Inlägg från: Amatea |Visa alla inlägg
  • Amatea

Varför så tätt mellan syskon?

Skulle vara intressant med en källa till ditt påstående att *Pseudotvillingar(syskon inom 2 år)är de högst representerade hos Barn Psyk*.

Vi har haft svårt för att få barn och är glada att vi trots allt lyckats få två barn. Det går liksom inte att planera om man varit ofrivilligt barnlös...
    Det är 20 mån mellan våra.

* * * * * Amatea med Felicia-04 och Leah-05 * * * * *
  • Amatea

Hejlis, de risker du talar om är vid din ålder extremt små! Tänk på att medelåldern att föda 1:a barnet ju är 28 samt att man gör FVP först vid 37, eftersom det är först då de riskerna ökar.

Ni som vill ha barn tätt för att det är så roligt med barn; vad är det som är roligt? Är det det praktiska som måltider, påklädning, tvätt eller är det samvaro, lek och gos? För min erfarenhet är att det är det sistnämnda som tyvärr får mindre tid när man har barn tätt.

• Amatea

VannaK, jag tyckte det praktiska blev jobbigt med två, innan var det inte jobbigt   Eller så är det bara mina barn som är totalt osynkade- de har alltid bajsat i omlott, gärna 2-3 ggr/dag, när det var dags för lunch ville lillan sova så efter min och storasyskonets lunch blev det lunch för lillan. Och när lillans lunch var klar var det nästan dags för mellanmål för den stora

Mariemamma; det du säger är klara fördelar- när de blir äldre kan man tex gå på bio och se samma film, eftersom det inte är så stor åldersskillnad etc.
    Vi försöker också göra mkt tillsammans och jag gör som din man- börjar tidigt och slutar tidigt, så jag hinner med barnens vakna tid.

Jag tycker dock att man hinner med andra barnet sämre men så är det kanske oavsett åldersskillnad. Min 2,5-åring är i trotsåldern nu och tar både tid och plats så lillasyster på 10 mån får ju inte så mycket tid som första barnet fick i samma ålder. Å andra sidan får hon tre personers kärlek och inte bara föräldrarnas

Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?