Sylt med mindre socker?
Jag söker efter ett recept på sylt med mindre socker.
Exempelvis så har jag hittat sylt som är sötad med äppeljos eller druvjos koncentrat, men jag hittar inget recept för hur man gör då.
Jag söker efter ett recept på sylt med mindre socker.
Exempelvis så har jag hittat sylt som är sötad med äppeljos eller druvjos koncentrat, men jag hittar inget recept för hur man gör då.
du väljer ju själv hur mkt socker du har i om du har vanligt socker...
Mmmm, jo det är klart att jag själv väljer hur mycket socker jag har i. Men frågan var snarare om någon testat att göra sylt utan vanligt socker eller sötningsmedel och hur det i så fall har gått.
nä, det har jag inte gjort.
Beror på vilken sylt! Om du gör sylt på ett surligt/surt bär så blir den väldigt sur utan socker. Jag gjorde plommonsylt och var väldigt snål med sockret, vilket resulterade i en så sur sylt att mjölken skar sig när man hade den sylten på gröten... urk... Äppelmos och andra milda och sötare frukter går dock bra att koka sylt på utan att tillsätta så mycket socker.
jaja, syrligt ska det vara, inte surligt
Jag kokade jordgubbssylt utan socker igår och det går hur bra som helst. Lite syrlig blir ju sylten men god. Hållbarheten är väl inte så bra på sylt utan socker men jag fryser ner den i små barnmatsburkar så det tar inte så länge att få slut på en burk.