• Alvi

Ont i njuren...?

Jag är gravid i v. 12+? och måste, som så många andra gå upp o kissa om nätterna... =/
    Jag är dock inte van vid det, har alltid sovit hela nätter, så när det trycker på så orkar jag inte gå upp, utan ignorerar kissepåtryckningarna, och kissar på morgonen istället...
    Kanske inte det bästa att göra, för imorse när jag gick upp fick jag så ont i sidan (trooor att det är vänstra njuren) att jag inte kunde stå upprätt... Denna värk har fortsatt under dagen, och känns inte alldeles hälsosam...
    Har även haft ont runt kissblåsan, hela den delen av magen har varit öm när jag har kissat på morgonen.

Vad kan det vara, och vad ska jag göra...?
    Med rädsla för urinvgsinflammation dricker jag tranbärsjuice, men vad mer kan jag göra...?

En fråga till; när jag har hållt mej sådär länge som en hel natt *himlar med ögonen* så "sprutar" inte kisset, utan det bara sipprar...
    'Är det en risk, i och med att allt kanske inte kommer ut....?

• Svar på tråden Ont i njuren...?
  • Theresé och Mini

Jag tänkte inte alls stanna heller. Men på väg ut där ifrån så bar inte benen längre utan dom fick hämta mig.. snacka om att känna sig fånig. Dessutom livrädd för sjukhus så när jag väl vaknade upp började jag klää på mig och tänkte åka hem.. *skratt* rätt lustigt när man ser på det så här i efterhand.

• Alvi

Efter ett svar här, och egen erfarenhet med två urinvägsinfektioner så tror jag inte längre riktigt att det är njurarna...
    För det är mest på framdisan det värker...
    Kan det vara gallan då...?

I vilket fall som helst så kan jag tänka mej att det beror på mina uteblivna kissepauser om nätterna...

Ska skärpa mej...!

• Theresé och Mini

Ja se till att kissa!
    Jag gjorde ju lika... kudden va så otroligt skön. Och nu får jag äta antibiotika tills bebisen kommer för min urinvägsinfektion försvinner inte.

• Knytets mamma

Det är inte bara att hålla sig så. det är viktigt att kissa ut så mycket som möjligt. Sätt dig framåtlutad när du kissar så att du inte sitter rak. Det skall underlätta att tömma blåsan. En del menar på att bästa sättet att tömma blåsan på är att istället vända sig om och sitta med magen mot själva toalettstolen. Du får testa dig fram.
    Det är viktigt att du dricker mycket så att du får skölja igenom blåsan ordentligt.
    När det handlar om urinvägarna, under graviditet är det bättre att gå iväg med detsamma än att dra ut på tiden. UVI behöver inte betyda att det svider och gör ont när man kissar, det finns olika bakterier som orsakar UVI.
    "Den växande livmodern kan också trycka på urinledarna som går från njurarna och ner i blåsan. Kvinnan kan då få smärtor, speciellt på den högra sidan eftersom livmodern lutar en smula mot höger. Det kan kännas som smärta över njurtrakten och kan göra så ont som man kräker av det. Åk in till förlossningen för en kontroll.
    Urinvägarna utvidgas under graviditeten. Det beror på att spänningar i den glatta muskulaturen än nedsatt på grund av hormonella förändringar".
    babyboom.nu/guider/GFAQ2/Trimester3.html

• evelyn

till mig sa dom BM att det inte var njurarna utan bäckenet....

• Tizzan

Hej! nu är denna tråden ganska gammal men jag gör ett försök att skriva ändå och ser om det är någon efter mig som läser Jag har precis samma problem med att inte gå och kissa när det igentligen är dags.. Har ännu inte haft så ont att akuten varit aktuell men mitt problem är att vakna när jag är kissnödig!! Har varit sån hela livet eller iaf så länge jag kan minnas och till följd av detta har jag haft tusentals urinvägsinfektioner!! men allt började med att jag var för lat att gå upp ur sängen och väntade till morgonen.. lärde mig snabbt att somna om med otömd blåsa.. Tyvärr måste jag säga efter att ha läst här ovan.. nu för tiden vaknar jag inte ens av det!!! däremot på morgonen när det är dags att gå upp.. är blåsan överfylld och det är mkt bråttom till holken Med tanke på att allt kommer trycka på mer och mer kan ju inte detta vara så hällsosamt.. vad ska man göra om man är van att sova kissnödig?? kan väl inte ställa klockan mitt i natten för att tömma blåsan *ler*

• Melinda

Passa så att du inte får njursten. Det fick jag förra året.....ajaj ;(
    Drack för lite vatten och höll mej alldeles för länge....

• Tizzan

Tnx Melinda!
    Låg inne på sjukhus för min hals för några år sen och delade rum med en kille som hade allvarlig njursten.. har nog aldrig tyckt så synd om någon som då.. han hade såå ont stackarn.. inget man vill ha.. men jag vaknar ju inte.. iofs så dricker jag jätte mkt säkert en 3 liter om dagen.. men det kan ju hända ändå så länge jag sover...

• Alvi

Tizzan: Nu är det här inget svar whatsoever, men jag tänkte bara påpeka att jag är totala motsatsen till dig - jag vaknar två gånger om natten, men känner mej inte det minsta kissnödig!
    Dock förstår jag att det är kisseriet som kallar osså skvalar det som sjutton när jag går på toa....

Så trots att jag inte känner mej kissnödig, går jag på toa, eftersom jag måste ju ha vaknat av nåt... =)

• Zmulan

Sisu,
    Det är samma för mig, vaknar, fattar att jag måste gå på toa, men är egentligen inte så kissenödig, men när jag sen väl sitter där så tar det flera minuter innan allt kommit ut

• Tizzan

Sisu
    Ja så är det ju inte heller kul att ha det.. vet inte hur jag ska göra för att vakna men tids nog gör jag väl det.. när det trycker på tillräckligt så det börjar göra ont i blåsan eller så..

Svar på tråden Ont i njuren...?