Varför så tätt mellan syskon?
Menllan mig och min storasyster är det 5,5 år och mellan mig och min lillasyster 6,5 år, men det berodde på att mina föräldrar hade det svårt att få barn.
Nu är jag gravid med mitt första barn och jag och min sambo vill nog ha två. (Jag låter det vara osagt eftersom första inte kommit ännu). Min sambo är ensambarn och jag i mitten av tre. Vi har olika erfarenheter på gott och ont.
Ska jag ha fler barn än ett vill jag ha mindre än 5 år emellan. Det är för mycket. Jag och mina syskon har ALDRIG lekt ihop. Skittråkigt. I min bekantskapskrets finns två nyblivna syskonpar där det är 1½ år emellan i det ena paret och 2½ år i det andra. Jag kommer att höra med dem om vad som verkar "lagom"!
Jag jobbar på förskola och möter många familjer där man har olika länge mellan sina barn. Det jag skulle önska är att de föräldrar som får barn tätt, under två år mellan barnen, men har hunnit skola in sitt första barn, är att man har båda hemma och njuter av sina småbarns första år. Dom kommer aldrig tillbaka.