Inlägg från: Beatrize74 |Visa alla inlägg
  • Beatrize74

Varför så tätt mellan syskon?

SuperMumy skrev 2006-07-29 21:22:46 följande:
    Amatea: Det finns massor av "källor" till de uppgifterna. Jag kallar det fakta. Det finns även jätte bra böcker i temat pseudotvillingar.
    Jag skulle också gärna vilja se de källorna!

Det finns en bok om syskon och deras inbördes betydelse. Den är från USA och skriven i slutet av 80-talet. Det är den enda om pseudotvillingar som finns att köpa i bokhandeln i dag. Den har blivit starkt kritiserad genom att ha skrivit att äldre pojkar är starkt representerade hos terapeuterna om de har en tätt född lillasyster. Det har dementerats och är inte med i den nya reviderade utgåvan.

Sååå...gärna lite länkar till böcker och den "fakta" du kallar det eftersom jag själv har skrivit en uppsats om just syskon och syskonförhållanden och inte stött på något liknande påstående som du kallar "fakta" och som du mer eller mindre antyder vara vedertaget.
  • Beatrize74
    Greten skrev 2006-07-30 19:50:06 följande:
    Själv kommer jag ha 5 år mellan mina o det känns alldeles perfekt! ville njuta av hans första år o koncentrera mej mer på bara honom, vilket jag TROR inte är så lätt om man har dem för tätt, då ska man koncentrera sig på ett barn till.
    Stackars ditt andra barn som ALDRIG kommer få egentid då? Eller???

Det kommer inte vara ett dugg synd om varken ditt första eller ditt andra.

Förstår inte alla de som säger att ensamtid med mamma och pappa är det bästa och att barnet får DELA sin kärlek och tid med det andra barnet.

Som jag ser det, som har en dotter som är tio månader och en son på 25 månader så ser jag att storebror har fått YTTERLIGARE en som älskar honom, beundrar honom och som leker, finns där bredvid honom.

Han har alltid henne att gå till när mamma eller pappa gör något som han inte vill göra. Då kryper/går de iväg till lekrummet och leker bland kuddarna eller river ut leksakerna från leklådan. Inte är det SYND om ett barn som får ÄNNU en att älska och bli älskad av?

Hur kan kärlek vara ohälsosamt?
  • Beatrize74
    sanna77 skrev 2006-07-30 23:03:48 följande:
    Men om det nu är vanligast med två år mellan syskon, så är det väl inte så konstigt om en majoritet av de barn som får hjälp hos BUP har syskon inom det åldersintervallet heller?
    BINGO! Fasiken vilken smart reflektion!!!!!!!!!
  • Beatrize74

Maken hade en lite tänkvärd kommentar till den här diskussionen efter att jag läst både från "artikeln" och från forumet för honom om det enormt riskfyllda med att få barn tätt.

"Konstigt att inte hela jävla mänskligheten dött ut eftersom det är så traumatiskt och extremt psykiskt påfrestande och nedtryckande för barn att ha syskon som är nära i ålder, när man i alla tider utom nu i nutid inte haft någon möjlighet eller lust att skydda sig och fick barn på löpande band. Stackars mänskligheten. Då vet vi varifrån all ondska kommit då"

• Beatrize74

Samma här mkk och peppigapia!

• Beatrize74
    Huskatt skrev 2006-08-03 10:51:25 följande:
    Det har bara blivigt så, de bara kommer de små liven.I bland kan man tycka att det vore bättre om man inta hade så tajt mellen barnen, de skulle få mer ensamtid med föräldrarna då.
    Och samtidigt känner jag att det nästan är lite tvärtom...att jag får MER tid med varje barn eftersom de är så lika i utvecklingen att jag kan göra samma sak med dem samtidigt. Inte ta en liten stund med den ena och leka piplekar då den andra väntar medan den lilla sedan får vänta när jag gör pärlplattor med den äldsta....typ.

Jag kan använda tiden till att göra saker med både den ena OCH den andra samtidigt eftersom de är intresserade av ungefär samma saker på ett annat sätt än vad barn som har 4 år eller mer mellan varandra är. Bygga klossar, läsa samma typ av bilderbok för dem gemensamt och leka springlekar och rörelselekar och rytmikövningar på samma villkor.
  • Beatrize74
    mamma69 skrev 2006-08-03 21:47:00 följande:
    Jag har 4 barn och dom är 21, 17 , 12 och 3 år dom 3 sista har jag med samma fader, jag skulle inte vilja ha barnen tätt som många har för att jag ville njuta av varje barn när dom va småa, jag kan bara prata för mig själv, men jag kan ju tänka mig att om jag hade haft ett spädbarn och ett på 1,5-2 år så kanske jag skulle kräva att den äldre skulle klara saker som denne inte egentligen kunde, tex ta på dig skorna! du är ju så stor mm mm mm, ni förstår säkert hur jag menar! Jag tycker att minst 3 år mellan är bra helst längre. Men det är vad jag tycker.
    Jag tror att man inte kan kräva "för mycket" av de här små. Det de inte klarar av, det klarar de inte av. Helt enkelt! Det är snarare så att de små klarar av MYCKET mer än man tror och därför är så många förvånade över att min tvååring tar av sig jackan, mössan och skorna själv och tar på sig tröjor och byxor helt på egen hand. Men....han har inte blivit "tvingad" till det, han har gjort det själv med lite uppmuntran och för att han upptäckt att det går snabbt och enkelt på så sätt. Jämför med jämnåriga som blir av- och påklädda känner inte JAG i alla fall att det är "synd" om honom som haft en mamma som förlitat sig på att han är duktig och stor att fixa det själv.

"Det kan inte min son" är många som kommenterar om sina treåringar till och med. Min kommentar är:
    "Är du säker på det?"
Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?