• Fia26

Låta sonen sova i garderoben...

Vad säger du om jag säger att jag tänkte låta min son bo i garderoben??

Jag är ensamstående mamma med en son på 10 månader, jag studerar och bor i en 2:a.
    Min son sover i sin spjälsäng i mitt sovrum just nu men han har börjat vakna när jag går och lägger mig. Jag kan inte ens tända lampan utan att han börjar knöla runt och vakna till liv. Det tär både på mig och min son, jag får söva och han får ingen bra sömnrytm.
    Nu är det så att jag har en stor klädkammare på 2,5 * 2,5 meter som jag tänkte göra om till ett rum. Det finns inget fönster där men det sitter samma ventilation i garderoben som i de övriga rummen och det är en ca 2cm stor glipa under dörren.
    De jag har pratat med om detta har tittat konstigt på mig och suckat högt. Jag har inte råd att ha en större lägenhet och sonen behöver verkligen eget utrymme snart.

Hur reagerar du?

• Svar på tråden Låta sonen sova i garderoben...
  • Gumma79

Jag hade nog gjort som Alison. Det tyckte jag lät som en jättebra idé!

• Crispie

Tycker det kan vara ok om garderoben är i ditt sovrum.. Men jag tycker absolut att du ska ta bort dörren och kanske göra ett valv där istället och hänga någon form av draperi istället.. det är verkligen inte bra att stänga dörren in dit när där inte finns något fönster.

Kan du inte köpa en bäddsoffa o ha i vardagsrummet som du kan sova i? Känns som en lättare och billigare lösning.. så kan ju sonen ha sovrummet.

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Monica S

Jag har en väninna som under en kortare period strax efter sin sep. själv gjorde om sin stora klädkammare till sovrum! För att barnen skulle få varsitt rum.
    Det funkade alldeles utmärkt. Man får ju möblera uppåt väggarna...
    Du kan kanske ta bort dörren så känns det större.
    Jag gissar att sonen bara sover där, den mesta vakna tiden är han nog i övriga lägenheten.
    Kul. Det blir nog mysigt...
    Lycka till!!

• Trakka

Jag bodde ett tag i en tvåa med min dotter. Hon fick sovrummet och jag hade min säng i vardagsrummet. Hon var iofs 4 år då så hon behövde utrymmet bättre än mig.

Tycker inte det är nåt fel med om din son får sova i klädkammaren. Vet att det är vanligare än man tror, speciellt om man har många barn och inte nog många rum. Det finns värre ställen att sova på.

Min sambo har visst bott i krypvindan (heter det så??) när han flyttade till sin pappa och inte fick plats nån annanstans. Han trivdes där säger han.

2,5 m * 2,5 m låter ju rätt stort dessutom. Går nog att göra mysigt.

• h04

Varför inte....

Det handlar väl mest om att han ska kunna få ordentligt med luft elr?

Ja skulle plocka bort dörren å sätta nåt fint draperi, då borde ju han få tillräckligt med luft.

• mammalisa81

Självklart kan han sova i garderoben!!

• Maria med 3

Jag har bott i garderoben. *L* Sov på hatthyllan dock. Vi hade en klädkammare som var 2*2,5 m ungefär. Min styvfar gjorde förstärkningar på hyllan där så sov jag på den. Tror den var 50 cm bred. JAg var 15 år då och bodde där i drygt ett år.
    Sonen bodde i klädkammaren innan vi flyttade från lägenheten. Den var väl ca 6,5 kvm. Vi bodde i brf så jag gjorde ett fönster brevid dörren ut till hallen så att det blev ordentligt med ventilation åt honom.
    Kan du iten göra det så kanske du kan se till så att dörren inte kan gå igen med en dörrstopp. Ikea har billig som man hakar på dörren upptill så går det inte stänga helt.

• Essica

Ja ja hade stoppat han i garderoben *ler* Det är väl en superide´, jag har flera kompisar som bor i ettor men så har de en 90säng i garderoben.. Men man behöver ju inte stänga dörren helt och kanske ha lampan tänd i ditt rum tills du lagt dig så vaknar han ju inte av att det blir ljust... Lycka till!!! Hoppas han trivs om han får ett eget rum!

