jag hade mina vanliga vinterkängor eftersom de ändå inte syntes. Inomhus hade jag vanliga "brudskor". Min man hade en svart snygg långrock.

• MalinI

Ja vi gifte oss på vintern. 22 minus och snöstorm i en vecka innan. Samma dag som vi gifte oss var det strålande väder Fast kallt

Ute hade jag päls och ett par vanliga vinterstövlar. Skulle ju i stort sett bara från bil till kyrka, kyrka, bil - festlokal. Så jag tog de jag hade själv.

Mina tärnor skulle egentligen ha vinröda klänningar. Men de var uthyrda den dagen vi gifte oss.

VIgseln började kl 13, så det var fortfarande ljust när vi kom ut ur kyrkan.

Vi hade dukat ganska enkelt. Inga blommor eftersom vi inte tyckte det passade så bra med blommor mitt i vintern. Men vi hade lagt ut som girlanger av granris på bordet och massor av värmeljus. Min svägerska byggde även en brud båge av granris som stod över oss.

Har tyvärr inga bilder på datorn så jag kan visa.

Lycka till

• Mickis74

Vi gifte oss 8 februari 2003....snö, sol o kallt

Vi hade vigseln kl 16 eftersom det gick så fort att ta sig till festlokalen som låg mitt emot kyrkan....
    Hade maschaller längs gången upp till kyrkan *mysigt*

* Jag hade en mörklila brudklänning, svarta kängor och min mormors gamla pälsjacka.
    * Min man hade en mörkgrå kostym, svarta skor och slipsen i matchande färg som min klänning
    * Tärna, näbb och bestman
    * Färgtema: lila och silver
    * Murgröna samt lila rosor i rosa/lila vaser som bordsdekoration
    * 2-rätters middag + kaffe och tårta som vi tog från catering.
    * U-bord under middagen
    * Trubadur
    * Fri bar
    * Limousin till kyrkan och sen från festlokalen
    * Bröllopssvit på ett mindre hotell

• Soffen

Jag gifte mig i mars i år, men det var snö då. Tips kring festen kan jag inte ge eftersom vi gifte oss borgerligt i "hemlighet" men angående kläderna så hade jag på mig en vit vinterkappa som gick ungefär till knävecken och högklackade skor (vill man vara fin får man lida pin). Nu var det ju inte varga-vinter-kallt så jag frös inte och vi var ju inte utomhus så länge heller.

• pucken

vi gifte oss i slutet av januari. ville ha ett vinterbröllop med snö och så, men det var strålande sol =) man kunde nästan tro att det var april typ!

jag hade ett par beige hörgklackade stövlar, och en vanlig vit machesterkvavaj eftersom vädret tillät det.

vi dukade med vita dukar, genomskinliga och ljusblå värmeljushållare, stora vit ljus, ljusblå servetter vikta som stjärnor ungefär och strödde ut stjärnkonfetti över borden- blev bra för en billig peng! om du vill kan jag nog fixa så du får se nån bild.

• nessa79

Gud vad fint det låter! Jag har inte haft vinterbröllop, inte något annat bröllop för den delen heller. Men jag har länge tyckt att det skulle vara fint att gifta sig på vintern. Och med era beskrivningar! Det låter helt fantastiskt! och tur med vädret låter det också som ni har haft. Silver och grönt, typ murgröna är ju jättefint på vintern. Likaså blått.

• HoneyPuff

Finns lite bilder i mitt galleri från vårt vinterbröllop på alla hjärtans dag den 14/2 2004. Hinner inte skriva så mkt nu dottern påkallar uppmärksamheten, men skriv här eller i min GB om du undrar nåt!

• mirjamf

Vi gifte oss på nyårsafton. Jättemysigt!
    Jag ville att det skulle börjat bli mörkt så vi hade vigseln kl. 16 vilket är ganska sent i vanliga fall.
    Vi gifte oss i ett litet missionshus på landet eftersom vi är med i en frikyrka. Jag och syrran hade smyckat hela kyrkan med levande ljus och ljusslingor. Jättestor MYSFAKTOR!

Jag hade en vanlig vit brudklänning. Hade en lång kape över axlarna som var guld värd. Mycket varmare än man kan tro. Maken frös lite i sin utstyrsel. Hade nog varit bra att tänka på en fin svart rock till honom också. Men det tänkte vi inte på så han fick ha sin vanliga täckjacka och det var inte så fint. Men men...

Vid tolvslaget hade vi raketer. Det var så fint att sluta och börja åren på det sättet.

Utanför festlokalen hade vi fullt med marschaller.

Färgtema var silver, rött och vitt.

Lycka till med ditt bröllop!

• symaskinen

Vi gifte oss 29/1 2000. Vi hade murgröna, mörkröda rosor och vitt och silver (silver p.g.a att tärnan redan hade en klänning som passade i silver ) som tema.

Bröllopet började kl 16.00 eftersom vi också ville att det skulle bli mörkt .

Vi hade festen i café-delen av kyrkan vilket gjorde att vi inte behövde gå ut mellan vigsel och fest, så jag hade inga speciella ytterkläder, bara en gammal fin svart kappa jag använder annars. På borden hade vi små påsar i silver med ris i som alla fick kasta på oss när vi åkte hem. Vi höll dock på att glömma det . När dom skulle kasta ris så haglade dessutom på oss !

