• Anonym

Någon med erfarenhet av bipolär personlighetsstörning eller manodepressivitet?

Jag misstänker att åtminstone två personer i min släkt led av bipolär personlighetsstörning eller manodepressivitet men de fick aldrig någon diagnos eftersom de skydde allt vad psykologer heter. Det var som om de hade två olika personligheter, en som var full av upptåg och entusiastiska infall och en som var mörk, paranoid och ofta ustuderat elak. Min far var en av de här personerna och han var mycket svår att leva med. Hela familjen drogs med i hans vidlyftiga idéer och riskabla affärer som till slut ruinerade oss. Vi fick också stå ut med hans låga perioder då han såg allt i svart, talade om självmord och trodde att han var förföljd av män i radarförsedda bilar. Min far var mycket framgångsrik inom sitt område och ingen vågade riktigt lägga sig i hans märkliga beteende utan avfärdade honom som excentrisk.
    En sak som jag tyckte var otäck när jag var liten var att man kunde höra skillnad på rösten när de här släktingarna befann sig i olika stämningar. När pappa blev låg lät hans röst liksom entonig och släpig, svårt att förklara. Därför blev jag rädd när jag för några år sedan drabbades av en tung depression och min väninna efteråt kommenterade att hon hade hört hur min röst förändrades. Jag har även ganska dramatiska humörsvängningar ibland men inte i närheten av min fars. Jag kan också bli alldeles euforisk emellanåt och känna mig oövervinnerlig. Då kan jag få en del fåniga infall och börja spexa för min omgivning. Det är ganska harmlösa saker så de flesta tycker att det är charmigt och hör till min personlighet men det händer att jag får höra att jag är lite väl intensiv. Det senare gäller också arbetet där jag kan gå ifrån att vara nästan apatisk till att arbeta bokstavligen maniskt, utan uppehåll, i tio timmar eller mer. Både jag och min far var/är kvicka i tanken och gör ofta blixtsnabba associationer. En gång hade vi ett märkligt samtal just om hur våra hjärnor fungerar som är svårt att återge.
    Jag är egentligen inte rädd för att tappa verklighetsuppfattningen som min pappa stundtals gjorde men det känns som om jag inte alltid har kontroll över mina handlingar. Ofta är det bara ren självdisciplin som hindrar mig från att göra märkliga saker.
    Är det någon som känner igen det jag beskriver eller kanske har någon med diagnostiserad bipolär störning i sin omgivning?

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av bipolär personlighetsstörning eller manodepressivitet?
  • Anonym

Jag är själv manodepressiv och det ligger i min släkt (på min mammas sida) tycker det låter som både din far och du kan vara det, men som sagt är det väldigt svårt att döma sånt över nätet. Tycker att du kan ta kontakt med en psykolog eller psykiatriska kliniken om du känner dig orolig. Jag har fått mycket hjälp därifrån och ångrar inte en sekund att jag gick dit för att få hjälp. Det kan bli mycket värre om man inte får hjälp och eventuell medicinering.

• Anonym

Tack för svar! Jag har varit i kontakt med psykvården p.g.a. min derpression men aldrig gått till botten med det här.
    Du anonym ovan, hur blev sjukdomen ett problem för dig om du vill berätta? Jag tycker att det är så svårt att veta var gränserna för min personlighet och ett eventuellt sjukligt beteende går om du förstår vad jag menar? För min del är det jobbigaste den här känslomässiga berg och dalbanan. Jag kan på en och samma dag dyka från överlycklig till mörkt tungsinne. Det tar så enormt mycket energi och är svårt för mina närmaste ibland att förstå. De tycker mest att jag är överkänslig och dramatiskt. Jag önskar ju inget hellre än att kunna vara lite lugn och stabil.

• Anonym

Jag kan säga såhär: Jag kan skriva här att jag är manodepressiv men jag har npg inte fattat det själv än. Jag sökte hjälp då jag var djupt deprimerad och fick medicin. Sen blev jag "bra" efter ett par månader och allt var lattjo. Skulle jag fortsätta äta piller? Näää, varför då, jag mår ju så bra. Kunde vara ute och festa 5 dagar i veckan sova 3 timmar om natten jobbade som en galning och spenderade pengar på allt. Men sen så kom deppen igen och jag sökte hjälp. Efter ett antal gånger så började jag lyssna på dom på psyk och fick medicinering. Jag är ganska stabil idag, visst kan jag få depressioner ibland (milda) och bli hyperaktiv, fast inte i den grad som förr. Tycker att du absolut ska söka hjälp. Jag känner mig så lättad nu när jag har fått det och kan förstå att det är nåt jag har burit på länge. Men som sagt så har jag fortfarande svårt att förstå att jag är sjuk. Måste ibland påminna mig själv, att jag måste ta det försiktigt.