• MalinR86

jag såg på roomservice förra veckan tror jag det va, o där byggde dom in en spjälsäng, in i gaderoben/klädkammaren. tycker det verkar rätt smart om man har lite plats o bor trångt!
    lycka till

• AMA68

Men du skriver ju att ni har en tvåa?
    Skaffa en bäddsoffa vettja så får han eget rum direkt ju för han kan väl inte gärna bo i garderoben tills han flyttar hemifrån?
    Alt lämna en lampa tänd i sovrummet så vaknar han inte för att du måste tända...

• Mylla

Jag tycker det låter som en bra ide, du kan ju ha dörren på glänt så det kommer in lite extra luft.
    Att det inte finns något fönster är ju bra på ett sätt, det blir mörkt, inget ljus som stör sömnen.

• Fia26

Oj Tack för alla svar!!

Jag bor i en hyreslägenhet och kan inte bygga om allt för mycket.
    Det finns en väggfastgarderob där inne så att min säng passar inte där inne och jag har dessutom skrivbord etc i mitt sovrum då jag studerar.
    Klädkammaren är i hallen rakt över från mitt sovrum. Att ta bort dörren är nog inget alternativ då anledningen till flytten är att han vaknar allt för lätt, men självklart är det meningen att jag ska öppna dörren då jag går och lägger mig så att jag kan höra honom om han blir ledsen.
    Eftersom han är så liten så kommer han inte att leka där inne utan vara där jag är, men jag får någonstans att ställa alla leksakerna som han inte använder!!

• Miamaria77

Självklart kan det funka bra att fixa ett mysigt och fint sovlitet rum till din son så!

Ett annat tips är att du köper/bygger ett sängskåp till dig själv i vardagsrummet, det finns en del här under sängskåp:

www.mobelmagasinet.se/

sök på google annars bara

• Alison

Dotterns flytt berodde oxå på att hon vaknade när vi var vakna. Men att ta bort hennes dörr var inget problem ändå. Drapperiet ger ju ljuddämpning oxå!

• EMYO

Låter bra tuycker jag. Har själv likadana planer, när vi någon gång får en bebis. Har en klädkammare där man precis får in en säng. Har tänkt att sätta ett draperi istället för dörren, eftersom det inte finns något fönster.

Jag tror att det går jättebra! Min mamma sov i en byrålåda =)

• kate79

Vi bor i hus men har "bara" 2 rum på bottenvåningen så nästa år så ska vi inreda ovanvåningen o där ska vi ha ett sovrum till mig o sambon med badrum o walking closet. Då barnen är för små för att sova själva på nedanvåningen så får de sova i garderoben, med dörren öppen givetvis, och så får de ha sina rum med leksaker på nedanvåningen. Vi kan ju inte ha saker i garderoben då. Sen får de flytta ner när de är redo för det.

Folk tittar konstigt på mig när jag berättar men jag tror att de kommer tycka att det är roligt att ha ett "eget" rum där de sover tillsammans precis intill vårt.

• getingmidja

Jag skulle sova i vardagsrummet isf, så har fler av mina ensamstående väninnor löst problem med barn och "för få" rum.
    En större garderob är det väl inget fel i, men jag reagerar lite negativt när det inte finns något fönster.

• Ylwa

Jag tycker det verkar som en bra idé. Även jag har väninna som gjort så... =). Funkade hur bra som helst.

• Soffen

Jag tycker också att det verkar vara en fiffig idé att använda garderoben som utrymme. Eftersom det endast handlar om en lugn vrå där han kan få sova så gör det ju inget att det saknas fönster.

Jag är själv "emot" bäddsoffor och liknande eftersom jag tycker att man sover mycket sämre i dem. Du behöver ju också ha en fast och lugn vrå där du kan få den sömn du behöver. En permanent säng är ju därför det allra bästa.

Du kanske inte behöver dörren till garderoben. Ett draperi av ett tungt och tjockt tyg isolerar nog ljud ganska bra också. IKEA har säkerligen massor av inspiration. Åh, vad sugen jag blev på att själv inreda ngnting nu!

Svar på tråden Låta sonen sova i garderoben...