Inlägg från: Nilla1 |Visa alla inlägg
  • Nilla1

Varför så tätt mellan syskon?

Ang att skaffa barn tätt och statistiken ang Bup o pseudotvillingar. Antar att det är flera parametrar än att man har ett syskon i nära ålder för denna utveckling (om det stämmer). Tänker att att få barn tätt eller ej kan vara ett aktivt val men att bland de som ej tagit ställning av olika skäl kan det vara vanligt med tätt mellan syskon och skälen till att man ej tagit ställning kan vara bidragande till att barnen inte mår bra. (Planerar man inte sina barn åtminstone lite eller åtminstone tänker igenom situationen så kanske man inte är så aktiv i andra betydelsefulla val/ställningstaganden heller). Eller att det faktum att man fått barn tätt utan att vilja kan vara skäl till detsamma.
    Ja detta blir man väl påhoppad för men jag vill säga att enkom att som förälder aktivt välja att få barn tätt eller avlägset tror jag inte gör den minsta skillnad för deras psykiska hälsa.
    Själv har jag en liten på knappt 11 mån o funderar på när det är bäst att försöka skaffa syskon. Vill gärna ha tätt för att de ska få mer glädje av varandra men undrar över just om man hinner njuta av båda och hinner ge dem båda lika mycket kärlek och engagemang som jag gör med lillen nu. Kanske? Förmodar att barnen inte känner mindre kärlek o engagemang bara för man fokuserar på två istället för en.

• Nilla1

Kanske är föräldrar med barn tätt tom bättre på att ta hand om dem o söker Bup när det behövs till skillnad från andra???!!!
    Ja, menar bara att man måste granska undersökningar noga om man ska använda dem o inte bara se på en sak som kommit fram utan på hela bakgrunden o så.

Svar på tråden Varför så tätt mellan syskon?