• Gloire de Dijon

Köpte fel kondenserad mjölk

Råkade köpa fel kondenserad mjölk - osötad istället för sötad. Konsistensen och utseendet på den osötade skiljer sig helt från den sötade. Någon som vet om man kan använda den osötade ändå och hur ändrar jag då i receptet?

• Svar på tråden Köpte fel kondenserad mjölk
  • Gloire de Dijon

Svärfars frus majsbröd

• Hannah76

Låter gott! Tyvärr så vet jag inte hur man ändrar i receptet. Brukar bara använda kondenserad mjölk till att göra kola..*S*

• Gloire de Dijon

Ok tack ändå.

Kola med kondenserad mjölk? Låter gott! Hur gör man då?

• Hannah76

Man kokar bara den oöppnade burken i ca 3 timmar, när man sen öppnar burken så har det blivit kola.*L*

• Gloire de Dijon

Häftigt!

Ingen annan som vet?

• Ankmor

Hash brown-potatisgratäng
    Perfekt och populär brunchrätt, men funkar bra som vanlig huvudrätt också såklart.

8 ägg
    3 dl kondenserad (osötad) mjölk.
    5 dl riven ost (inte stark)
    1 kg riven (grovt) eller finstrimlad rå potatis
    1 hackad lök
    1 liten hackad grön paprika (eller ½ grön och ½ röd paprika)
    2 ½ dl hackad skinka (kan också bytas ut mot bacon om man vill det)
    1 tsk salt
    ½ tsk svartpeppar
    Värm ugnen till 175 °.Smörj en avlång ugnssäker form, ca 30 x 20 cm. Vispa ihop ägg, kondenserad mjölk och salt och peppar. Tillsätt den rivna osten, potatis, lök, paprika och skinka. Häll blandningen i den smorda formen. Grädda i mitten av ugnen ca 1 timme, eller tills potatisen är mjuk. Om ytan börjar bli för brun, lägg över aluminiumfolie.

Receptkälla: www.dahlstrand.com/koket_varmratter.html

• MAMMSY

i min amerikanska matbok står det att osötad å kondenserad mjölk är två olika saker å skall icke bytas ut mot varandra.. Brukar göra fudge med kondenserad mjölk
    Hur enkelt som helst
    ROCKY ROAD FUDGE 
    1 burk kondenserad mjölk
    340 g mörk choklad
    2dl hackade valnötter el. pekan
    3dl minimarsmallows.

Hacka chokladen grovt å blande med mjölken i bunke, sätt in på full effekt i micron 4 min, ta ut å rör om har inte all choklad smält sätt in 1 min till. Rör ner marsmallows å nötter i smeten å häll uppi form låt stelna i kylskåp ca 1-2 timmar skär i bitar

Svar på tråden Köpte fel kondenserad mjölk