• lilla tummelisa

Byta blöja?

Hej
    Nu är jag alldeles snurrig... måste få detta förklarat för mig. En del säger att man ska använda tvål när man tvättar rumpan när man byter blöja (och vilken i så fall?) och andra säger barnolja? Vad är bäst?

Skillnaden mellan skumtvättlappar och vanliga papperstvättlappar? Vad är bäst?

• Svar på tråden Byta blöja?
  • Jii

Har barnet bara kissat går det väl bra med bara vatten annars ska det väl vara en mild tvål avsedd för små rumpor.

• miniGrynet

Det räcker bra att använda vanligt vatten när man byter blöja, eller oparfymerade tvättlappar alt papperstvättlappar som du blöter med vatten om du är hemma eller har tillgång till rent vatten.

Använd inte tvål, det är jätteonödigt. Olja behöver du inte heller ha vid blöjbyte.

• Alfelina

Jag tvättar lillan med tvättlapp....inte vid varje byte....beror på hur kissig blöjan är. Om hon bajsat tvättar vi henne med tvättlapp eller under kran. Vi använder aldrig tvål eller olja om det bara är stjärten som ska tvättas.
    Tvättlapp= våtservetter

• Maroschka

Jag använder vårservetter varje gång jag byter och varje gång han bajjat så smörjer jag med lite barnolja efterår.

• miniGrynet

Även bajsblöjor går utmärkt att byta med bara vatten som hjälp!
    Det är det bästa för den lilla rumpan!

• Amorella

Är det bara kiss behöver man inte tvätta ens med vatten varje gång. Då klappar jag bara torrt med en frottélapp. Vatten torkar ut mer än kiss.

• Jamirl

Nån tvål från barnhyllan i butiken, men jag har tagit vanlig dushcream nån gång me, bara de blir rena:)

• mrskensington

Vi använder baby-wipes om dottern bajsat och våt tvättlapp av frotté om hon kissat. Ingen tvål eller olja.

• lilla tummelisa

Menar ni alltså att det blir rent på bakterier i baken om man bara torkar med en blöt tvättlapp?

• Cilla77

Vi använder bara ljummet vatten när vi byter bajs blöjan. Det blir rent. Är inte bra att hålla på och tvätta med massa tvål varje gång det gör väl inte du heller när du har bajsat

Svar på tråden Byta blöja?