Inlägg från: SuperMumy |Visa alla inlägg
  • SuperMumy

Varför så tätt mellan syskon?

Varför är det "inne" i Sverige att föda syskon så tätt? Då menar jag 1-2år emellan. Jag har hört folk säga att det är
    -Skönt att ha småbarns åren avklarat! Själv vill jag njuta av småbarns åren.
    -Det är pga att jag vill behålla SGI! Jobba 6 månader heltid så har man samma SGI igen.
    -Bäst för barnen! Pseudotvillingar(syskon inom 2 år)är de högst representerade hos Barn Psyk
    Jag är nyfiken på hur alla tänker i frågan för jag har knappt sett frågan tas upp någonstans.

• Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?
  • SuperMumy

Skönt att höra andra argument än de jag nämnde här uppe. Jag bor kanske i en extrem kommun........

• SuperMumy

TygTiger: Håller med dig, vi har haft samma tanke.

• SuperMumy

Amatea: Det finns massor av "källor" till de uppgifterna. Jag kallar det fakta. Det finns även jätte bra böcker i temat pseudotvillingar.
    Till er andra som inte har så mycket gemensamt med era syskon. Det har nog inte med ålder att göra. Själv har jag ålderskillnad på 4 och 7 år till mina syskon och vi har en jätte bra kontakt och umgås mycket.

• SuperMumy

Hej alla som svarat här inne!
    Oj vad mycket upprörda känslor som har ventilerats. Låt mig förtydliga några saker. Jag skrev inte att jag "visste" bäst utan jag skrev ner tankar och reflektioner som jag burit på angående ämnet. Jag var också nyfiken på hur andra tänker.
    Ni som är intresserade av ämnet pseudotvillingar rekomenderar jag boken "Det ofullkomliga djuret" av Göran Burenhult. Han förklarar utan pekpinnar otroligt intressant fakta om ämnet. Sen utgick jag från egen erfarenhet. Jag jobbar på ett av STHLM´s största BUP mottagningar och den första perioden i år(0601-0606) så var 63,9% av våra patienter pseudotvillingar. Vi har även fått liknande indikationer från andra mottagningar vi har varit i kontakt med.
    Självklart gör alla som de vill och självklart blir alla ifrågasatta ;). Det är ju trots allt ett fritt land vi lever i med allt vad det innebär.
    Kram

• SuperMumy

Bree Van De Kamp: Det är ju jätte bra att ditt ena barn är hemma tills 3 års ålder men den andra som ska börja vid 1,5års ålder vad är det som är bra med det? Själv tycker jag 1,5 år är alldeles för ung för att sätta barn på dagis. Vi har valt att vänta med att våran dotter ska börja på dagis tills hon är 2,5år. Nä vi är inte rika utan vi har valt att prioritera så. Jag forstår att alla inte har den möjligheten. Men det är ju en annan intressant fråga som är OT men varför ska barn sättas på dagis vid så ung ålder? Är det verkligen så viktigt med hus, bil, resor osv.?
    Som ni märker älskar jag diskussioner, hihihi!

Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?