Inlägg från: Evidacem |Visa alla inlägg
  • Evidacem

Varför så tätt mellan syskon?

Vi valde att börja jobba på barn nr 2 när 1:an var 10 månader gammal. Blev gravid när han var 1 år.

På din fråga 1 gav Celinda ett superbra svar som även stämmer för mig!
    Jag skulle aldrig ha motivation att börja om med vaknätter, spyor, blöjbyten osv. när äldsta barnet för länge sen kommit ur den perioden.

På fråga 2 så funkade detta bäst för vår ekonomi pga olika orsaker jag itne orkar dra upp nu.

För övrigt så har jag själv växt upp med 2 systrar tätt, och vi har bra kontakt. Medans min bror är 4 år äldre än mig (och 6 resp. 8 år äldre än mina systrar), och ingen av oss systrar har bra kontakt med honom

Min mamma berättade även att han blev VÄLDIGT svartsjuk när jag kom, och det är ju inte konstigt.. Han hade ju sina föräldrars fulla uppmärksamhet i 4 år, det är ju inte lätt att plötsligt få en rival..
    Mellan mina söner däremot är det ingen svartsjuka

• Evidacem

Amatea:

Själv tycker jag inte att de praktiska bitarna är så jobbiga. Mina barn (2,5 & 8 månader) vaknar nästan samma tid på morgonen, äter alla huvudmål (frukost, lunch, mellanmål o kvällsmat) samtidigt, och somnar vid samma tid på kvällen.
    Den äldste sover sällan middag, och den yngsta sover 3-4 gånger per dag.

Det som jag tycker är mest jobbigt just nu är att yngsta är i separationsångestfasen just nu, och gnäller och klänger väldigt mycket, och att den äldsta är trotsig och titt som tätt slår lillebror.
    Men det lär väl gå över med tiden

Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?