• hh79

Saab 9-5

Jag är sugen på en Saab 9-5, men har grymt dålig koll på bilar. Så kanske någon kan ge mig lite tips inför ett eventuellt köp.

* Hur ofta byter man kamrem och andra dyra saker på en Saab 9-5?

* Hur är det med slitage och reparationer på en automatare?

* Vågar man köpa en som gått mer än 15-17000 mil, eller kommer man att åka på en massa extra utgifter?

Helt enkelt, vad bör man tänka på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-31 09:10:58:
    Jag är ute efter en automat, inget annat :)

• Svar på tråden Saab 9-5
  • MSI

För det första så är det en mycket trevlig bil och automaten är bra

En bil som gått 15-17 000 mil kommer du att åka på extra utgifter på, oavsett vilket bilmärke du köper.

Saab har ingen kamrem utan kamkedja. Byts oftast inte förräns efter 20 000 mil någon gång.

Kolla så att servicen är skött ordentligt. Är bilen yngre än 8 år så har en Saab en garanti som gäller för de problem som de har haft med vevhusventilation. Men då ska servicen vara skött exemplariskt. Missar man det minsta lilla så gäller inte denna garanti.

Ett annat problem är att displayen lägger av (bitvis) på luftkonditioneringen.

Men egentligen är du i helt fel forum för dina frågor. Ställ om samma frågor i forum.saabturboclub.com/ så kommer du får mkt bättre svar av folk som är riktigt duktiga!

• Enzo Ferrari

Ja, Saaben är fin MEN V70:n rymmer mer på grund av Saab:s illa tilltänkta baklucka.

Det du ska passa dig för är infopanelen, kostar många tusenlappar om den pixlar sig, växellådan som fortfarande är för klen för Saabarna och se till att den är servad ordentligt. Det man kan råka yut för är om nån feskört bilen så måste man ibland lämna in bilen så verkstan får plocka isär motorn och byta lite delar på grund av att den koksat igen. Ja det finns dom som fått tillsägelse av verkstan att de måste blåsa ur bilen nån gång i veckan.

/David

• cruZZe

Genrellt sett har 9-5 inga fler eller större problem än andra bilar. Se dock till att oljeservice är fullt skött. Oilsludge har varit ett litet gissel. Lådorna brukar sällan säga upp sig, men däremot kunna bli lite kärva i vissa växlar (växelväljaren som knölar). V70 rymmer aningen mer än 9-5, men det är bara ovanför kanten där bakfönstret börjar (lutningen). Jag får in syskonvagn + 4-5 matkassar där bak. Har själv en 01 9-5 aero som jag är nöjd med. Lite småtråkig i körupplevelse, men omkörningarna går kanon.

• cruZZe

PS. Vet ej om det varit några problem med automatlådorna. Aldrig hört något om det iaf.

• justdoit

Köpte faktiskt en Saab 9-5 Kombi för ett tag sen. Dels för att vi planerar barn och den är stor och säker och dels för att det är en otroligt skön bil att både köra och åka i.
    V70 var aldrig något alternativ. Dels för den är hopplös (enligt mitt tycke) i trånga utrymmen som parkeringshus med sin värdelösa vändradie och dels för att man inte kan använda vilken barnstol man vill pga de korta bältena..
    Vi hade tur och hittade en 9-5 kombi -99 som hade gått 28000 mil. Lite väl mycket kanske, men till det priset (59´) så var det svårt att låta bli att köpa den. Att den sedan var fabrikstrimmad med 230 hästar och en uppgraderad automatlåda, skinnklädsel med kylfläktar och precis allt annat lull-lull som inte ens fanns att tillgå -99 (bilen var en demobil för Saab och Clarion) gjorde ju det hela inte mindre intressant!
    Visst har vi nu haft vår beskärda del av fel på den som alla är ett resultat av ålder och mil, men tack vare bra kontakter så blev det inte så dyrt att laga.. (turbo, vattenpump, tändkasett, vevaxellägesgivare har kostat ca 10´ totalt att fixa..)
    9-5:an är faktiskt en rätt så enkel bil att laga och underhålla själv!
    Våran är en 2,3 liters turbo med automat och den drar faktiskt inte mer än 0,79 blandad körning, 0,85 stadskörning och 0,71 landsväg. En kompis kör en nästan likadan fast 2.0-liters och den drar drygt decilitern mer per mil (beror ju kanske på körsätt förstås).
    Mitt råd är helt klart: Köp en 9-5:a! Du kommer inte att bli besviken! Vill man ha mer klös än en vanlig kombi så är den billig att chippa och motor och låda håller för det!

• AttansBasing

Köpte en Saab 9-5 Aero 03 i förra helgen. En mycket skön bil, hade en Audi A6-98 före som bara krånglade, det var en bil som de måste tillverkat måndagen efter en personalfest, allt gick sönder. Jag får hoppas att jag har mer tur med Saab. Lycka till med ditt köp av en 9-5:a hh79.

• Rex

Eftersom jag kör mycket bil i tjänsten så har jag förbrukat en och annan bil. Den bil jag har varit mest nöjd med är nog Audi. Men då bör man nog ha en A6. De andra är lite små. Jag har en Saab 9-5 nu och är supernöjd med den. V70 tyckte jag också om, men då måste man upp en del i hästkrafter (140hk är otroligt tråkig att köra)

• Grodmannen

Jag har en 9-5 kombi 2.0
    Om motorgarantin ska gälla så får inte bilen gå längre än 250mil från det rekomenderade.
    Eftersom Saab har problem med oilsludge så har de förlängt motorgarantin till 8 år, men bara om servicen är skött.
    Det rekomenderas att byta olja vart 1000 mil.
    + Jag fick kamkedjan bytt och det kostade mig ingenting för att servicen var skött.
    - displayen på färdatorn har börjat spöka. Verkar vara ett vanligt problem på Saab?

• MSI

Grodmannen: "displayen på färdatorn har börjat spöka. Verkar vara ett vanligt problem på Saab?"

Jupps vanligt fel både på 9-3 och 9-5.

• Raskens

SID problemen bör dock vara borta efter 2004 då det kom en ny version!

• bondis

TS Saab väldigt dyr bil att äga tyvär men det handlar väll om kanske 20000 kr i försäkring om du inte är över 25 år men arnars så ligger väll kamrem olja tändstift på ca 1200 om du gör det själv. jag bytte kamrem på min föra bil 9.5 på verskstad ca 3000 spän med en rullle så det är dyrt tycker jag ps beror på om du ska ha orginal eller (biltema)

• MSI

bondis: "jag bytte kamrem på min föra bil 9.5 på verskstad ca 3000 spän med en rullle så det är dyrt tycker jag ps beror på om du ska ha orginal eller (biltema)"

Snyggt jobbat med tanke på att Saab inte har kamrem...

• bondis

MSI: Det beror på vilken årsmodell om dom har kam eller kedja..

• MSI

Bondis: Jasså, trodde bara det var v6:an som hade kamrem, och alla andra kamkedja (oavsett årsmodell).

Svar på tråden Saab 9-5