• thissy

Vad bör man inte äta när man ammar

Vad bör man undvika?

• Svar på tråden Vad bör man inte äta när man ammar
  • Rödöga

opastöriserade ostar, kallrökta produkter, rå mat, alkohol förstås. Kolla på livsmedelsverkets hemsida.

• Amorella

Nej nej, det stämmer inte.
    Man kan äta allt när man ammar utom vissa insjöfiskar.

• Angel80

www.slv.se så finns det kostråd för ammande. Precis som det finns kostråd för gravida.

• Teskedsmamman

I dagsläget så råder man till att vara uppmärksam på barnet om det reagerar på något, då får man utesluta det, annars kan man äta allt.

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • Emin éMinÄlskling

Om du äter mycket choklad kan barnet få ont i magen.
    Jordgubbar har jag hört att man inte ska äta under amningen...varför och om det stämmer vet jag inte

• Amorella

En del barn reagerar allergiskt på jordgubbar och då ska man så klart inte äta det. Men för att veta det måste man ju först testa. Alla barn reagerar inte heller på choklad.

En bra tips kan vara att inte testa jordgubbar, choklad och skaldjur t.ex. under samma dag, utan ta en sak i taget så vet man enkelt vad man ska låta bli i fortsättningen om babyn reagerar.

• Hemliga 72an

Ät inte något som är gasbildande då kan du få problem!

• Maliiiiin

På BB samt på mödrarvården sade de till mig att jag kan äta vad jag vill, förutom vissa fisksorter. Om barnet reagerar på något ska man dock försöka ta reda på vad det är genom att utesluta det ur kosten. Kan dock ta lite tid eftersom man stoppar i sig en hel del saker under loppet av en dag!

Innan har jag hört att man ska undvika bl a jordgubbar, lök, kål, kräftor... mm men enligt BB är det fritt fram!

Svar på tråden Vad bör man inte äta när man ammar