Min storebror hade fixat musiker till vigseln och han hade skrivit en bröllöpsmarch till oss...jättefin! Min man sjöng till mig under vigseln...jättefint och romantiskt...och jag grät inte under hela tiden!!!! Otroligt, men jag började när vi gick ut och jag såg en av mina allra bästa vänner !

3-rätters middag
    dans
    tårta / kaffe
    Chips, godis, läsk
    sedan stack vi
    Ingen alkohol var det på vårt bröllop.
    Vi tillbtingade bröllopsnatten hemma eftersom vi i samband med giftemålet flyttade ihop. DAgen efter flyttade vi resterande saker från mina föräldrar som vi inte hunnit med innan bröllopet...vi hade bara flyttat in sängen och en neccesär !

• Mrs Jane Doe

Vi gifte oss 1/12-01...

Vigseln började strax efter 15 (vi blev lite försenade... ;o)

Hade axelbandslös klänning - ute hade jag en pälsbrättad capé + vanliga skor... Det kom lite (minimalt) med snö just den dagen (lagom till vi gick ut från kyrkan - bra timing ;o), men vi skulle ju bara in i limousinen för vidare färd till festlokalen så det behövdes inga andra skor, tyckte jag...

Vi hade överlåtit till personalen i festlokalen att dekorera - vårt enda krav var att det skulle gå i crémevitt och brunt + att vi ville ha runda bord... Blev jättebra!

Buketten bestod av en brun orkidé, tårtan var av kraftig choklad (brun såklart ;o) och som placeringskort hade vi beställt pepparkaksgubbar till männen, -gummor till kvinnorna och en -gris till värdinnan - för det ville hon promt ha... ;o)

Vi hade frackbröllop - mycket uppskattat bland våra vänner som tyckte det var kul att få klä upp sig rejält... ;o) Hade även barnfritt med undantag för 2 barn som ammades...

Tärnan och värdinnan hade bruna klänningar som vi sytt upp åt dem...

Bjöd på:

Brukskål

Potatissoppa m purjolök & broccolli

Älgwraps m pepparrot / Laxwraps

Rosmarinöverbakad rådjursfilé m rödvinssås &
    mandelpotatis / Laxpastrami

Till middagen serverades genomgående Palacio de Arganza 1996

Kaffe & liten chokladbit i samband med presentöppning

Bröllopstårta m kaffe & avec

Därefter fri bar...

Länk till vår sida på Bröllopstorget: brollopstorget.se/Brudpar/hemsida.php

• Mrs Jane Doe

Brudskål ska det stå såklart... ;o)

• symaskinen

Vi blev också försenade... Svärmor hade tagit fel på tiden...och vi kunde ju inte börja utan dom ! Det startade ca 16.30 ! Snacka om att man var nervös då...vad hade hänt?...Olycka?...maken fick ringa och fråga vart dom tog vägen !

• bettyboopan

Har inte haft det, men tror jag vill ha det.. tänk så vackert det kan bli Glad
    Skulle nog haft tema vitt och silver, kanske lite guld med.. En maffig klänning och en tjockare "bolero"/kort cape till klänningen.. Till kvällen massor med marshaller och ljuslykor..
    Tycker definitivt du ska satsa på vinterbröllop!

• Mrs Jane Doe

symaskinen - *ler*

Ja, hos oss var det ju vi som var försenade...
    Fotograferingen var så kul att den drog ut på tiden... ;o)
    Dessutom åkte fotografen (som även skulle videofilma vigseln) till fel kyrka (vilket han insåg när portarna var låsta till den han åkt till... ;o) så vår värd fick rycka in och filma istället... ;o)
    Min morbror som jag skulle gå in i kyrkan med hade hunnit bli rejält orolig, trots att vi bara var knappt 10 min försenade... ;o)

• Alfons22

Vi har nu i princip bestämt oss för att bröllopet blir på nyårsafton. Ska ringa kyrkan imorgon o kolla. Låter så underbart med färgtema silver-blått-vitt. Tål att funderas på.
    Fler med vinterbröllop???

• Jessica24

Vi gifte oss i vintras, den 26/11. Glad

Här är lite om vårt bröllop:
    * Vigseln var klockan 16:00. När vi gick in i kyrkan hade det börjat skymma (bor i Skåne) och under vigselakten så blev det mörkt ute. Så mysigt!
    Utanför hade vi marschaller.

* Färgtema: Vitt, silver, olika nyanser av rosa.

* Dukning: Vita dukar, silverkandelabrar med vita ljus, blomsterarrangemang (olika nyanser på rosor + murgröna) som var i samma stil och färg som mina brudbukett, utströdd lossas-snö på borden + små godisknyten, festhäften och placeringskort i "våra" färger.

* Meny:
    Välkomstdrink
    Förrätt: Skaldjursfylld tunnbrödskorg med sikrom
    Huvudrätt: Contrafilé med potatisgratäng, grönsaksbatonett och rödvinsås
    Dessert: Vaniljglass med varma skogsbär och flarn
    Groggbord med tillbehör (godis, chips, frukt, chokladpraliner osv)
    Nattamat: Korv med bröd och mjölk och öl

Det "bästa" var att det hade snöat under natten! Något som man inte kan ta för givet här nere.
    Har några bilder i mitt Galleri.

• Jessica24
    OBS! Såg att jag glömde skriva att mellan desserten och groggbordet serverades det bröllopstårta, kaffe och avec.
Svar på tråden Nån mer som haft vinterbröllop?