• trötter66

Ni med egen brunn!

Ni med egen brunn som ger tillägg/välling, hur gör ni?
    Kokar ni vattnet före, och hur gammalt är barnet isåfall?
    Min bvc sköterska sa att jag kan sluta att koka nu om vi har bra kvalite på vattnet. Hur vet jag vad vi har för kvalite.
    Min dotter är snart 3 månader.
    Vad har ni fått för onfo från bvc?

• Svar på tråden Ni med egen brunn!
  • ISE

Kan man inte be kommunen komma och ta prover på vattnet för att kolla kvalitén?

• MymlanB

Du kan ta egna vattenprover och skicka in till olika företag för att de ska testa vattnet. Vi ska precis göra det med vår brunn. Det finns flera företag som du kan googla fram för bästa pris - här är tex ett men det finns flera

www.analycen.se/miljo_dricksv.asp

• FixarFrasse

Förr kunde man lämna ett vattenprov på apoteket; gratis ifall man hade små barn. Jag föreslår att du
    1: Frågar på apoteket ifall det fortf funkar
    2: Ringer miljönämnden i din kommun, de vet hur man gör ifall du inte får komplett svar på apoteket (vilket jag tror att du får)
    Lycka till

• chevy

Fram till barnet är 1år gammalt har du rätt till en gratis vattenkontroll, säg till på bvc så får du papper av dom (jag fick mina på mvc el bvc, minns ej exakt). Min skrutta är 6månader men jag kokar alltid vattnet om det är egen brunn (vilket vi har här) för vatten kvalite´n kan snabbt ändras tyvär...

• Hjartat2006

Min BVC-sköterska sa att jag kunde ge Julia okokt vatten så länge det är kommunalt vatten eftersom det då är kontrollerat.

• Jempa L

Gratis vattenprov??! Mitt BVC har knipit tyst, så jag har fått lagt ut 700:- själv. Gäller det även sthlm?

Vår brunn är "godkänd" men vattnet kan missfärgas vid långa regnperioder, så vi tar det säkra före och hämtar vatten på dunk till lillan.

• chevy

Jempa L: Vi har iaf i vår kommun gratis prov, jag TROR att detta gäller alla kommuner men vågar inte säga till 100%. Det är iaf kommunen som står för det. Ring o kolla :)

• MillanB

Har du en djupborrad brunn brukar vatten kvalitet vara bra. Jag kokade vattent fram till ca 6 mån sen slutade jag.

• SaidaIda

Se till att provta ofta på metaller, bakterier och nitrat. Det är bara bakterier som försvinner vid kokning.

• MalinT

Hej. Vi har egen brunn och vi fick bara gratisprov på om vattnet kunde ge fläckar på tänderna. Om vi ville kolla vattnet för andra saker(tjänligt för bebisar) så fick vi bekosta det själv.
    Just detta att vattnet kan missfärga tänderna var tydligen viktigt att kolla tidigt så att man kan ge tex kommunalt vatten redan ifrån att bebisen kommer hem om man inte ammar.

• MajaLarsson

vi får oxå göra gratis vatten prov men har ej fått tummen ur än så vi hämtar vatten å iom det så kokar vi det även fast d e kommunalt! inbillar mig att det e d bästa eftersom kvalitén blir lite sämre när man tappar upp vatten i en dunk som sen står ett par dar!

vi ringde till miljögrejset på kommun så fick vi komma å hämta papper att fylla i å två burkar att hälla vatten i! varför vi ej har lämnat iväg nåt prov är pga att vi hyr bara huset å har ej alla uppgifter om ¨brunnen, vilket e bra att ha! ska kolla om vi kan lämna in prov utan de uppgfterna!

• Emilsmamma

Alla kommuner har inte gratis vattenprov, hos oss får man bekosta detta själv. Därimot fick vi göra ett gratis prov på flourhalten och lämna till tandläkaren.
    Vi kokade vattnet fram till 4 månader.

Svar på tråden Ni med egen brunn!