• Anonym

avgångsvederlag vid sjukskrivning

Tänkte höra vad som gäller när man går sjukskriven och får avgångsvederlag pga att man slutar frivilligt.Detta gäller en person som ska få en klumpsumma av sin arbetsgivare för att sluta. Kan hon fortfarande få sjukpenning? Är det inte meningen att hon ska klara sig ett visst antal månader på avgångsvederlaget eller kan hon roa sig för dom pengarna och samtidigt få ut sjuklön? Tacksam för svar

• Svar på tråden avgångsvederlag vid sjukskrivning
  • AvalonC

Jag har tidsbestämd aktivitetsersättning, men jag tror att reglerna är de samma.

Jag ringde till försäkringskassan om just avgångsvedelag och de sa att så länge det stod att det var avgångsvedelag så skulle jag få behålla det...

Så det är bara för henne att shoppa loss...
    Hon kan ju ringa till försäkringskassan och höra, vad som gäller för henne, om hon är osäker... Går ju vara anonym...

• Anonym

Men då kan ju vem som helst avsluta sitt jobb frivilligt när man är sjukskriven enbart för att få en massa pengar och ändå få från FK. LÅter konstigt tycker jag.Jag har för mig att det finns nån regel att man måste söka jobb inom 3 månader när man får ett avgångsvederlag. Grejen är den att jag tror hon jag pratar om fuskar till sig sjuklön. Verkar ej sjuk i andras ögon och nu planeras utomlandsresa od för avgångspengarna. Det var därför jag undra.

• Anonym

Det är inte alltid som man får avgångsvedelag, jag får det inte.
    Det är företaget som avgör det, eller vad man nu har skrivet i sitt kontrakt...

Är du säker på att hon skulle få avgångsvedelag???

Mitt problem var att företaget skulle säga upp massa folk, och de skulle få "arbetsfri uppsägningstid", men DET fick jag inte ta för då skulle min sjukskrivning upphöra om jag tog emot den lönen.
    Så istället ville jag att företaget skulle ge mig lite pengar som avgångsvedelag, men de är rätt snåla så när de fick reda på att jag inte behövde få ut några pengar så fick jag inget istället. (otur för mig, men de är glada)

(lite snälla är de, för de höjde min lön med 1000:- i månaden, så att jag får ut mer på A-kassan senare, men de behöver inte betala något extra till mig nu)

• Cia o krabaten

Men det är ju inte så kul att vara sjukskriven utan att ha ett jobb!!!
    Jag är själv långtidssjukskriven och är glad att jag har en fast anställning att luta mig emot.
    Det är MYCKET inom FK som är olika om man är anställd någonstans eller inte...
    Så jag skulle inte sluta i första taget direkt!

• AvalonC

Cia o krabaten:

Vad är det som är annolunda???
    Jag kommer att bli arbetslös den 21/9 så det vore väldigt skoj att veta vad jag har att vänta mig...

• AvalonC

Oj, nu stal jag nog tråden... hoppas att det inte gör något att jag ställde en annan fråga...

*ber om ursäkt*

• Anonym

AvalonC Självklart gör det ingenting. Fråga på du : )

• Anonym

Hon säger att hon ska få ett avgångsvederlag på 100.000 kr. Men räknas inte det som inkomst då eller har ja fel?

• Åsa

TS: "Karenstid" för ersättning gäller vid arbetslöshet (man måste anmäla sig arbetslös från dag ett men får ingen a-kassa förrän man varit arbetslös motsvarande den tid vederlaget skulle motsvara i lön), inskränkningar vid sjukdom finns mig veterligt inte. Däremot finns det en massa fallgropar med avgångsvederlag. Man riskerar att hamna utanför hela trygghetssystemet med lite otur när man säger upp sig själv, vilket det brukar vara vid vederlag enligt kompis som är kurator, och den som varit sjukskriven länge är inte den som har lättast att få nytt jobb. Väl värt att ta reda på allt och dubbelkolla, helst skriftliga besked från FK etc. Avgångsvederlag är ofta inte särskilt höga heller, i pressen läser man om mångmiljonfallskärmar men hos min arbetsgivare max ett halvårs lön, inte mycket sett till ev risker.

• Cia o krabaten

AvalonC: Nu är jag inte helt säker på punkterna, men de olika handläggarna jag haft säger oftast: är du fast anställd? Ja det var ju en anna sak.
    Lättare med arbetsträning, arbetsplatsanpassning osv osv.
    Dessutom är ju "reglerna"såna att bedöms man som frisk så står man ju som arbetssökande och inte sjukskriven längre. Och det spelar ju ingen roll om det är städjobb eller högavlönat annat jobb, så man är ju mycket mer oskyddad vad jag förstår...
    Men det bästa är väl att ringa fk och höra...

• Åsa

"Men då kan ju vem som helst avsluta sitt jobb frivilligt när man är sjukskriven enbart för att få en massa pengar och ändå få från FK."
    Det är inte många arbetsgivare som köper ut anställda så. Schysstare med sådana erbjudanden än att försöka få sjukskrivna att säga upp sig helt "gratis" i alla fall (känner till ett sådant fall). Och vad skulle det spela andra för roll? Avgångsvederlagen är arbetsgivarens pengar och inte skattemedel.

• Anonym

ja men fk:s pengar ä ju ändå skattepengar och när man misstänker att hon fuskar sig till dom med att bluffa sig sjuk. Vet att den människan gör allt för pengar.Undrade också bara om man kan få dessa samtidigt, och inte vad som är skattepengar eller ej

Svar på tråden avgångsvederlag vid sjukskrivning