• Anonym

Nej om du växlar på en och samma dag så är du INTE manodepressiv! Sånt kan inte växla på en dag som far2three skriver. Då kanske du bara mår dåligt och är ur balans på nåt annat sätt, men jag skulle inte gissa på att du är manodepressiv. Men det är väl klart att undantag finns ju alltid, men tycker ialla fall att du ska söka hjälp om du är orolig eller mår dåligt.

• Anonym

Jag tror att jag har en personlighetsstörning, eller kanske t.o.m. fler.. jag är också sån att mitt humör svänger snabbt men det handlar mest om att jag blir väldigt arg snabbt och inte kan behärska mig. Jag kan också snabbt växla mellan att va deppad och må bra, som du beskriver det. Men manisk skulle jag inte vilja påstå att jag är.
    Jag tror att jag har en borderlinestörning. Funderade själv också tidigare på manodepressivitet, men eftersom de låga och höga perioderna varierar så snabbt för mig så kom jag fram till att det inte var det..

Det finns ett ganska bra test på internet som du kan testa om du vill veta om det är en personlighetsstörning du har. Har sett att testet rekommenderats i andra trådar också här på FL som gällt samma saker..

www.4degreez.com/misc/personality_disorder_test.mv

Men jag tycker ändå att du skall söka hjälp! Då får du den professionella hjälp du behöver att ta reda på vad det är du har,och hur du skall få hjälp med det!

• princess of woolfs

Ärligt talat finns det en ovanligare variant av manodepression där den sjuke faktiskt kan svänga från maniskt till depressivt tillstånd flera gånger under en o samma dag, men detta är som sagt ganska ovanligt.
    Annars så kan även den deprimerade vara överaktiv istället för apatisk.
    Själv blev jag feldiagnostiserad att jag hade bipolär sjukdom helt enkelt pga att jag själv inbillade mig att jag hade det, så var dock inte fallet men det krävdes en kunnig läkare för att "genomskåda" lilla hypokondriska jag *s
    En god idè är att INTE läsa på för mycket om en psykisk sjukdom, för då identifierar man sig ofta med den!!
    /Madde

• Anonym

princess... misstänker det kan va så i mitt fall.. för jag har läst på MYCKET om personlighetsstörningar.. men nåt fel har jag, det vet jag.. o borderline ligger nära till hands..

• Anonym

Nej men usch, jag fick ju alla möjliga diagnoser på testet. hemskt!

• Anonym

Men känns det ändå inte bättre på nåt sätt att veta vartåt det kan luta? I o för sig tyckte jag också att det var hemskt när jag såg mitt resultat.. inte bara borderline som fick höga poäng.
    Men du - sök hjälp av professionella!! Då får du det säkraste och bästa svaret på vad ditt specifika problem är och den hjälp du behöver!

• vigdis

Måste bara fråga: räknas bipolär sjukdom verkligen till personlighetsstörningarna? Det är en affektiv sjukdom som mig veterligen inte kännetecknas av det svaga och otydliga jag som man ser hos personlighetsstörda, en manodepressiv person i normalläget av sin kurva är som vem som helst. Väl fungerande osv. Svårigheterna i tex. relationer kommer i stället från ytterlägena och deras konsekvenser. Rätta mig om jag har fel.

• Anonym (Mamman)

Nej, bipolär räknas inte som personlighetsstörning, vad jag vet. Men det svaga jaget kan nog finnas ändå. Min man har nyligen fått diagnosen bipolär, och utreds samtidigt för adhd. Innan har han haft diagnoserna "åt-borderline-hållet" och senast PTSD.

Jag känner mig ganska uppgiven. Det kvittar vilken diagnos de ger honom, eller vilken medicin de stoppar i honom, han hittar ju ändå aldrig sig själv. Och nu, efter åtta år, har jag nästan själv börjat tro att han växlar beteende efter vad han tror han har mest att vinna på för stunden. Väldigt egocentrisk. Det som gör mig så arg och oändligt sorgsen på samma gång, är att han kan vara helt underbar ibland. Det är de få stunderna jag har levt på. Jag har trott att han självmant skulle börja välja det goda, när han bara fått uppleva det tillräckligt många gånger. Men det är som att han är programmerad till att förstöra för sig själv, och därmed för hela sin familj...

Svar på tråden Någon med erfarenhet av bipolär personlighetsstörning eller manodepressivitet?