Inlägg från: mariemamma |Visa alla inlägg
  • mariemamma

Varför så tätt mellan syskon?

Vi har skaffat tätt för att vi älskar barnen och vill ha fler...
    Vi har två underbara söner nu. Stora får chans att vara hemma i lugn och ro längre och slipper förskolan tills han har behov av det. De kommer/har glädje av varandra.
    Det man måste tänka på tror jag för att det ska bli bra för barn/familjen är PRIORITERING. Båda måste prioritera barnen speciellt första tiden. Var hemma båda så mkt det går. Ha stora hemma om han/hon är ca. 2år. Låt stora vara med och vara delaktig.

• mariemamma

Amatea
    Tror snarare att man kan bli mer splittrad av att ha stor åldersskillnad. Då barnen har helt olika behov och dessutom oftast inte leker lika mkt tillsammans.
    Med en 2 åring och en 4 månader kan man faktiskt ligga och gosa och mysa en hel dag. En tvååring sover fortfarande middag, vilket gör att man har ett par timmar enbart med bebisen. Sen sover bebisen 3 ggr per dag(sammanlagt ca. 4-6 timmar) då du har massor tid med stora och annat. Sen försöker vi vara två så mkt som möjligt. Min man kommer vara ledig en dag i veckan under hösten. Man får prioritera. En tvååring har inte så stora behov av aktiviteter och annat som en 4-5åring.
    Min man börjar tidigt på morgonen så han kan komma hem tidigt, så vi får hela kvällarna tillsammans allihop från 16.00-20(då stora går och lägger sig)

• mariemamma

Amatea
    Kan förstå att du upplevt det jobbigt när du varit mammaledig de första 5 månaderna. dET FÖRSTA HALVÅRET är ju klart tuffast sen lättare det. Så upplevde jag det med första och även nu med andra.

Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?