• Flutterby

Olagligt att ha ett fildelningsprogram på datorn?

Frågan står i rubriken.

• Svar på tråden Olagligt att ha ett fildelningsprogram på datorn?
  • Fru Indosaurie

nää det tror jag väl inte?
    så länge man inte använder det?
    Men jag vet inte säkert =) Kanske nån annan kan ge dig ett vettigare svar

• Pallas

Nope, det kan jag inte tänka mig. Man måste ju få dela med sig av filer som man själv skapat, tex.

• Flutterby

Tackar! *puh* Såg att maken laddat ner ett program i natt, då behöver jag kanske inte ta bort det.

• Flutterby

Pallas: Det har jag aldrig spelat, men det är som alfapet va? Skulle gärna testa, men det får bli en annan gång, både jag o lilleman vill ha frukost!

• AdrianK

Fildelningsprogrammet i sig är ju inte olagligt. Men delar du copyright-skyddat material är det olagligt.

• AdrianK

Haha... Men jag har för mig att det är olagligt att ladda ner också :)

• Flutterby

Adrian: Jo, antagligen. Jag har ingen aning om hur man laddar ner heller o inte maken heller, så det vete 17 varför han laddade hem programmet öht!

• ming

Men hur är det egentligen? Man får ladda ner, men inte dela ut? Jag har aldrig fattat hur det ligger till.

Så det så!
  • Meline

ming:
    Du får varken ladda ner eller dela ut upphovsrättsskyddat material längre. Det var annorlunda för några år sedan, men nu är båda förbjudna.

• marcink

precis, för ganska precis ett år sedan blev det olagligt även att ladda ner material utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd. trist, men så är det. att dela filer är i övrigt inte särskilt svårt alls, jag kan hjälpa er om det behövs. :D

Svar på tråden Olagligt att ha ett fildelningsprogram på datorn?